Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 19 van 19

Discussie: Maanfotografie advies

Wat je van plan bent ligt te ver van de gebruikelijke opnametechniek waar ik mee vertrouwd ben.
    ik kan je daarom ook niet verder helpen... wens je wel veel succes en ben benieuwd naar wat je uiteindelijk gaat laten zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Neo Bekijk bericht
    wens je wel veel succes en ben benieuwd naar wat je uiteindelijk gaat laten zien.
    Thanks Neo

Ben ook benieuwd wat er te bereiken is - eerst maar eens een leuke telescoop bemachtigen dan kan ik daarna experimenteren met de imagers

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Met bijvoorbeeld een 6 of 8 inch newtontelescoop in combinatie met een planeten camera (DMK 21, 31 of 41) kan je nog veel betere opnames maken dan het voorbeeld wat je net plaatste. En ook die foto is gemaakt met een webcam. Je zit alleen wel met je budget natuurlijk.

Het Voornaamste probleem dat ik had met maanopnames met dslr was de grote hoeveelheid ruis die ik kreeg als ik een beetje ging verscherpen. Met de camera die ik nu gebruik (dmk21) haal ik binnen no time 2500 tot 3500 frames binnen en als je daar op een goede avond 600 van stapelt heb je scherpere en ruis-armere opnames dan welke dslr dan ook ooit zal maken.

Het is natuurlijk wel mogelijk om met een dslr maan close-ups te maken. Het is alleen wat moeilijker om ze echt mooi te krijgen...
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Christian1990 Bekijk bericht
    Met bijvoorbeeld een 6 of 8 inch newtontelescoop in combinatie met een planeten camera (DMK 21, 31 of 41) kan je nog veel betere opnames maken dan het voorbeeld wat je net plaatste. En ook die foto is gemaakt met een webcam. Je zit alleen wel met je budget natuurlijk.
    Tempting.. ik zal me nog even proberen in te houden maar werp toch even een blik op de DMK's

Heb je toevallig opnames geplaatst op dit forum van je DMK21 icm je telescoop op de maan gericht? ben wel benieuwd

Thanks voor je input

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Deze foto's heb ik gemaakt toen ik hier nog niet zo lang mee bezig was maar ze geven wel een aardig beeld van wat voor foto's je zou kunnen maken. http://www.astroforum.nl/showthread....-en-16-oktober
    Of deze:

maan.jpg

Ik weet echter wel zeker dat ik met deze setup nog wel betere foto's kan maken.
    Laatst gewijzigd door Christian1990; 03-02-12 om 15:51

Ik weet echter wel zeker dat ik met deze setup nog wel betere foto's kan maken.
    Zo als ze nu zijn al zeer mooie plaatjes Christian

Denk dat ik maar wat budget opzij moet zetten voor een CCD cam..

But the primary objective.. een telescoop aanschaffen ;-)

Zit te denken (om mee te beginnen en niet AL te veel uit te geven in een keer) om iets van een dobson in de 8"/10" te nemen die kan tracken (voor zover ik lees/begrijp voldoende voor meeste planeten een tijd in beeld te houden) zoals een 'Sky-Watcher SKYLINER-250PX FLEXTUBE AUTO 25 cm' of de 20cm versie daarvan.

Ahh choices choices

Je imaged veelal Jupiter zo te zien?

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Een dobson die zelf het object volgt is zeker geschikt voor dit soort opnames mits je de filmpjes niet te lang maakt want dan krijg je veldrotatie.
    Als je nu al een dslr hebt zou daarmee kunnen beginnen, dan hoef je niet meteen extra uit te geven aan een camera. Het zijn natuurlijk geen kleine bedragen waar we het over hebben, zeker gezien het feit dat je nieuw bent in deze hobby.

Het is een beetje toeval dat ik zoveel foto's van Jupiter heb trouwens, die stond gewoon erg gunstig vanaf het moment dat ik begon met planeet fotografie. De maan, de zon en de andere planeten vind ik ook leuk hoor

Een dobson die zelf het object volgt is zeker geschikt voor dit soort opnames mits je de filmpjes niet te lang maakt want dan krijg je veldrotatie.
    Als je nu al een dslr hebt zou daarmee kunnen beginnen, dan hoef je niet meteen extra uit te geven aan een camera. Het zijn natuurlijk geen kleine bedragen waar we het over hebben, zeker gezien het feit dat je nieuw bent in deze hobby.

Het is een beetje toeval dat ik zoveel foto's van Jupiter heb trouwens, die stond gewoon erg gunstig vanaf het moment dat ik begon met planeet fotografie. De maan, de zon en de andere planeten vind ik ook leuk hoor
    Precies wat ik ook zat te denken, telescoopje aanschaffen, ff wat inkomen met de DSLR en dan rustig rondkijken naar andere imagers

En Jupiter heeft zeker een grote aantrekkingskracht ;-) Je hebt dus ook filters voor de zon? Da's ook wel kewl

Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Met de zon moet je altijd oppassen natuurlijk maar als je zorgvuldig te werk gaat is er niks aan de hand. Je kan voor een paar euro een stuk speciaal folie krijgen waar je zelf een filter mee kan maken. Daar kan je echt prachtige opnames mee maken na wat oefening.

Regels voor berichten