Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14

Discussie: Sterrenbeeld kreeft moet krab zijn..

Sterrenbeeld kreeft moet krab zijn..

Ik kom er niet over uit..
    Ik heb heel google afgezocht maar nergens een goeie verklaring gevonden, dus ik hoop dat misschien iemand hier het weer.

Waarom heet het sterrenbeeld "kreeft" niet gewoon "krab" zoals het zou moeten?

In ALLE andere talen heet dit sterrenbeeld krab, behalve in het Nederlands... waarom?
    Het is zo hypocriet. Zelfs in boeken staat er dan een plaatje van een krab over de sterren geplaatst en wat staat er onder.. "kreeft" ..

Dus als iemand enig idee heeft hoe dit zo gekomen is zou ik het graag weten

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Volgens deze website http://www.bordet.be/nl/voorstel/his...er/kanker1.htm betekent "cancer" zowel kreeft als krab in het Latijn. In het Nederlands lijkt dus de keus op kreeft te zijn gevallen en in andere talen op krab.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Wat raar.. er is dus geen onderscheid tussen kreeft en krab in het latijn? :o

Maar oke, dan nog de vraag. Waarom is er gekozen voor kreeft terwijl bijna alle andere talen voor krab hebben gekozen, en de illustratie die altijd gebruikt wordt ook een krab is?

Las net dat ze in het Duits krebs zeggen, wat ook weer kreeft betekend. (verwarring..)

Jupiter fixxxer's schermafbeelding
    Geen verwarring hoor... Is misschien de Chinezen..
    De Chinezen hebben/ hadden een ander systeem der sterrenbeelden en daarbij noem ik dus de beroemde Crab Nebula (M1).. Die staat in onze indeling der sterrenbeelden in het sterrenbeeld Stier, in China hadden/ hebben ze een ander systeem en was de Stier de Crab..
    Toendertijd ontplofte daar een lullig sterretje (ahum), het licht van de nova was toen zelfs overdag te zien en dat was toevallig in hún sterrenbeeld Crab.. is bij ons de Stier..

Als we het over sterrenbeeld Kreeft hebben, eigenlijk een middelste ster met drie punten aan weerskanten, is het wel begrijpelijk dat er iets anders in gezien wordt..
    - Sidus Ludoviciana -

GSO 200/ 1000 F5
    Skywatcher ED-80
    EQ-6 Syntrek

Aarde John Kap jr's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    22
    Grappig, wel opgevallen, nooit bij stil gestaan.
    Als je in Stellarium de sterrenbeeldkunst aan zet, is het sterrenbeeld kreeft ook een krab.
    Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )

Ruben Kwast - Moderator Ruben's schermafbeelding
    Ik weet niet hoor, maar als ik beide pagina's van Wikipedia erbij pak, is alle verwarring bij mij al weg:
    "Kreeft is een algemene aanduiding voor verschillende soorten kreeftachtigen die gebruikt worden als voedsel.
    bron
    "Krabben (Brachyura) zijn een groep van kreeftachtige dieren die behoren tot de orde tienpotigen (Decapoda)."
    bron
    Van diezelfde Wikipediapagina:
    "De wetenschappelijke naam Brachyura betekent letterlijk korte staart en verwijst naar het onder het buikschild geklapte achterlijf, waardoor krabben in tegenstelling tot andere kreeftachtigen geen zichtbare staart hebben. Krabben worden ook wel kortstaartigen of kortstaartkreeften genoemd vanwege hun gereduceerde achterlijf."

Het sterrenbeeld wordt echter ook wel eens uitgebeeld als een kreeft die een lange staart heeft:

bron

En als ik heel eerlijk ben, heeft deze mijn voorkeur, aangezien deze vorm van kreeft beter overeenkomt met de daadwerkelijke sterren van het sterrenbeeld. Een krab past gewoon niet...

bron

Kortom, er wordt niet altijd een krab bedoeld, en daarom zitten wij safe door kreeft te gebruiken.
    Scientia non habet inimicum nisi ignorantem.
    Omne ignotum pro magnifico.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Je gaat ervan uit dat kreeft en krab altijd verschillende dieren aanduiden. Maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het kunnen ook verschillende woorden voor hetzelfde soort dier te zijn. Mensen hebben niet altijd de behoefte om het onderscheid te maken, als het onderscheid voor hen niet interessant is bv.

Kijk ook hier eens: http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/kreeft
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Donateur EricB's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door svdwal Bekijk bericht
    Dat is een verwijzing van niks. Waarnaar bedoel je te verwijzen?
    Ich bin bald wieder Kollaser (DV)

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    De eerste paragraaf bijvoorbeeld, waarin staat dat de oud-germaanse wortel van ons woord kreeft een variatie is op de wortel van het woord krab.

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    @svdwal
    Bedankt voor deze ethymologie.
    Kort door de bocht : het woord krab is de stam van ( of tenminste verwant aan) het woord kreeft volgens diverse ethymologische lijnen.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Regels voor berichten