Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Telescoop advies ivm oppakken hobby

Jan zwerfkei's schermafbeelding

Telescoop advies ivm oppakken hobby

Beste astro liefhebbers,

Ik ben voornemens om mijn oude hobby op te pakken. Samen met mijn vader zijn wij altijd gefascineerd geweest van de nachtelijke sterrenhemel. Ik wil dan ook graag een goede nieuwe telescoop kopen waarmee ik jaren vooruit kan. Nu lees ik hier dat er door velen een Dopson wordt geadviseerd. En ik denk dat dit ook wel aan mijn verwachtingen zal gaan voldoen. Wellicht dat er ook nog andere opties zijn, en wordt het dan toch een Dopson, moet ik dan gaan voor de grootste spiegel, of kan ik ook volstaan met een 8”, 10”of 12” Dopson.

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
    Veel dingen die ik nog nooit eerder heb gezien.

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
    - Bijvoorbeeld een Skywatcher Dobson N254/1200 Skyliner FlexTube BD Dob GoTo voor 999 euro bij Astroshop.de
    - Celestron Nexstar 8SE of de veel goedkopere 127SLT

-b. Is het een impuls(aankoop)?
    Zeker niet.

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
    Ja, maar dat is wel een 25 jaar geleden.

-d. Heb je al een kijker?
    Ik gebruikte toen een Tasco T3 140x (die heb ik nu nog), en ik heb een Bresser 20-60x60 (voor de natuur en de maan).

-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
    Nee, helaas nog niet.

2. Wat wil je met de telescoop doen?
    Heel ver in de ruimte kijken

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
    Omdat wij de telescoop met twee personen (mijn vader en ik) gaan gebruiken, lijkt GoTo heel handig (maakt de telescoop wel een heel stuk duurder). Ik kan mij van vroeger herinneren van vroeger dat mijn objecten altijd vanzelf uit beeld verdwenen. Dit vond ik toen super storend, en ik denk dat ik daar nu ook niet blij van zal worden.

4. Wat is je budget?
    Ik wil graag een telescoop kopen waar ik jaren mee vooruit kan. Ik heb dan ook een prijs van max 2000 euro in gedachten.

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
    Inclusief

5.Hoe belangrijk vind je planeten?
    Ik zou het leuk vinden om er een keer naar te kijken.

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
    Deepsky lijkt mij helemaal te gek, en volgens mij kan ik dan uren avonturen door onze sterrenhemel.

7. Waar ga je kijken?
    Naar alles wat er te ontdekken valt.

7a. Hoe donker is je achtertuin?
    De tuin ligt op het zuiden, en is donker. Tevens heb ik op mijn hobby kamer een velux dakraam, waarin ik de nieuwe telescoop (ook) wil opzetten. Het dakraam is gericht op het zuiden.

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
    Ik heb ruim zicht naar het zuiden.

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
    3 minuten met de auto, en ik sta op een pikdonkere plek.

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
    Als er iets bijzonders valt waar te nemen wil ik wel ver gaan (een aantal jaren geleden heb ik wat door de Himalaya gezworven, en op een hoogte van 5.500 meter, zonder lichtvervuiling, is de sterren hemel echt hemels…!!!).

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
    Midden Limburg.

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
    Als er genoeg valt te zien, de hele nacht.

9. Wat kun je dragen?
    -a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
    Kom maar op :-)

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
    Auto/bakfiets

10. Is 2e hands een optie?
    Ja, mits alles in orde is.

11. Later interesse in fotografie?
    Ja, maar ik heb al gelezen dat dat een hele andere tak van sport is.

-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"

-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Donateur Ringrocket's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    18
    Aantal Herschel gezien
    1
    He zwerfkei (leuke naam, verzamel je die ?),

Ik ben een beginner dus zal alleen iets zeggen over de zaken waar ik zelf denk dat ik genoeg van af weet:

Om een object in beeld te houden heb je geen GOTO nodig. Wel een montering met een motortje die de draaiing van de aarde compenseert (dus alleen volgen zou voldoende zijn). GOTO brengt je wel naar de objecten toe (indien je alles juist hebt opgesteld en afgesteld).

