Ik vraag me al een tijdje af hoe het komt dat de Zon en de maan Rood gelig kleuren bij opkomst of ondergang. Ook dat ze beide een stukgroter worden. Misschiens is het een stomme vraag maar ik wou het toch graag weten. Groetjes sammy.
Ik vraag me al een tijdje af hoe het komt dat de Zon en de maan Rood gelig kleuren bij opkomst of ondergang. Ook dat ze beide een stukgroter worden. Misschiens is het een stomme vraag maar ik wou het toch graag weten. Groetjes sammy.
Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 29-01-12 om 10:37
Blauw licht van de zon wordt in de atmosfeer verstrooid. Daarom is de lucht blauw.
Bij zonsondergang moet het zonlicht een grote afstand door de atmosfeer afleggen. Veel blauw verdwijnt --> geel / rood blijft over. De zon lijkt geel/rood.
De zon/maan worden niet groter bij op/ondergang. Dat lijkt alleen maar zo. (Het effect is dramatisch! Maar het is gezichtsbedrog).
Zelfbouw/Skywatcher 130 f/5 newton met MdL ventilatie systeem - Skywatcher EQ2 - Plastimo 7x50
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanillusie
Grappig testje: probeer de volgende keer als de Maan groot lijkt eens het geheel ondersteboven te bekijken, bijvoorbeeld tussen je benen door. Omdat de horizon-objecten zo omgekeerd hun context een beetje verliezen lijkt de Maan weer "normaal".
"Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha
ik wist wel dat ze niet echt groter werden, maar vond het net raar dat het erop lijkt dat ze groter lijken.De zon/maan worden niet groter bij op/ondergang. Dat lijkt alleen maar zo. (Het effect is dramatisch! Maar het is gezichtsbedrog).