Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 27

Discussie: wel/niet Canon 450D vervangen voor 1100D of 550D?

Jan Heuser jheuser's schermafbeelding

wel/niet Canon 450D vervangen voor 1100D of 550D?

Loont het de moeite om mijn Canon 450D te gaan vervangen voor een nieuwer type 1100D of 550D?

Ten eerste vraag ik mij af waar je betere resultaten mee boekt: 1100D met 18 Megapixes of 550D 12 Megapixels. Beiden hebben zelfde grootte cmos chip 22,3 x 14,9 mm.
    Zij grotere pixels betere dan meer pixels, of juist andersom?

Beide camera's hebben HD-video (1100D met 720p en 550D met 1080p. Zou je hiermee goede planeten opnames kunnen maken en daarmee de webcam / planentencamera overbodig maken? Of bereik je met de oude 450D met liveview zelfde resultaten?

Woe heeft ervaringen met deze camera's en een advies hierover?
    Laatst gewijzigd door patrickduis; 28-01-12 om 13:26 Reden: topictitel verduidelijkt
    Skywatcher Newton 10", F4,7 NEQ6pro, gemodde Canon EOS450D, Skywatcher ED80, F7,5 Celestron 80SLT F11,25, ALccd5 (QHY5)

Vesta
    Ik heb met beide camera's geen ervaring maar heb begrepen dat de "Movie crop functie" van de 550d voor planeetopnames goed bruikbaar is.

Donateur TomB's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    37
    Grotere pixels zijn iets gevoeliger, kleinere pixels geven iets meer resolutie bij kleine objecten. Maar het verschil in grootte is maar 20%. Je kunt beter naar de andere verschillen tussen de beide camera's kijken, bv extra functionaliteiten of naar andere eigenschappen van de beide sensors.
    Posted via my Lenovo and Google Chrome

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Zou het "modden" van deze camera niet een beter, en goedkoper resultaat geven?
    (vroeg een leek in de fotografie)
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Donateur TomB's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    37
    Als je graag emissienevels op de foto zet vind ik dat inderdaad een betere optie.
    Posted via my Lenovo and Google Chrome

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Kijk vooral naar de pixel grote en ruis gevoeligheid!

Van de EOS serie lijkt de canon 350d het beste er uit te springen kwa pixel grote en ruis gevoeligheid.
    Maar om dat de 350d niet helemaal handig is bv: geen SD cards. En kom je op de 450d die je nu hebt!
    Dus of je moet deze laten modificeren, of je moet stappen naar een duurdere camera. (CCD)
    Bij JTW kost het modificeren 150euro en daar je veel meer mee uit halen.

Ik ben van plan een 450d aan te schaffen i.v.p een canon 1000d die ik nu gebruik.
    1: de 1000d is niet alleen van mijn. 2: 450d en modificeren is niet heel duur en nog beter.

Twan,

Volgens mij is het inderdaad ook nog zo dat Canon bij ieder nieuwe generatie sensoren en bodies de ruiseigenschappen ook weer iets weet te verbeteren, maar ik zou dit niet als hoofdargument gebruiken voor de beslissing om de camera te ugraden. Vanaf de 350D zijn die ruiseigenschappen van de Canon CMOS sensoren sowieso al uitstekend te noemen. Daarnaast heb je Mp omgedraaid en heeft de 550D dus 18 Mp en de 1100D 12 Mp, waarmee de 1100D meteen al niet een erg interessante optie is ter vervanging van je 450D. Zelf zou ik misschien nog wel eens een Canon willen met meer Mp om gewoon een hogere resolutie te hebben voor afdrukken, want daar zie ik nog wel een winstfactor als je vergotingen wilt afdrukken.

Voor wat betreft het maken van planeet opnamen moet je denk nog wel realiseren dat die het best gaan op een openingsverhouding van F25-30 en dat wordt weer een (duurder) probleem met de Canons, want hiervoor heb je dan waarschijnlijk 2 inch barlows voor nodig en ook nog met een hoge vergroting. En daarnaast kan via de liveview van je 450D ook al filmpjes maken voor planeet opnamen. Die zijn weliswaar niet in HD kwaliteit, maar dat doet een ToUcam of DMK ook niet.

