Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: Optisch vlakke spiegels

Optisch vlakke spiegels

Een paar weken geleden ben ik begonnen met het slijpen van een setje van minimaal 2 vlakke spiegels, voor een opgevouwen refractor.
    Ik ben begonnen met 3 schijven van 158 mm, die ik achtereenvolgens tegen elkaar slijp: 1 op 2, 1 op 3, 2 op 3, en omgekeerd.
    Tot nog toe gaat alles prima, maar het is inmiddels al weer 25 jaar geleden dat ik voor het laatst (en toen eerst) een spiegel geslepen heb (toen een 11 cm newton spiegeltje).
    Op dit moment zit ik op korrel 180, ben op 80 begonnen. Toen ik met korrel 120 bezig was heb ik de vlakheid met sferometer gemeten en kwam toen op beter dan 10-20 micrometer uit, wat denk ik in de praktijk begrensd is door de typische afmeting van de korrel die je gebruikt, ongeveer 100 micron voor korrel 120. Op een gegeven moment had ik alle drie de spiegels hol geslepen met zo'n 10-20 micron!

De slag die prima lijkt te werken is een uiterst korte slag (10-15 mm uit het midden), recht door het midden, onder veel druk. Op die manier is het zelfs gelukt een holle spiegel on top vlakker te slijpen.
    Ik heb nu even geen toegang tot een sferometer, maar na een middagje slijpen met korrel 180 plakken de 3 schone droge spiegels zo'n kleine 2 seconden aan elkaar na het optillen voordat de onderste weer los laat. Ik kan geen duidelijk verschil merken tussen de combinaties van de spiegels, dus ik denk dat ze aardig in de buurt van vlak zijn gebleven.

Jeroen van Huygens Optics heeft me al aardig wat tips gegeven, dank daarvoor!
    Meer tips zijn ook van harte welkom, zowel over slijpen in het algemeen, als het slijpen, polijsten en testen van vlakke spiegels in het bijzonder. De methode die ik voor het testen in gedachten heb is door gebruik te maken van 3 vlakke spiegels, en deze onderling tegen elkaar te testen.

Dag Ralph ,
    ik heb een klein beetje ervaring met het slijpen van vlakke spiegels. Ik deed het op deze manier :http://users.telenet.be/telescoopbou...ferentie01.htm
    Vorig jaar kreeg ik de vraag van Vereniging Christiaan Huygens om twee vlakke spiegels te slijpen voor hun helios project. Was nogal dringend...ik had een paar weken de tijd :-)
    Slijpen en polijsten gebeurde op de manier zoals Chris Baetens (Urania Hove) mij beschreef. Ik deed het met een diagonaalslag ongeveer 1/4de overgang. Maar ik telde effectief al mij slagen.
    OOK bij het polijsten. Testen deden wij in Gent met monochroom licht . Wat bleek; na een dertigtal uur werken was toch een 20tal cm redelijk vlak te noemen. (waren schijven van 25 cm diameter)
    Die mensen hadden 18cm vlak nodig.
    Het resultaat van de spiegels zie je op deze link;http://www.verenigingchristiaanhuyge...neming/helios/
    niet echt perfect...toegegeven ! Maar zo slecht ook weer niet, in acht genomen de tijd die ik daar voor kreeg
    Nu ben ik voor die mensen druk bezig een tweede set te maken , maar dan stukken beter ! hoop ik toch...
    één ding is zeker; makkelijk is het zeker NIET !

groetjes,

jp

sferometer heb ik slechts gebruikt tot poeder 180( derde poeder ) daarna niet meer. Ik sleep ongeveer anderhalf uur per poeder, regelmatig TOT en MOT.
    en slagen blijven tellen, met zoveel mogelijk gelijke druk...
    De nieuwe reeks probeer ik eens op ons polijstmachine te doen drie platen op het macihne en één pektool.
    en laten draaien maar ! eens zie wat dit geeft.

jp

Ik heb ook zoiets gedaan, ergens in 1985, met 15,5cm schijven.... Eéntje is er naar ene meneer Dekker gegaan (de slechtste natuurlijk....) en hij was er wel tevreden over geloof ik..

