Gisteravond wilde ik net naar buiten gaan toen ik van werk gebeld werd: computerstoring en voor 24:00 uur moesten nog wat belangrijke bestanden doorgeseind worden. Onder een heldere hemel maar snel naar Sassenheim gegaan om de server een schop te geven zodat ik pas na 22:30 uur weer na thuiskomst aan waarnemen kon gaan denken.
Om 22:55 uur stond de 127 mm f/7,5 triplet refractor opgesteld op de Giro-3 montering en had ik wat AAVSO-kaarten van Cassiopeia en Perseus verzameld. In het oosten en zuiden kwamen wat wolkenflarden opzetten maar ik hoopte maar op het beste. Een blik door de zoeker richting Polaris leverde onverwacht veel sterren op: de transparantie was dus prima. Een blik door de telescoop temperde de vreugde weer een beetje: de sterren bleven door mijn 5 mm Pentax XW oculair kleine bolletjes, geen buigingsringen zichtbaar en de grenshelderheid door 9 mm 100 gr TMB (106x) en de 5 mm was praktisch hetzelfde: rond magnitude 13,2 laag in het Westen en nabij Polaris. De seeing was dus weer wat minder.
Niet getreurd, de wolken verdwenen en in de 70 minuten tot 24:05 MET was dit de buit:
18 veranderlijke sterren geschat:
UMi: X
Cas: V, UV, WY, W, T, SS, R, U, RV, X
Per: GK, Y, DY, T, S, U
Cam: Z
Een verrassing was Z Cam, die viel gelijk bij de laagste vergroting (30x met een 32 mm Televue Plossl) op: hij was in uitbarsting!
Tussendoor heb ik nog de volgende deepsky-objecten bewonderd:
NGC 7510: een leuk hoopje nabij V Cas.
Galaxy NGC 278 nabij RV Cas. Een mooi klein pluizig bolletje in de 9 mm TMB. Met de 5 mm Pentax knalt hij er echt uit en denk ik elke keer aan een klein komeetje.
Trumpler 2 nabij DY Per. Deze open sterrenhoop is al een wolkje al zichtbaar in de 6 cm zoeker. Onbegrijpelijk dat die nooit eerder is opgepakt door de Herschels etc.
NGC 884 en 869 nabij T en S Per. De dubbele open sterrenhoop, geen toelichting nodig.
Stock 2 daar gelijk ten noorden van. Idem dito
Vanwege het fungi-topic de blik maar eens op M103 gericht, wederom met de 32 mm Plossl (30x). M103 lijkt dan inderdaad op niet meer dan 4 heldere sterren vlak bij elkaar. Je moet moeite doen voor meer sterren. Veel fraaier zijn het trio NGC654, 663 en 659 daar vlakbij. Allemaal nog wat nevelig bij die lage vergroting waar behoorlijk wat sterren doorheen prikken.
Hetzelfde geldt voor een beeldveld naar het zuiden: NGC 457 en NGC 436 vallen direct op, voor NGC433 moet wat meer perifere moeite gedaan worden.
NGC 7789 nabij WY Cas: geen toelichting nodig: als altijd erg fraai bij 105x
M81 en M82 nabij Z Cam: beide in één beeldveld bij 30x en duidelijk verschillend van vorm. M82 laat al 2 stofbanden zien.
Nog even snel M45 bij de lage vergroting. De Meropenevel laat zich perifeer ook gemakkelijk als een veeg onder Merope zien als je de telescoop zachtjes heen- en weer beweegt.
Dat zijn dus 18 deepsky-objecten die je ongemerkt tussendoor doet.
Bij elkaar 36 objecten in 70 minuten. Allemaal zonder zoekkaart of atlas gevonden. Als je eenmaal bepaalde hemelgebieden kent, dan gaat dit soort zaken supersnel als je een fijne montering hebt!
Als toetje vanmorgen vroeg om 06:00 uur nog even komeet Garrad meegenomen. Heel opvallend als een prachtig pluisje in een 6 cm (20x).

Met citaat reageren