Ik zou nu zeker gaan voor het modificeren van je 450D (als je dat nog niet gedaan hebt), want daar is veel meer winst mee te behalen dan met meer Mp of HD video en het geld dat je uitspaart steken in bijvoorbeeld in Ha-filter. Daarom werk ik ook nog steeds met de 350D, want zelfs zonder liveview en met slechts 8 Mp is ook dat een prima astro DSLR. Pas als die het begeeft, overweeg ik een nieuwere Canon aan te schaffen.
    Laatst gewijzigd door Astrovirus; 29-01-12 om 08:48
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Het verschil tussen 12 en 18 megapixels ga je niet op jouw foto zien. Rekenvoorbeeld: om een twee keer zo hoog oplossend vermogen in jouw plaatje waar te nemen, sec op grond van e sensor pixels moeten er zowel in de lengtre als de breedte 2 keer zoveel pixels aanwezig zijn, dus: 2*2 = 4 keer zoveel pixels. Dat zou resulteren in 48 megapixels. Anders gezegd:je ervaart met de sprong van 12 naar 18 Mpixels een resolutieverbetering van 1,22 (erg on-wauw).

Ten aanzien van kleinere pixels is het niet zo dat de gevoeligheid afneemt, de signaal ruisverhouding wordt minder. Die gedachtefout mbt gevoeligheid had ik ook gemaakt.

Tenslotte: kijk eens naar de ruispatronen van de diverse dslr's in deze leuke link: http://www.astroforum.nl/showthread....ssen-Dslr-s-II
    Er werd aan astroforummers gevraagd om een dark op te sturen van een uur. Ik weet niet of jouw camera's er tussen staan. Maar houd in gedachten dat onze zuiderburen (vercauteren dacht ik, zie: www.astrolab.be) metingen hebben uitgevoerd aan een eos 350d, waarin toendertijd naar voren kwam dat je de sluiter het best maximaal 7 minuten open kon zetten, bij een gevoeligheid van 800-1600 ASA. Nou is Canon erg ver met hun cmos technologie, en elke volgende generatie cmos chips zijn duidelijk beter dan de vorige. Maar om mooie platen te schieten zou ik eerder overwegen om in te zetten op het verwijderen van het infrarood blokkerende filter.
    Laatst gewijzigd door dieseltijger; 29-01-12 om 10:14
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

De man van AstroLab heet Philippe Vercoutter . Dit is één van zijn presentaties over DSLR :http://www.astrolab.be/astroref/phil...ons/StarNights 2006 - Astrofotografie met DSLR camera - Version 2 (20060602).ppt
    en nog een werk van zijn hand;http://www.astrolab.be//educatief/Ed...20Deep-Sky.pdf

jp

Jan Heuser jheuser's schermafbeelding
    Bedankt voor jullie reacties en links.

Ter info: mijn Canon 450D is al gemod en dat zou ik dan waarschijnlijk ook met een nieuwe doen. Dus daarin geen verschil. Mijn overweging om een nieuwe te kopen was voornamelijk de HD-video functie om daarmee oude webcam en planetencamera overbodig te maken en betere kwaliteit planetenopnames te maken. Een 4x Barlow 2"maat heb ik al. Overigens: Ha 7nm filter ook, dus daarin hoef ik niet meer te investeren.

Als ik jullie reacties zo lees, dan zou een nieuwer type EOS mij niet zo bar veel meer opleveren. Verschil tussen 18 MP en 12 MP is ook niet zo groot. Alleen de HD-video optie zou leuk zijn. Ik denk dat ik hem dan alleen maar ga vervangen als mijn 450D het begeeft.

Ik zou ook kunnen doorsparen om een gekoelde CCD astrocamera te gaan aanschaffen, maar die prijzen zijn zo veel duurder.... dat gaat dan nog even duren.
    Skywatcher Newton 10", F4,7 NEQ6pro, gemodde Canon EOS450D, Skywatcher ED80, F7,5 Celestron 80SLT F11,25, ALccd5 (QHY5)

Tags for this Thread

Regels voor berichten