Hallo 'ruimtewezens',
Sinds kort is er weer een vlam in mij aangewakkerd die mijn ogen weer naar boven hebben gericht; nou heb ik jaren geleden al gekeken naar telescopen voor deep-sky etc en ik volg astro-nieuwsartikelen regelmatig. Echter weet ik van mijzelf dat langdurige observaties van nevels, stelsels etc er niet in gaat zitten.
Wat mij echter sinds kort aantrekt is Maanfotografie, dus ik ben maar es wezen rondspeuren naar informatie op het al grote internet en als ik een paar 100K in euro's had rondslingeren was ik al lang klaar geweest
In het kort zoek ik advies voor het beste type telescoop met de juiste mogelijkheden om 'up-close' fotografie van Maan features te maken. Daarbij heb ik al door dat ik aardig wat resolving power nodig zou hebben en dat een 1200mm'tje mij zonder toevoegingen 'maar' een niet frame-vullende witte bol zal geven...
Voorkeur is om de fotografie te doen via DSLR/Mirrorless APS-C formaat sensoren en niet via lagere resolutie (gekoelde) CCD's of dergelijke (commentaren altijd welkom natuurlijk ;-)
Het zal dan ook om enkele foto's gaan alhoewel ik met evt. 6-10FPS natuurlijk nog wel kan stacken (?)
Ook heb ik via Astroforum een linkje doorgelezen op gym-vatterstetten.de - handig maar damn..
Dus mijn conclusie momenteel daaruit is dat een grote lichtopening voor hogere detaillering zal zorgen en ik daarbij dan nog de focallength aardig moet zien op te krikken om wat krater details te bespeuren. Wat kan ik hierin het beste voor telescoop nemen die binnen het bereik van (eerste instantie) 500-600 euri blijft? indien uberhaupt mogelijk..
Ohja - checklist:
1 Welke beelden verwacht je te kunnen zien?
Maanoppervlakte details
2 Wat wil je met de telescoop doen?
Fotograferen
3 Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
Hopelijk is volgen niet nodig tenzij ik superver 'inzoom'? snelle sluitertijd moet mogelijk zijn bij die velle bol als ik het goed begrijp
4 Wat is je budget?
Ik probeer me eerst in te houden, dus 500/600 euro zonder adapters etc
5 Hoe belangrijk vind je planeten?
The main theme for me
6 Hoe belangrijk vind je deep-sky?
Niet belangrijk voor mn huidige focus (zegt zeker niet dat ik er niet in geinteresseerd ben, integendeel!)
7 Waar ga je kijken?
Waarschijnlijk bij mn ouders in Friesland (redelijk donker) - achtertuin in Almere kan ik es proberen natuurlijk
8 Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
Niet al te lang - dat puntje moet ik nog uitwerken
9 Wat kun je dragen?
Goeie vraag - 10-20kg moet wel te doen zijn
Vervoeren in de auto met evt. tas of iets geimproviseerd
10 Is 2e hands een optie?
Yep
11 Later interesse in fotografie?
euhh ...
Dus heren experts - barst maar los!
Alvast bedankt!
Groeten, Ron