Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Telescoop in het natuurkunde lokaal

Vesta J.Kruger's schermafbeelding

Telescoop in het natuurkunde lokaal

Op de middelbareschool waar ik nu werk staat een erg oud uitziende lenzenkijker op de kast (puur om het lokaal interessant aan te kleden, er wordt verder niets mee gedaan).
    De TOA heeft deze kijker ooit eens ergens in een kist met een boel spullen gevonden, gepoetst en op de kast gezet.
    Het zou mij interesseren om wat meer over de kijker te weten te komen en ik hoopte dat iemand hier op het forum mij misschien op weg kan helpen te achterhalen wat het precies is.
    Er staat verder niets op de telescoop of de montering.
    Alvast bedankt en vriendelijke groet!

Klein (1).jpg

Klein (3).jpg

Klein (10).jpg

Klein (4).jpg

Klein (5).jpg
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 29-01-12 om 08:21

De telescoop heeft veel trekjes van mijn eigen oude telescoop uit ongeveer 1870.

IMG_1991.jpg

De montering vind ik er in stijl niet helemaal bij passen, dus het zou me niets verbazen als die veel moderner is. Jaren 50 misschien?

Het lijkt wel een Merz 54mm refractor te zijn! Lengte 79cm en het gewicht is 8 kilo. Er moet toch ergens iets op staan ! kijk eens op de focuser of lensvatting of de telescoop buis.

Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 29-01-12 om 08:21

Mooi stukje antiek in ieder geval. Zuinig op zijn.
    HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    Merz, dat is ook waar ik als eerste aan dacht bij je foto's. En de plaatjes van Roland zijn ook wel overtuigend! Als het echt een Merz is heb je iets heel speciaals in handen!

Google maar eens op "Merz refractor", dan zie je wat voor schitterende historische sterrenwachtkijkers er allemaal uit hun stal kwamen!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Als ik dit soort vakwerkjes zie dan krijg ik op één of andere manier steeds de gedachte "wie heeft dat destijds zitten te maken, en wie hebben er
    doorheen gekeken, wat heeft zo'n telescoop allemaal meegemaakt..?"
    Dan voel ik de drang om in een tijdmachine te stappen, om even een kijkje te gaan nemen.. Helaas is mijn Flux-Capacitor stuk.... Iemand?...

Mooi hoor !

Gr, FL.
    202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

FL, die van mij is in ieder geval gesigneerd door H. (Hugo) Schröder uit Hamburg, dus de plaats en tijd zijn bekend.
    Nu alleen die Flux Capacitor nog...

IMG_1987.jpg

Vermoedelijk van 1900.
    Laatst gewijzigd door Roland 2; 29-01-12 om 16:49

Titan
    @Roland,

Wel even toestemming vragen of je een foto van mij mag plaatsen hoor !! Foei!!......Die van mij was een gesigneerde Merz 54mm.

classicscopes
    " NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "

Laatst gewijzigd door Roland 2; 29-01-12 om 17:11

Regels voor berichten