Kijken door een Velux dakraam kan ik je wel een beetje afraden. Je zit erg dicht bij de warmte van je dak die de lucht onrustig maakt, en er ontsnapt warme lucht voor je telescoop langs uit je huis door het raam (heb er zelf ervaring mee).

Oja, en leg je telescoop niet in de bakfiets. Dat kan de afstelling (Collimatie) van je telescoop verprutsen. (Ik zou hem dan liever op m'n rug in een rugzak nemen als het moet)

Je krijgt vast nog veel meer en betere informatie op dit forum binnenkort.....

Groetjes
    Jeffrey
    Laatst gewijzigd door Ringrocket; 27-01-12 om 13:19
    Mobiele kijk opstelling: Skywatcher Maksutov-127; EQ3-2 met RA motor; (SPC900);
    Fotografie: Skywatcher Maksutov-150 op ADM met DK3; Camera DBK21AU618;

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Omdat je Deep Sky het belangrijkste vind, ligt een flinke Dobson inderdaad erg voor de hand. En gezien je budget zou ik automatisch volgen zeker in overweging nemen, want dat is heel prettig werken.

Dan heb je twee keuzes, een telescoop met GoTo of een volgplatform. GoTo lijkt mij het handigst want dat wordt standaard geleverd door diverse fabrikanten. Volgplatforms lijken toch veel meer op de gevorderde amateur gericht.

Kwa grootte zeker 8 inch/20 cm, kan zelfs nog wat groter. Maar vergis je niet, een 30 cm dobson telescoop is een flinke jongen. Ik zou eens een keer bij een echte telescoopwinkel langsgaan om eens te kijken hoe groot ze in het echt zijn. Vanuit Limburg zijn Den Haag en Amstelveen wel ver weg, maar misschien zijn er in Duitsland of Belgie dichterbij ook goede winkels. In Hasselt (B) zit bv ook een goede winkel.

Je wilt waarschijnlijk er ook een paar mooie oculairs bij hebben, maar dat hoeft niet direct, dus niet al je geld in een telescoop steken

Waarnemen vanuit je dakraam wordt lastig met een grote telescoop. Je kan moeilijk manoeuvreren, het beeld is heel slecht door de warmte van de kamer, en het is een gesjouw om 'm dan weer boven, dan weer in de tuin te gebruiken. Een grote telescoop gebruik je vaak alleen als je 'm heel makkelijk kan neerzetten, ik zou 'm dus lekker in de schuur laten staan, en voor het dakraam een mooie verrekijker nemen.

Denk verder aan een goede sterrenatlas, bijvoorbeeld de Pocket Sky Atlas, of de atlassen die je zelf kan afdrukken (zie de Wiki) en een rode lamp.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Dank jullie wel voor de reactie's. Inmiddels ben ik flink aan het lezen over de diverse telescopen die er te koop zijn. Tevens heb ik mijn oog laten vallen op een Bresser Telescoop AC 152/1200 Messier LXD-75 GoTo. Maar ik weet niet zo goed of deze telescoop optimaal is voor deepsky.
    Deze telescoop lijk mij sneller op te zetten, en hier hoef je niets aan af te stellen (met een lazer zoals bij een Dopsosn). Alleen met de kleuren zou deze geen toppertje zijn (extra filter er bij kopen?).

En......

Een hele ander type telescoop, maar waar op dit moment mijn voorkeur naar uitgaat is de Skywatcher Dopson 254/1200 flextube met Goto. Hierbij zou ik dan een hoes kopen om het open gedeelte af te dekken, en wat mooie oculairen (@svdwal: tips).

Ik heb van de week mijn oude kijker opgebouwd, en mijn zoontje de maankraters laten zien. Tevens kon ik Jupiter met zijn manen mooi in beeld krijgen. Daarnaast wilde ik nog even op avontuur in het sterrenbeeld Orion, maar toen kwam ik er achter dat ik een heel slecht statief heb. Dit is behoorlijk gammel, en dat verstoord behoorlijk mijn kijkplezier. Dus bij mijn volgende telescoop moet er echte wel een heel degelijk statief bij zitten.

@Ringrocket: Ik heb inderrdaad een paar zwerfkeien in mijn tuin liggen.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Het grote nadeel van een refractor zoals die Bresser voor Deep Sky is dat die een te kleine opening heeft. En refractoren die die opening wel hebben kosten een godsvermogen, en een sterrenwacht.

De reden dat de Dobson zo populair is voor deep sky is dat het de goedkoopste kijker is per centimeter opening. Dat betekent dat je moet collimeren, maar dat is te leren.

Die flextube Sky-Watcher hebben wel meer mensen op het forum.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Kan jouw kijker beneden blijven staan? Zonee, dan wordt ook een flextube best wel sjouwen - en je gaat dan minder vaak kijken. Een tweedehands Schmidt Caissegrain is dan ook te overwegen, een c11 (moeilijk te krijgen) of een C9.25 (eenvoudiger te krijgen): lekker compact.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Lastiger misschien, maar wel te verkrijgen, en niet eens voor een slechte prijs:
    http://audio-tv-foto.marktplaats.nl/...fta_ind=8&fs=1
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

@dieseltijger: gezien de eerdere reactie van Ringrocket denk ik dat de kijker gewoon beneden blijft. Wel moet die vervoerbaar blijven (auto).

@BoertjeB: die C11 is inderdaad wel een mooi kijker. Maar is het niet zo dat het een hele opgave is om zo'n kijker af te stellen? Als je zoon kijker wilt kopen, waar moet je dan op letten? En er zit maar 1 oculair bij...... En volgens mij is het een heel oud model.....

Daarnaast heb ik ergens gelezen dat de kwaliteit van de Dobson spiegel, ieder jaar met 1 tot 1,5% afneemt. Is dat zo, of is dat een fabeltje?

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Deze kijkers zijn redelijk collimatie vast. Meestal is de vangspiegel (voorin de lens) afstelbaar.
    Het zal een wat ouder model zijn, ook te zien aan de montering (maar wel EQ6, die kunnen wat
    hebben), maar de optiek blijft, bij gewoon gebruik, goed.

Verder kunnen spiegels tegenwoordig behoorlijk wat hebben hoor. De meeste mensen zijn eerder aan e
    en nieuwe telescoop toe dan dat de spiegel opnieuw opgedampt moet worden. Dit is trouwens niet
    afhankelijk van de montering (dobson), en de C11 is een schmidt cassegrain telescoop (sct) waarbij
    de spiegel in een afgesloten buis zit, en dus nog beter beschermd dan in een (open) newton telescoop.

Die C11 was slechts een voorbeeld van wat er allemaal voorbij kan komen.

Nadeel van deze scoop ten opzichte van een dobson kan de electronica zijn. Zo'n dob zet je neer en kan
    je mee aan de gang. De C11 kan lastiger zijn waardoor je meer tijd aan de telescoop dan achter de
    telescoop bezig bent. (Andere zweren er weer bij, en moeten niet denken aan een dobson...)
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Moderator sixela's schermafbeelding
    De reflectiviteit van spiegels daalt de eerste jaren inderdaad met zo'n 1% tot 1,5% per jaar, maar later veel trager (en trouwens, het is niet 1% van de originele waarde waarbij na 100 jaar niets meer zou overblijven, het is 1% van de resterende reflectiviteit.) De Kwaliteit van de spiegel blijft ongewijzigd.

De spiegels terug opdampen doen de meeste mensen pas na 10 jaar en sommige coatings gaan 20-25 jaar mee. Alles hangt af van de omstandigheden waarin de telescoop bewaard wordt; je hercoat meestal als er teveel putjes in komen en vooral om te vermijden dat bij te lang wachten het glas zelf zou aangetast worden eerder dan door de verminderde reflectiviteit, maar ik heb al erg mooie zaken gezien in telescopen met coatings die deels volledig afgebladderd waren. Zo'n klus is het trouwens ook niet; er zijn vele sterrenwachten die dat voor je kunnen doen en ook een aantal commerciële firma's.

Collimeren, daar moet je niet bang van zijn, en dat moet trouwens bij elke telescoop die geen zuivere lenzenkijker is (die moeten ook gecollimeerd worden, trouwens, maar dat wordt één keer in de fabriek gedaan). En refractoren/lenzenkijkers hebben nu eenmaal weinig opening tenzij ze peperduur zijn.
    Laatst gewijzigd door sixela; 29-01-12 om 21:37
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Regels voor berichten