De andere twee heb ik een jaartje geleden nog even op elkaar gelegd:

DSC01546.jpg

Groetjes, FL.
    Laatst gewijzigd door FirstLight; 29-01-12 om 10:32
    202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Een update: ik ben nu aan het polijsten. Op advies van Jeroen van Huygens Optics gebruik ik een oversized pektool, 20 cm diameter voor spiegels van bijna 16 cm doorsnee.
    Voordat ik begon heb ik zo goed en zo kwaad als het ging met een vlakke glasschijf gekeken hoe dicht bij vlak ik zat, en dat zag er heel goed uit: ruwweg 1/2 tot 1/4 lambda (Na lamp).
    Bij het polijsten was die nauwkeurigheid al snel weg: het midden reageerde veel sneller dan de rand.

Na ongeveer 1 uur polijsten in stapjes van 10 minuten zit ik nu op ongeveer 1.5 lambda vlak voor de eerste spiegel, centrum en rand ruwweg even hoog, en rond 70% van de straal een brede ringberg.
    Ik heb een korte W-slag gebruikt die niet over de rand van de tool uit komt, maar het lijkt weinig effect te hebben op de vorm. Er moet uiteindelijk nog een beetje van de rand gepolijst worden, het centrum is inmiddels goed uitgepolijst, maar de buitenste 20-30 mm verstrooien nog een beetje groen laserlicht (5 mW) bij controle.

Ik heb het gevoel dat ik een beetje vast zit, daarom gooi ik het bij deze maar in de groep:
    Hoe kan ik van hier het beste verder?

Wat ik tot mijn beschikking heb zijn bovengenoemde pektool (Gugolz 64 pek), cerium oxide polijstmiddel, 1 glasschijf korrel 1200 van <1/4 lambda vlak (?), 1 glasschijf deels gepolijst van 2 lambda bol, 1 glasschijf bijna helemaal uitgepolijst met 1.5 lambda ringberg, zie onderstaande foto, en een testglas van beter dan 1/8 lambda, ook op de foto te zien.

bijna_vlakke_spiegel_2012-02-26.jpg

ik gebruik totaal geen W-slag, enkel diagonaal en evenveel MOT als TOT.
    Ik tel zelfs mijn slagen om gelijke tred te houden. Die zwaar gebogen lijnen lijken mij lamda's ver van hetgeen beoogd wordt .
    jp

Ik zie daar ook een nr staan op die glasschijf. is dat toevallig een kijkglas ?
    indien wel; daar zitten geheid spanningen in, en maak daar maar eens een optisch vlakke spiegel van...
    Kan je makkelijk controleren met een pc scherm: scherm wit maken, glas ervoor en UV filter ervoor houden en draaien.
    Dan zie je de spanningen zo.

Het glas dak ik gebruik is een gecertifieerd vlakke schijf en ook als zodanig bedoeld, 70 nm hol. Dus dat zit wel goed denk ik. Maar er zitten inderdaad wat astigmatische spanningen in. Gezien de dikte van 30 mm denk ik dat het toch wel mee valt met krom trekken, zeker vergeleken met de spiegel zoals ik deze nu heb. Ik kom uit op 1.5 tot 1.7 lambda ten opzichte van het centrum voor de ringberg, en de rand is ongeveer 1/2 lambda hoger dan het centrum.

Ik zal eens proberen met een diagonaalslag. Hoe veel druk moet ik eigenlijk uitoefenen? Ik denk dat ik nu op het vergelijkbare van ruwweg een kg gewicht zit, niet bijzonder veel, maar het geeft wel heel stevige weerstand bij het glijden over de pektool.

EDIT:
    NB: ik heb uiteindelijk alleen de centrale 80% en 60% van twee van de spiegels nodig. Ze zullen gebruikt worden voor een opgevouwen refractor, dus eventuele fouten aan de rand zijn niet rampzalig. Maar ik probeer hier wel wat van te leren, dus als het me lukt om de spiegels beter vlak te krijgen doe ik dat graag.
    Laatst gewijzigd door RCS; 26-02-12 om 20:26

die druk is volgens mij wel voldoende hoor. Zou moeten lukken. probeer ook zoveel mogelijk TOT en MOT te wisselen.
    Ben benieuwd naar het resultaat !!

succes,

jp

Ook TOT met een 20 cm grote tool op een 16 cm spiegel? Ik heb het tot nog toe niet aangedurfd.

Regels voor berichten