Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Astrofotografie met Bresser Pluto 114/500mm + volgmoter + Bresser ET USB 2760 Camera

Stofdeeltje Dodo's schermafbeelding

Astrofotografie met Bresser Pluto 114/500mm + volgmoter + Bresser ET USB 2760 Camera

Hallo Luitjes..

Ik vroeg me af als er hier ook mensen zijn die ervaring hebben met deze setting (zie onderwerp)
    Ben net een beetje bezig met het beginnen met Astrofotografie en heb nog een hoop te leren. :-)
    Misschien dat iemand nog wat handige tips voor mij heeft.
    Nog mensen hier uit Breda en omgeving? Kwa mooie plekjes, om te opserveren.

Hier mijn lijst:

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
    Planeten en mischien wat nevels ofzo.

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
    Dat ik zeker geen hubble beelden moet verwachten, en ik nog veel moet/zal leren. :-)

-b. Is het een impuls(aankoop)?
    Nee maar wist niet van wanten toen ik hem kocht.

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Nee niet echt wel al beetje naar de Maan gekeken, Venus en Jupiter met manen.

-d. Heb je al een kijker?
    Ja: Bresser Pluto 114/500mm met volgmotor en een Bresser ET USB 2760 Camera.

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    Nee nog nooit.

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    Uiteindelijk astrofotografie.

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    Met mijn zoeker (led) Planisfeer en Iphone.
    Moet nog een mini-laptop komen.

4. Wat is je budget?
    Ga eerst huidige telescoop leren rustig aan sparen voor in de toekomst.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    Inclusief.

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    8/10

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    10/10

7. Waar ga je kijken?
    Omgeving en thuis.

7a. Hoe donker is je achtertuin?
    Balkon, en is niet echt donker.

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    Ja balkon ligt op het zuiden en heef vrij uitzicht.

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    Ja hoor.

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    Hangt er een beetje vanaf,Beschik niet altijd over een auto.
    Maar een uurtje rijden zal geen probleem moeten zijn.

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    Breda.

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    Zo lang als dat ik het leuk vind en mogenlijk is.

9. Wat kun je dragen?
    Genoeg.

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    Wat ik mee kan krijgen.
    Ben ook karper-visser, voor een weekendje gaat er ook altijd een auto vol mee.

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    Nog geen koffer ofzo aangeschaft.

10. Is 2e hands een optie?
    Mischien wel ja.

11. Later interesse in fotografie
    Zeker!! Hoofdzakelijk Zwakke voorwerpen.

-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"

-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?
    Laatst gewijzigd door Dodo; 28-01-12 om 02:37
    Bresser Pluto 114/500 EQ-SKY + Bresser RA Volgmotor + Bresser/Meade Electronische PC Oculair (1,25 inch)

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Ik denk dat het het makkelijkst is om met het fotograferen van de maan en de planeten te beginnen. Ik ken de specificaties van je camera niet maar ik neem aan dat het werkt als een webcam en dan zullen de maan en de planeten in elk geval moeten lukken. In de volgende link is een hoop info te vinden voor beginners in de astrofotografie: http://www.astroforum.nl/astrowiki/i...strofotografie

Succes!
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Een Bresser Pluto staat op een zgn EQ2 montering daar is het bijna mee onmogelijk om deepsky fotografie te gaan doen, maan en planeten zijn wel mogelijk echter dan zal je (wil je wat beeld hebben) zeker een barlow moeten kopen.
    Wat Christian reeds schreef er is op google nagenoeg geen data bekent over jouw camera maar ik denk (Bresser een beetje kennende) dat het een electronisch oculair is en niet een echte "webcam" of astro camera.

Optisch is een Pluto zonder meer goed en zal je daar zeker veel plezier aan beleven in lage vergrotingen voor deepsky maar voor maan en planeten zeker weer een barlow aanschaffen omdat het brandpunt afstandje natuurlijk wel wat kort is.

Pluto erwin's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    31
    Hallo en welkom....

Bresser Pluto en een statief van EQ2 is niet geschikt voor astrofotografie ,de opening van de telescoop is erg klein om bijv nevels of bolhopen en andere zwakke licht objecten te vangen.
    Het statief is te licht en elke trilling zal worden overgedragen aan de telescoop die erop is gemonteerd dat lange belichtingen gewoon onmogelijk maakt zonder fouten.
    Kan het weten ik ben ook zo begonnen met een elfje op een EQ2 en dat viel allemaal niet mee.

Maar wat zou je er wel mee kunnen,
    Het is een elfje met een laag brandpunt en erg leuk om widthe field foto's te maken met een korte belichting van sterren of de maan.
    Planeten kan er ook wel mee maar dit werd al een beetje uitgelegd in een vorige reaktie dat je een barlow nodig zal hebben en een Webcam die geschikt is om planeten op te nemen en later de opgenomen filmpjes te stacken in een stack progamma zoals Registax.astrostack etc etc..
    Verder is het een leuk scoopje om mee te beginnen voor visueel en een beetje de sterrenhemel te verkennen.
    Ga eerst planeten vast leggen daarmee leer je al een beetje hoe je het beste kan uitlijnen en volgen van het object en almede raak je dan vast wegwijs met opnames maken en het bewerken tot een resultaat.

