iss.jpg
west-brabant....
zeeland id duidelijk donkerder...
iss.jpg
west-brabant....
zeeland id duidelijk donkerder...
G*d straf onmiddelijk.... mijn baas iets eerder... veel eerder..
Het is goed dat nu het aandeel van kassen in lichtvervuiling door deze foto in een oogopslag zichtbaar is. Alles wat donkergeel is, is kas. Handig bij het evalueren van de nieuwe afschermings-wetgeving. We zijn er op dit moment duidelijk nog niet. Bizar om te zien dat een kassencomplexje van hooguit een hectare (Twello) feller licht omhoog kotst dan de binnenstad van Deventer, inclusief Wasserfürth's lichtkanonnen.
"Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha
Dit is DE kans om lichtvervuiling onder de aandacht te brengen van politici.
Wie geen benul heeft van lichtvervuiling, zal ook niet op het idee komen er iets aan te doen.
Wie maakt een compositiefoto van lichtvervuild Nederland met rode pijlen naar de mega-lichtvervuilers en stuurt (een link naar)die foto naar alle Kamerleden?
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden...eden/index.jsp
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Hier is trouwens nog een soortgelijke foto van zuid Nederland van 2003, ter vergelijk.
http://www.astrolab.be/educatief/fot...6-E-22830).jpg
Die kassen lijken wel op de paddestoel van een atoombomontploffing.
Orion SkyQuest XX12 | WO Megrez 72 op Vixen GP | PST | TV Nagler 31 Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14
Ik heb de wethouder van milieu en die van economie hier in Amersfoort weten te triggeren met een versie van Amersfoort en omgeving.
De wethouder van milieu probeert nu een overlay te te laten maken door een afdeling bij de gemeente die dat goed kunnen.
En ik ben gebeld door het AD Amersfoort met een klein interview tot gevolg wat schijnbaar in de krant komt morgen. Dus je kunt daadwerkelijk minimaal aandacht vestigen op de lichtvervuiling.
De wethouder hier was vooral benieuwd naar wat de felle plekken waren, of ik dat zeker wist en wat het verschil was met de hemelhelderheidskaart van Amersfoort. Ik heb aangegeven dat ik geen cartograaf was en dat de resolutie vrij grof was maar dat je op sommige plekken geen professor hoeft te zijn om te zien welk bedrijf de grootste lichtkotser is.
Ik ben benieuwd wat er van komt maar dit topic was in ieder geval lonend want voor Amersfoort heeft het mínstens een krantenartikel opgeleverd en twee wethouders die ik heb weten te bereiken. En vooral het feit dat die van economie het schokkend vond zegt me wel wat... er werd zowaar tussen hem en de wethouder van milieu gesproken over een nachtregime. Het zál toch niet...
Laatst gewijzigd door theritz; 30-01-12 om 21:34
Alle beetje helpen, maar kunnen we het tij ooit nog keren? Elk jaar wordt het toch steeds weer een beetje minder donker 's nachts.
Ik ga het artikel morgen in ieder geval zoeken theritz!
Blijven roepen! Je ziet dat er tóch wat animo komt. En met enige common sense kom je een eind. Zo'n foto waarbij je gewoon zíet dat de lampen van het rangeerterrein in Amersfoort tot op zo'n 350km afstand te zien zijn. Recht omhoog! Waar het licht niet hoort! Dan snapt iedere Jan Doedel wel dat je iets verkeerd doet.
En de tijd da thet aanlichten van je pand een status symbool is lijkt ook wel wat voorbij te zijn.
Eigenlijk zouden we een donkertereservaat moeten hebben in Nederland. Ik stem op de Flevopolder.
Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson