Die XM-L of Cree leds hebben een behoorlijk breed spectrum, je zou je Groen interference filter eens kunnen proberen, zoals Henk al voorstelt.
Ster testen met refractors doe je best met groen, voor SCT's zou ik het niet weten.
Die XM-L of Cree leds hebben een behoorlijk breed spectrum, je zou je Groen interference filter eens kunnen proberen, zoals Henk al voorstelt.
Ster testen met refractors doe je best met groen, voor SCT's zou ik het niet weten.
Deze laatste test had ik idd met een Groen interference filter opgenomen, maar ik heb wel ervaren dat de test met de kunststerren beter uit de bus komen
als het donker is, warmte bronnen rondom de tube geven grillige ringen laptop bv en of je eigen warmte zo ver mogelijk van de telescoop weghouden bij deze test, maar dat is natuurlijk ook belangrijk tijdens het imagen van al je astro opnames.
succes!
Laatst gewijzigd door Zenit; 30-01-12 om 12:46
Das letzte Hemd hat keine Taschen
Ik zou de test nog maar eens herhalen met een sterkere vergroting (barlow) en dan in nabij focus intra en extra focaal.
Het is vooral nuttig om te bepalen of je ook astigmatisme hebt. Drie ringen zijn dan de norm of ze dan nog steeds rond zijn.
Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Hans Dekker
In je andere topic heb je een opname die wat minder grote ringen toont, deze zijn ook iets minder rond.
Afbeeldingsfouten spoor je makkelijker op als je wat dichter bij de focuspositie blijft, dat is me nog bijgebleven met mijn stertests met refractors.
Wat Hans al zegt, hoe dichter bij focus, hoe beter je fouten als astigmatisme opspoort.
Ik zal je een PDF sturen met wat leesvoer over stertesten van telescopen.
Hier de laatste mod van mijn selfmade kunstster. ik heb toch nog een wijziging gedaan ik vond het voorgaande model ietsje wat te lompheb nu een betere oplossing
gevonden ,de maglite met een gelijke XM-L lichtbron maar dan voorzien van een nieuw plaatje met een laser diafragma gaatje van 0,01 die echt zuiver rond is.Ik heb al een voorproefje gedaan op 20 meter met de 102mm Bresser achromaat overdag de ringen zien er erg strak uit. De houder die op de lamp zit had ik nog liggen is een analoog filter huis de ALU draadring eruit gehaald de Maglite reflector kop past er dan precies overheen, de 2e collimatie proef van de C8 zal ik hier z.s.m hier laten zien.
wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Zenit; 15-02-12 om 21:24
Das letzte Hemd hat keine Taschen