Als je later astrofotografie wilt gaan doen (nevels,sterrenstelsel) dan kan je 2e hands ook soms een leuke telescoop te pakken krijgen met een statief die stabiel is en een object kan volgen bij lange belichtingen.
    Zelf ben ik ook niet zo ervaren maar ik weet wel nu uit de praktijk dat er meer bij komt kijken als dat men vaak denkt en de prijzen kunnen behoorlijk oplopen als je alles bij elkaar opteld.
    SkyWatcher Explorer 150-750 NEQ3 Synscan Goto ,Philips TouCam Pro II, Skywatcer Evostar 102-1000,Skylux 70-700 EQ2

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
    de opening van de telescoop is erg klein om bijv nevels of bolhopen en andere zwakke licht objecten te vangen.
    Sorry maar hier vergis je je zelf, ik fotografeer al een paar jaar met een 10cm F5 refractor en dat gaat zeer goed!
    Op dit forum zijn een flink aantal persoen die zelfs met kleiner fotograferen, met zo'n Pluto zou je zelfs uitstekende deepsky foto's kunnen maken maar alles valt en staat bij de montering, mijn ervaring, minimaal een EQ5 met poolas zoeker en RA motor en daar op maximaal een 15cm F5 newton of een 12cm F8.3 refractor.

Bijgaand een paar foto´s gemaakt met een 10cm F5 refractor en DSI 1 camera maar wel op een EQ5, de paarde kop nevel is echt niet de eenvoudigste ik heb met dit 10cm kijkertje ook diverse bolhopen in M31 ongeveer magnitude 15 a 16 kunnen fotograferen het zijn dan maar puntjes maar toch.

De opzet waar ik mee werk is low budget alles bij elkaar nog geen 700 euro en alles tweedehands.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Laatst gewijzigd door sidney; 28-01-12 om 19:41 Reden: extra info

Dank jullie wel voor de reacties.

Als ik alles een beetje goed heb begrepen.
    Kan ik met de tube zelf nog wel aardig uit de voeten maar zal
    het vooral de montering zijn die het hem doet. (voor astrofotografie.)
    En dat ik dus op zijn minst voor een eq5 moet gaan.
    Ik ga maar eens flink sparen en tot die tijd al het mogenlijke uit mijn
    huidige setup proberen te halen en ervan te genieten.

Thank you all
    Bresser Pluto 114/500 EQ-SKY + Bresser RA Volgmotor + Bresser/Meade Electronische PC Oculair (1,25 inch)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian1990 Bekijk bericht
    Ik denk dat het het makkelijkst is om met het fotograferen van de maan en de planeten te beginnen. Ik ken de specificaties van je camera niet maar ik neem aan dat het werkt als een webcam en dan zullen de maan en de planeten in elk geval moeten lukken. In de volgende link is een hoop info te vinden voor beginners in de astrofotografie: http://www.astroforum.nl/astrowiki/i...strofotografie

Succes!
    Dit zijn overigens de spec. van mijn pc oculair:

Chip: 1/4" format, HAD, color CCD chip
    Chip grootte: 3,6 mm x 2,7 (4,5 mm diagonal)
    Resolutie: (max.) 640x480
    Pixel grootte: 5,6 µm
    Gevoeligheid: 1,9V/Lux-sek

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Heb je al door de kijker gekeken? Wat vond je ervan?
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dodo Bekijk bericht
    Dit zijn overigens de spec. van mijn pc oculair:

Chip: 1/4" format, HAD, color CCD chip
    Chip grootte: 3,6 mm x 2,7 (4,5 mm diagonal)
    Resolutie: (max.) 640x480
    Pixel grootte: 5,6 µm
    Gevoeligheid: 1,9V/Lux-sek
    Opzich als het een HAD chip is is het dus een Sony de afmetingen van de chip doen niet onder voor een ToUcam chip die voor maan/planeet fotografie heel goed is, ik heb trouwens een HAD chip in mijn Meade DSI 1 zitten, als je het bij deze telescoop houd dan zou een EQ3 zonder meer kunnen, maar voor de eventuele toekomst is een EQ5 toch wel het minimale.

Bedenk wel je heb een newton, dat betekent collimeren dat is niet moeilijk maar je moet het je zelf wel aanleren, een kortbrandt puntige newton is wat moeilijker te collimeren dan een langbrandt puntige newton.

BTW dit zou je camera moeten zijn:
    http://www.bresser-online.nl/Webwink...125-inch).html
    Laatst gewijzigd door sidney; 29-01-12 om 19:05 Reden: link toegevoegd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sidney Bekijk bericht
    Opzich als het een HAD chip is is het dus een Sony de afmetingen van de chip doen niet onder voor een ToUcam chip die voor maan/planeet fotografie heel goed is, ik heb trouwens een HAD chip in mijn Meade DSI 1 zitten, als je het bij deze telescoop houd dan zou een EQ3 zonder meer kunnen, maar voor de eventuele toekomst is een EQ5 toch wel het minimale.

Bedenk wel je heb een newton, dat betekent collimeren dat is niet moeilijk maar je moet het je zelf wel aanleren, een kortbrandt puntige newton is wat moeilijker te collimeren dan een langbrandt puntige newton.

BTW dit zou je camera moeten zijn:
    http://www.bresser-online.nl/Webwink...125-inch).html
    klopt helemaal, das mijn camera.
    en wat de montering betreft ga ik voor een EQ5 als ik jou en de rest allemaal zo hoor zal ik daar goed aan doen.

Tags for this Thread

Regels voor berichten