De eye relief die als prettig wordt ervaren is persoonlijk. Maar dat moet je zien in samenhang met andere eigenschappen van een oculair. Zie ook deze link: http://stargazerslounge.com/primers-...eyepieces.html

Een concreet voorbeeld: de eye relief van Baader Hyperion oculairs is gemiddeld, toch kijk ik er niet met plezier door: teveel kidney beaning. De Pentax XW's zijn veel vergevingsgezinder. Ik kijk ook prima door een Celestron Ultima oculair, terwijl dit duidelijk een minder hoog aangeslagen oculair is dan de hyperions. En om helemaal te provoceren: Door een Etos heen kijken, met de pupil bijkans vastgeplakt op de lens bevalt me helemaaaaal niet.

Ik heb dus een totaal afwijkende voorkeur, en heb het geluk dat de voorkeur blijkbaar niet ingevuld wordt door de duurdere Ethos kijkglaasjes. Ik ben geen ervaren crack op oculair gebied, verre van dat, wat ik wel met enige zekerheid kan adviseren is: de cijfers zeggen veel over de eigenschappen van een oculair, maar kijk eerst voor je koopt - de beleving is zo subjectief als de pest.