Ga in maart een cursus geven Sterrenkunde voor beginners. Ben op zoek naar een eenvoudige uitleg over de hemelcoördinaten, declinatie en rechte klimming. Hemelequator, Lentepunt, Ecliptica....
dank u
Emmanuel
Ga in maart een cursus geven Sterrenkunde voor beginners. Ben op zoek naar een eenvoudige uitleg over de hemelcoördinaten, declinatie en rechte klimming. Hemelequator, Lentepunt, Ecliptica....
dank u
Emmanuel
mvg
Emmanuel Fabel
Sterrenwacht Alpha Centaurus
Wulpen (Koksijde)
België
Ik wil graag komen!. Ik weet niet waar je hem gaat geven?? Maar erg leuk.
Zo iets misschien ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Astrono...dinatenstelsel
Over waar en wanneer mag t.z.t. hier een topic over geopend worden.
@ijm5900, heb je al op Wikipedia gekeken? Lijkt me toch dat je daar genoeg kunt vinden...
Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
Omne ignotum pro magnifico.
Ik heb reeds gekeken op Wikipedia maar zoek nog iets eenvoudigers.
mvg
Emmanuel Fabel
Sterrenwacht Alpha Centaurus
Wulpen (Koksijde)
België
Voor Rechte Klimming en Declinatie kan je vertellen dat het hetzelfde is als lengte en breedte op Aarde.
De hemelequator is dan hetzelfde als de evenaar op Aarde.
De ecliptica is de lijn waarlangs de Zon beweegt. Het woord ecliptica komt van eclips, ofwel zonsverduistering. Tijdens zonsverduisteringen konden de priesters in Mesopotamië zien waar de zon stond ten opzichte van de sterren.
Het lentepunt is de plaats waar de ecliptica de evenaar kruist, als de Zon van het zuidelijk halfrond naar het noordelijk halfrond beweegt. Dan zijn de dagen en nachten even lang, is de winter afgelopen en gaat het zomer worden op het Noordelijk halfrond.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Raadpleeg ook eens een willekeurige sterrengids. Hierin staat het ook elk jaar weer goed uitgelegd.
Posted via my Lenovo and Google Chrome