Beste mede-forumleden, graag wil ik iets wat ik een weekje geleden begon met jullie delen..
Ik heb reden om even af te wijken van de planning zoals ik die heb ten aanzien van de grote projecten waar ik mee bezig ben.. (Binosaurus)
Plots kon ik voor een prikkie, een gloednieuwe C-11 kopen, bij een zeer goede, welbekende, bij Den Haag gesitueerde astro-winkel.
Een prikkie, omdat de Schmidt-corrector ter ziele was.. En daar ik niet al te onbedreven ben in het maken van die dingen, zag ik mijn kans schoon..
Ook al was, ondanks de scherven, de beeldkwaliteit nog zelfs best goed te noemen, had ik echt niet het plan om hem zo te laten.
Nee, hij gaat natuurlijk super coma-vrij (want dat is deze zwarte XLT-versie dus van nature niet), en buigingsbegrensd worden.
En, hoe leuk zou het niet zijn, om meteen maar te zorgen dat deze kijker in de toekomst deel uit kan gaan maken van een C-11 Bino !!
Daarvoor moet het focus zo'n 12-14cm verder buiten de buis komen (en moet dus de optiek anders gecorrigeerd worden)
Maar, en nu komt het, ook voor het testen van een nieuw koelings-idee is dit natuurlijk een prima gelegenheid..
De LMLW-koeling... Het idee is dat als het maar goed genoeg waait in de kijker, temperatuursverschillen dusdanig 'geroerd' worden, dat
de verschillen in brekings-index in die lucht te klein worden om het beeld zichtbaar te verstoren.
De C-11 is gesloten, dus kan ik makkelijk een circulatie-systeem maken waarbij lucht van achter de hoofdspiegel, langs de spiegel, krachtig naar
voren geblazen wordt. Dit in combinatie met een redelijk geïsoleerde buis, (de temperatuur in de buis mag niet te snel dalen..) gaat volgens mij
zorgen voor een kijker, die al vrij snel na het buitenzetten een zeer goed beeld geeft.
Overigens heb ik jaren geleden (samen met een mechanisch onderlegd vriendje..) al een 13cm Schmidt-Cassegrain gemaakt, die met ongeveer eenzelfde koel-systeem is uitgerust,
en die heeft eigenlijk al bewezen dat het errugg goed werkt (en die buis is niet eens geïsoleerd..)
De uitdaging bij deze C-11 lag hem vooral in de al krappe binnenruimte, vooral achter de hoofdspiegel: Het was lastig om kanaaltjes te maken die geen
belemmering vormen voor de beweging van de hoofdspiegel bij het focusseren.
Bij het maken van de kanaaltjes moest de hoofdspiegel toch vele keren teruggeplaatst om te kijken of het allemaal ging passen..
LMLWkoeling1.jpg
De dunste 12 Volt 1 watt fannetjes die ik vinden kon, met toch respectabele airflow, en zeer goede balancering en lagering:
LMLWkoeling2.jpg
De airflow wordt op drie punten, vlak naast de hoofdspiegel de kijker in geblazen, om daar een lekkere bries te creëren..
LMLWkoeling3.jpg
Het loopt allemaal zeer goed, absoluut geen trillingen tijdens het draaien van de ventilatortjes !! En het waait behoorlijk.
Wat er ook nog in mijn hoofd rondspookt, is de gedachte om juist de binnentemperatuur actief te willen regelen: De theorie is, dat als de binnen-
temperatuur iets hoger ligt de de buitentemp, en de lucht in de kijker homogeen 'geroerd' wordt, het natuurlijk ook nog eens zo is, dat de Schmidt-
corrector dus van binnenuit iets verwarmd wordt... Hetgeen onderkoeling dus in de weg staat en dauw-afzetting dus voorkomt.
Of dit gaat werken kan (en ga..) ik jullie vertellen als dit instrument klaar is..
Hier stopt het even, ik ben nu bezig om twee identieke, asferische vangspiegels te maken, en natuurlijk twee identieke Schmidt-correctoren.
Mocht ik dan in de toekomst nog een mooie C-11 tegenkomen, dan kan ik die bijna zonder moeite modificeren, wellicht met alleen nog een
paar slagen polijsten op de al klaar liggende Schmidt-corrector..
En.. voordat jullie mij gaan bestoken met PM's.. LMLW: "Laat Maar Lekker Waaien !!"
Groetjes, FL

Met citaat reageren