Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Tot Welke Mag in Utrecht overvecht?

Mercurius
    Aantal Messier gezien
    2

Tot Welke Mag in Utrecht overvecht?

Hallo Astrofanaten!.

Nu wil ik me Op me hoogst gaan inzetten voor Astronomie.
    Daarvoor Wil ik Trucjes weten Hoe je de magnitude kan schatten in een stad of dorp.
    Als ik met me meester ga kijken in de langebroekse Wetering hoe kan ik dan zien tot welke Mag ik kan.
    Ook wil ik weten tot hoever ik Met deepsky Kan. Planeten maakt me niet zoveel uit Zijn immers helder.
    Maar De Boc lijst en de caldwell lijst. Wil ik natuurlijk wel weten tot welk object ik kan.
    Ook bijv Als ik naar Spanje op vakantie ga Dan gaat natuurlijk een kijker mee
    Wil ik ook graag weten tot hoever ik Kan kijken Kwa nevels.
    Ik heb al leuke nevels op het oog. Die ga ik juist ook bekijken.
    Als ik met me meester ga kijken wordt de eerste stop De orionnevel en de hyaden Of de pleiaden.
    Misschien zelfs De ET cluster Volgens vele een Aanrader ik vindt het maar een poppetje van niks ontdanks ik de film heb!.
    Hopen dat jullie met dit iets kunnen.

Groet, En clear skies!!.

Jowell134.

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Een paar weken geleden is op Astroforum besproken hoe je de grensmagnitude met het blote oog kunt bepalen:

http://www.astroforum.nl/showthread....261#post455261

Met een kijker kun je meer sterren zien.
    De grensmagnitude is afhankelijk van meerdere factoren, o.a. waarnemingsplaats (donker of niet), aperture (opening) van de kijker, vergroting en ervaring van de waarnemer.

De magnituden van sterren kun je gemakkelijk vinden met een gratis planetariumprogramma, bijv. Stellarium of Cartes du Ciel.
    Je zou een zoekkaartje kunnen printen inclusief magnituden. Dan probeer je door de kijker zoveel mogelijk van die sterren terug te vinden.
    Verkijk je niet op de magnitude van nevelachtige objecten, want de helderheid is dan uitgesmeerd over een groter oppervlak.

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Hoi Jowell,

Hoe diep en tot welke magnitude je kan gaan hangt af van zowel je telescoop (en zijn afstelling), je lokatie, en je waarneem ervaring. Als je een atlasje of sterrenkaartje hebt kan je proberen om de meest zwakke ster, met het blote oog, hierop te zien, of kijken hoe ver je komt. Dit zegt echter nog niet direct of je een object kan zien of niet.

Ga eerste eens lekker aan de slag met de Messierlijst. Er valt genoeg te zien en te zoeken vanaf deze lijst. Te beginnen bij sterrenclusters, en heldere nevels zoals M42, en M27 (in de lente/zomer), wellicht een poging op een bolhoop als M13 (in de lente/zomer) en misschien zelfs een galaxie als M81 en/of M82, die momenteel mooi hoog aan de hemel komen.

Kijk van tevoren welke objecten er te zien zijn wanneer jij gaat kijken, bijvoorbeeld in Stellarium, en probeer deze te vinden aan de hand van een kaartje. Pak eerst objecten die ruim boven de horizon liggen. Dan zal je minder last van lichtvervuiling hebben.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Mercurius
    Aantal Messier gezien
    2
    Leuke Antwoorden.

maar tot welke mag kan je in een lichtvervuilende plaats utrecht dus.

Grote beer zie ik met me ogen dicht kleine beer daarin tegen niet zo goed.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als je in Spanje niet middenin een toeristenbadplaats zit ga je een hoop mooie dingen zien. Ik zou zeker je kijker meenemen, en ook een atlasje om de objecten mee op te zoeken. In de Schorpioen en de Boogschutter staat een waslijst aan mooie Messiers, en de meeste zijn ook met een verrekijker of een gewone kleine kijker heel goed te zien. En wat hoger aan de hemel staat ook van alles.

Hoeveel sterren van de Kleine Beer zie je?
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Mercurius
    Aantal Messier gezien
    2
    De kijker die ik krijg is een heritage,

die gaat echt wel mee als ik op vakantie ga.

Doen daar de maatschapijen moeilijk over?.

heritage in het vliegtuig?

Ik heb zelf nog nooit gevlogen dus ik heb geen Enig idee.

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Vanuit Amsterdam heb ik M65 en M66 kunnen zien met mijn 8" SCT.
    Was niet meer dan de kern natuurlijk, maar ze waren te zien...

Gewoon proberen zou ik zeggen.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Mercurius
    Aantal Messier gezien
    2
    ik zie vanuit binnen de grote beer alleen de linker bovenkant van de pan de onderkant niet.

en de steel laat zich ook goed zien.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als het maar in de koffer past, dan is er weinig aan de hand. Wel heel goed inpakken.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Mercurius
    Aantal Messier gezien
    2
    @Sander.

Ja Inderdaad goed inpakken,
    ik weet niet hoeveel ruimte z'n heritage in neem Hopelijk niet al te veel Als ik eens naar een Ander Land ga.
    Verder Kan ik met dat topic van titan2 Erg veel, ik lees hem zo meteen wel even Goed door.

Verder Ga ik ook Alle Messiers van messier 1 tot messier 110 Afspeuren.

Hopen dat dat wat wordt!

Greetz, Jowell.

Regels voor berichten