Zo! Dat was een fijne waarneemavond vanaf de Knardijk! Genoten gewoon!
HP57 en ik hadden afgesproken rond zeven uur. Andere konden er helaas niet bij zijn, dus stonden we slechts met z'n tweeen, maar desalniettemin was het gezellig. We hadden allebei geen speciale doelen, behalve lekker rondkijken. Voor Hans was het een nieuwe sessie in een beginnende carriere; hoe zoek en vind ik een object (en waarom heb ik geen hoekzoeker). Voor mij was het een nieuwe kennismaking met met m'n 102mm F7 ED kijker, die ik al een tijdje heb, maar waar ik sinds de aanschaf van de dobson niet genoeg gebruik van maak. En wat een lekker kijkertje is het. Een kort brandpunt (714mm) dus niet te veel vergroten maar zo'n fijn breedbeeld en mooie sterbeeldjes.
De laatste wolkjes dreven weg aan de noordoostenlijke horizon en we werden getracteerd op een mooie winter hemel, waarin een maansikkeltje met aardschijnsel, begeleid door Venus en Jupiter, nog prominent aanwezig was. Wat een bak licht komt er toch van dat kleine ding af!
Het eerste object zou de Krabnevel worden. Die had ik nog niet eerder gezien met deze kijker, en ik vroeg me af wat ik ervan kon verwachten. Na een snelle hop door de zoeker boog ik me over de 13mm Ethos (55x) er werd ik aangenaam verrast. Daar stond ie! Klein maar fijn. Een lief klein onregelmatig pluisje.
Voor het volgende object pakte ik het 38mm 70gr Robtics oculair erbij. Een oculair dat ver weg moet blijven van m'n dobson, maar dat hier prima tot z'n recht kwam. De Pleiaden. Beeldvullend 20x vergroot. Boem. Pats. Wow. Wat een prachtig cluster van sterren, met een hint van neveligheid rondom sommige.
Terug naar de Ethos en op naar M35. In de dobson is deze beeldvullend en staat ngc2158 aan het randje van het veld, maar nu hangt het cluster in de ruimte en is 2158 een klein vaag aanhangsel. Ook het dubbel cluster kwam weer langs. Om in te verdwalen zo mooi, zwervend van cluster naar cluster gebroederlijk in het oculair. Wie ook samen stonden waren de Bode stelsels. De ene met een heldere kern omringd door een zwakker deel. De andere als een dikke sigaar met bandje.
Voordat de maan echt onder ging, besloot ik ook hier maar een blik op te werpen. WoW! Het aardschijnsel was met het blote oog al mooi maar het beeld dat ik nu zag was helemaal geweldig. Behalve de belichting van de pieken en kraters op de terminator waren ook de zeeen in het donkere deel van de maan te zien. Duidelijke donker grijze gebieden naast lichter grijs. Erg mooi om te zien, en ik moest meteen weer denken aan de schets van Roel van deze maanfase.
Bij mijn vorige sessie op de dijk wilde ik de Rosette nevel zien, maar meer dan de sterren in het midden hiervan zag ik toen niet. Vandaag ging het beter. Wel had ik behoorlijke moeite met het localiseren van het cluster. De hop vanuit tweeling mislukte en ook vanaf Procyon wilde het niet lukken. Ik kon me niet goed orienteren tussen de kleine sterretjes. Lastig gebied.
Ik bedacht een list. Laat die EQ montering voor je werken ipv tegen je. PSA er weer bij gepakt en gekeken op welke hoogte de Rosette zat. Dat bleek dus op de hoogte van Procyon te zijn. Kijker hierop gezet en draaien maar met de RA-as. Op eens kon ik de sterpatronen herkennen en al snel zag ik een klein hoopje in de zoeker dat mij bekend voor kwam. En ja hoor, door de Ethos zag ik het beeld dat ik herkende van de vorige keer. Maar geen nevel. UHC erop geschroeft. Telescoop over het cluster heen en weer. Maar geen nevel. Hmmm...
Voor de gein had ik ook een 32mm Meade SP mee. Een oculair dat ik eigenlijk nooit gebruik, maar dat mij nu goed van pas kwam. UHC overgezet, oculair gewisseld en ja! Heel vaag een ring rondom de sterrengroep. Het beste te zien bij het bewegen van de scoop. Geweldig! Gelukt!
Dit topstuk was meteen ook de afsluiter van de avond. Het was even over tienen en er kwam hier en daar kleine wolkjes overdrijven. De boel met een voldaan gevoel afgebroken en ingepakt, en na afscheid van HP rustig aan naar huis gereden.
Wat een heerlijke avond. Ook meteen de eerste test voor m'n nieuwe "bont" muts en moonboots. Lekker hoor zulke warme oortjes en teentjes. Komt helemaal goed in Grandpré. En deze kijker gaat dus ook zeker mee!
ClearNights&DarkSkies
BoertjeB

Met citaat reageren