Weergegeven resultaten: 1 t/m 3 van 3

Discussie: Jupiter, 27-01-2012, 18:43

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65

Jupiter, 27-01-2012, 18:43

Nog een Jupiterschets. De seeing was slecht toen ik naar buiten ging maar werd al snel redelijk. De transparantie was ook erg goed. 200 mm f/5 Newton, 10 mm Pentax XW + 2x Televue Barlow voor 200x.

De NEB had een duidelijke donkere vlek die iets boven de band uitstak. Verder twee donkerder plekken in de band zelf. De banden in het noorden waren af en toe apart te zien.

De SEB had een donkere onderkant, en bij momenten van betere seeing een smallere donkerder bovenkant. In de SEB was de GRS goed te zien. Ervoor zat een donker stuk dat aansloot bij het donkere stuk aan de onderkant. De zuidelijke banden waren wat moeilijker te zien dan de noordelijke.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Vesta Wanana's schermafbeelding
    Mooi!

Ik zag de NEB een stukje minder breed dan dat jij het hebt geschetst.
    De GRS staat er leuk op. Ik was niet iets te vroeg met mijn schets.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Dat zou goed kunnen ja. De NEB is flink smaller dan de SEB maar dat zie je hier niet.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten