Beste astro liefhebbers,
Ik ben voornemens om mijn oude hobby op te pakken. Samen met mijn vader zijn wij altijd gefascineerd geweest van de nachtelijke sterrenhemel. Ik wil dan ook graag een goede nieuwe telescoop kopen waarmee ik jaren vooruit kan. Nu lees ik hier dat er door velen een Dopson wordt geadviseerd. En ik denk dat dit ook wel aan mijn verwachtingen zal gaan voldoen. Wellicht dat er ook nog andere opties zijn, en wordt het dan toch een Dopson, moet ik dan gaan voor de grootste spiegel, of kan ik ook volstaan met een 8”, 10”of 12” Dopson.
1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien
Veel dingen die ik nog nooit eerder heb gezien.
-a. Wat stel je je er op dit moment van voor
- Bijvoorbeeld een Skywatcher Dobson N254/1200 Skyliner FlexTube BD Dob GoTo voor 999 euro bij Astroshop.de
- Celestron Nexstar 8SE of de veel goedkopere 127SLT
-b. Is het een impuls(aankoop)?
Zeker niet.
-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken?
Ja, maar dat is wel een 25 jaar geleden.
-d. Heb je al een kijker?
Ik gebruikte toen een Tasco T3 140x (die heb ik nu nog), en ik heb een Bresser 20-60x60 (voor de natuur en de maan).
-e. Ben je al eens op een starparty geweest?
Nee, helaas nog niet.
2. Wat wil je met de telescoop doen?
Heel ver in de ruimte kijken
3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen?
Omdat wij de telescoop met twee personen (mijn vader en ik) gaan gebruiken, lijkt GoTo heel handig (maakt de telescoop wel een heel stuk duurder). Ik kan mij van vroeger herinneren van vroeger dat mijn objecten altijd vanzelf uit beeld verdwenen. Dit vond ik toen super storend, en ik denk dat ik daar nu ook niet blij van zal worden.
4. Wat is je budget?
Ik wil graag een telescoop kopen waar ik jaren mee vooruit kan. Ik heb dan ook een prijs van max 2000 euro in gedachten.
-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires?
Inclusief
5.Hoe belangrijk vind je planeten?
Ik zou het leuk vinden om er een keer naar te kijken.
6. Hoe belangrijk vind je Deepsky?
Deepsky lijkt mij helemaal te gek, en volgens mij kan ik dan uren avonturen door onze sterrenhemel.
7. Waar ga je kijken?
Naar alles wat er te ontdekken valt.
7a. Hoe donker is je achtertuin?
De tuin ligt op het zuiden, en is donker. Tevens heb ik op mijn hobby kamer een velux dakraam, waarin ik de nieuwe telescoop (ook) wil opzetten. Het dakraam is gericht op het zuiden.
7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk)
Ik heb ruim zicht naar het zuiden.
7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek?
3 minuten met de auto, en ik sta op een pikdonkere plek.
7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek?
Als er iets bijzonders valt waar te nemen wil ik wel ver gaan (een aantal jaren geleden heb ik wat door de Himalaya gezworven, en op een hoogte van 5.500 meter, zonder lichtvervuiling, is de sterren hemel echt hemels…!!!).
7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving).
Midden Limburg.
8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen?
Als er genoeg valt te zien, de hele nacht.
9. Wat kun je dragen?
-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen?
Kom maar op :-)
-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren?
Auto/bakfiets
10. Is 2e hands een optie?
Ja, mits alles in orde is.
11. Later interesse in fotografie?
Ja, maar ik heb al gelezen dat dat een hele andere tak van sport is.
-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"
-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Met citaat reageren