Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6

Discussie: Waarom worden de maan en Zon groot bij ondergang en opkomst?

Waarom worden de maan en Zon groot bij ondergang en opkomst?

Ik vraag me al een tijdje af hoe het komt dat de Zon en de maan Rood gelig kleuren bij opkomst of ondergang. Ook dat ze beide een stukgroter worden. Misschiens is het een stomme vraag maar ik wou het toch graag weten. Groetjes sammy.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 29-01-12 om 10:37

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Blauw licht van de zon wordt in de atmosfeer verstrooid. Daarom is de lucht blauw.

Bij zonsondergang moet het zonlicht een grote afstand door de atmosfeer afleggen. Veel blauw verdwijnt --> geel / rood blijft over. De zon lijkt geel/rood.

De zon/maan worden niet groter bij op/ondergang. Dat lijkt alleen maar zo. (Het effect is dramatisch! Maar het is gezichtsbedrog).

Ganymedes Titan2's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    5
    Aantal Messier gezien
    83
    Aantal Herschel gezien
    18
    Zelfbouw/Skywatcher 130 f/5 newton met MdL ventilatie systeem - Skywatcher EQ2 - Plastimo 7x50

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanillusie

Grappig testje: probeer de volgende keer als de Maan groot lijkt eens het geheel ondersteboven te bekijken, bijvoorbeeld tussen je benen door. Omdat de horizon-objecten zo omgekeerd hun context een beetje verliezen lijkt de Maan weer "normaal".
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

De zon/maan worden niet groter bij op/ondergang. Dat lijkt alleen maar zo. (Het effect is dramatisch! Maar het is gezichtsbedrog).
    ik wist wel dat ze niet echt groter werden, maar vond het net raar dat het erop lijkt dat ze groter lijken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk bericht
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanillusie

Grappig testje: probeer de volgende keer als de Maan groot lijkt eens het geheel ondersteboven te bekijken, bijvoorbeeld tussen je benen door. Omdat de horizon-objecten zo omgekeerd hun context een beetje verliezen lijkt de Maan weer "normaal".
    Zal ik zeker eens doen.

Regels voor berichten