Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Noordwijk 26 januari, een winterse ringnevel..

Mars skyfan's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307

Noordwijk 26 januari, een winterse ringnevel..

Rond half zeven was onder de regenwolken door in het zuidwesten al een blauwe opklaring zichtbaar, en rond acht uur trok de hemel in Oegstgeest vanuit het zuidwesten langzaam open. Een blik op sat24 leerde dat het er voor de kust goed uitzag, dus spoedde ik mij naar noordwijk om de 14.5 Starsplitter Dob buiten te zetten. Een blik op Jupiter leerde dat de seeing abominabel was, maar ja, we moesten het er maar mee doen en de transparantie zag er redelijk uit, hoewel er wel veel vocht in de lucht zat. Eerst maar weer eens uitgebreid de Orionnevel bewonderd, die verveelt nooit. De E en de F-ster waren zichtbaar in de 10 mm Pentax (190x) , maar door de slechte seeing niet in de 6.7 mm ES (185x).
    Ik heb daarna weer eens een poging gedaan om B33, de Paardekopnevel, met het H-Betafilter in de 27 mm Zeiss te zien, helaas, ook na lang kijken onder een zwarte doek, was er niets te zien. Ik vrees onderhand dat ik daarvoor toch moet emigreren.
    De Rosettenevel was wel aardig zichtbaar bij 54x (Pan 35) met UHC, en dat gaf bij een beeldveld van 1,4 graad ook een mooi overzicht van de orionnevel, met aansluitende vleugels.
    In de kop van Orion staat een planetaire nevel NGC 2022, die er uit ziet als een kleine uitgave van de Ringnevel. Bij 285x met het kometenfilter zie ik een ring , met iets structuur, ik twijfel of ik een centrale ster zie, de seeing bederft het beeld een beetje, maar het is wel een heel leuk object.
    De dubbelster 14 SO 98 (0,8”) zie ik heel af en toe gescheiden bij 285x, maar ook hier speelt de slechte seeing weer parten.
    Er dicht bij staat in de atlas de planetaire nevel PK 190.3-17.7 , met de 10 mm zie ik ook na lang kijken met zwarte doek, en met kometenfilter, helaas niets.
    Colinder 65 is een heel grote losse sterrenhoop, mooi in de zoeker, ca 20 sterren.
    NGC 1807 is een onregelmatige cluster, langwerpig, in de vorm van een kruis met een korte, scheefstaande dwarsbalk, ca 20’ diameter, met zo’n 20 sterren, tamelijk helder. Erg leuk in de 17 mm nagler (111x). Vlak ernaast staat NGC 1817, groter, met een uitwaaierende boog van vrij heldere sterren, waarbinnen een hele wolk van zwakke sterretjes staat. Geeft het mooiste beeld bij 111x.
    De opkomende bewolking dwong mij meer westwaarts. M 81, m 82 en NGC 3077 waren weer prachtig, met twee grote spiralen in M 81, en stofbanden in M 82.
    In de Stier staat NGC 1647, een losse cluster van ca 40 sterren, bij 54x een diameter van ca 80’.
    NGC 1746, er vlak bij, is een nog grotere cluster, ca 1,3 graad diameter, van ca 40 sterren.
    Bij M 35 staat de veel verder gelegen OC NGC 2158, bij 111x een zwak wolkje, dat in de Pentax 10 oplost in ca 10 a 15 heel zwakke sterretjes op een achtergrondwaas.
    Nog een tijdje naar M 1 en M 37 gekeken, en om kwart over 11 gestopt want de bewolking kwam steeds verder opzetten.
    je moet die vette lamp effe uitdoen!

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Toch weer een leuk lijstje, Nico!

Niet wanhopen met de Paardekop. Vorig jaar hebben we hem ook gezien, volgens mij toen met het kometenfilter. De H-Beta zou het nog veel beter moeten doen, maar een goede transparatie is toch het allerbelangrijkste.

Gisteren leek die wel goed, maar zoals je al zei, bij sterke vergroting zag je niet meer of dieper. Die goede Paardekopnacht komt vanzelf, daar hoef je niets voor te doen! :-)

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Mooie waarneming. Die 2022 lijkt mij een fraaie. Gaat dat ook lukken met een 12" denk je? Je kent het probleem in Rijswijk: lichtkoepels worden hier en daar ontsierd door heldere sterren.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Haha, ik denk dat het je wel zal lukken. Ik heb hem een paar jaar geleden ook met de 127ed apo gezien. Hij heeft een vrij grote oppervlaktehelderheid.

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Volgens Eye&Telescope is het inderdaad een eitje voor een 5" kijker:
    (dat wil zeggen, het detecteren van het object zelf, niet of je details zoals een ring kunt zien)

ngc2022.JPG
    Laatst gewijzigd door GuusGilein; 27-01-12 om 15:37

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Leuk lijstje weer, skyfan!

@john: ngc2022 was zichtbaar vanuit Gouda met mijn Starblast (4,5") dus met een 12" vanuit Rijswijk zal wel lukken Hoge oppervlakte helderheid, veel vergroten e.d.

Saturnus Jurgen's schermafbeelding
    Mooie avond. Die 2022 onthoud ik. 1647 heb ik in 2008 bekeken met de 13cm Newton. Heerlijk clustertje, ik vond er ook enkele mooie dubbelsterren in.
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    @ Skyfan, Tomkooij en GuusGilein
    Vanavond inderdaad die NGC2022 met de 12" te pakken gehad. Veel helderder dan ik dacht. We meenden in de 12" zelfs iets van onregelmatige lichtverdeling te zien. Inderdaad geen centrale ster. Bij deze helderheid moet ik hem thuis in Schiedam ook maar weer eens op mijn 10cm lenzenkijkerlijstje zetten. Maar dan blijft het een vaag vlekje. Heel leuk object!
    Laatst gewijzigd door John Baars; 28-01-12 om 00:44 Reden: stijl
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Io Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    De doorzichtigheid was vanavond erg matig en de sterren twinkelden dat het een lust was (niet voor waarnemers overigens).
    Venus, de maan en Jupiter op een rij, maar op grotere afstand van elkaar.
    Binnenkort Venus in de buurt van Jupiter. Twee zulke heldere objecten vallen dan ook op bij de niet astro geinteresseerde mensen.
    Als men weet dat je "aan sterren doet" krijg je vaak de vraag: welke zijn dat?
    8" Skywatcher Dobsonian. 20-40X100 Astro Binoculair. 15x80 Binoculair

Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    307
    Dank allemaal, gisteravond heb ik weer zo'n spannende planetaire gevonden, die komt vanmiddag in het verslag.
    @Veenmol: mijn overbuurman weet inmiddels precies waar jupiter staat!

Regels voor berichten