Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 25

Discussie: kunstster zelf maken.

kunstster zelf maken.

Het plan ligt er om op korte termijn een kunstster zelf te gaan maken ik heb er alle spullen voor in huis.Een gaatje maken die 100% nauwkeurig is ook geen probleem kan als het moet vanaf 0,06 honderdste nog een zuiver gaatje maken. Ik beschik over een zeer sterke zaklamp met de nieuwste generatie XM - L led geeft 900 lumen bij 11watt max dat moet meer dan voldoende zijn om deze lichtbundel achter genoemd minuscul gaatje te zetten voor een kunstmatige colimatie op min 20 tot max 100 meter.

Edit : ik heb zojuist ergens gelezen dat het gaatje ca 48 micron moet zijn doorgaans is een mensenhaar van 50-65 micron in doorsnede.ik had ook nog even aan glasvezel kabels, gedacht een zonder glas maar dan met een speciale lichtdoorlatende kunststof,deze worden veel in de medische wereld gebruikt maar ik weet even niet of die een zuiver ronde lichtbundel produceren en het gaatje doet dat wel.

Als er interessen is wil ik het geheel bouwverslag met foto's en al van deze selfmade kunstster hier op het forum gaan plaatsen.
    Laatst gewijzigd door Zenit; 26-01-12 om 17:13
    Das letzte Hemd hat keine Taschen

Mercurius jsprod's schermafbeelding
    Lijkt mij leuk!
    Skywatcher 80/400 en 102/500, KSON Eklipse Eksplorer, SPC900NC LX mod ICX618ALA, Vesta Pro SC1, QC-3000 Pro, Low-Budget, 51° 11¹ 45¹¹ N 06º 00¹ 15¹¹ O.

Casper Baxstar's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    6
    Leuk idee! Nog nooit gezien (wel een kunst ster) iemand die er zelf een maak dus lijkt me super leuk
    MLG Pro - Gold Medal Champion Gaming Athlete - Youtube Partner - Machinima Partner
    Celestron CGEM EQ Mount - Celestron C8

Sedna Danielk's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
    Als er interessen is wil ik het geheel bouwverslag met foto's en al van deze selfmade kunstster hier op het forum gaan plaatsen.
    Graag zelfs. Ik ben altijd geinteresseerd in dingen die je zelf kunt maken.
    Skywatcher Explorer-150PDS EQ5 Pro SkyScan
    Celestron neximage / DKF 41AU02.AS / Canon 1100d niet gemodificeerd

Hier de eerste foto's van dit klusje de lichtbron die ik ervoor ga gebruiken heb ik vorig jaar in Duitsland gekocht ,al het fotomateriaal wat je hier gaat zien komt van deze selfmade klus vandaan.Ik heb daarvoor zojuist speciaal de reflector gedemonteerd met eerder genoemde XM - L led en deze onder de microscoop gehad en daar een afbeelding van gemaakt, dan pas kun je zien hoe deze nieuwste XM - L led generatie is opgebouwd .

De afmeting van de led zelf is ca 4mm en van kunstof ipv glas de vier chips van 2x2mm geven te samen maar liefs 900 lumen af bij 3 watt zonder warmte uitstraling, deze handlamp is waterdicht en heeft een parabool reflector die een punt als lichtstraal laat zien en bij helder weer in een pik donkere locatie met gemak 800meter ver schijnt, het stroom verbruik is minimaal de lamp is merkloos er zit wel een waarschuwing sticker op niet in de straal kijken daar zitten 2 dim functies op en dat is echt super.

wordt vervolgt!
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Laatst gewijzigd door Zenit; 26-01-12 om 20:04

Venus Observer's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zenit Bekijk bericht
    Een gaatje maken die 100% nauwkeurig is ook geen probleem kan als het moet vanaf 0,06 honderdste nog een zuiver gaatje maken.
    Ik ben toch wel zo verschrikkelijk nieuwsgierig naar hoe je dat gaat doen. 8)
    Celestron C8 203mm F10 SCT | Robtics 90mm F5,5 achromaat | Eden XP 8x42
    Vixen Super Polaris DX | Skysensor-3 | Philips SPC900NC SC1 + UV/IR Blocking filter

Even geduld nog

Het is geheel niet zo veel werk als je zou denken alleen het gaatje maken dat is het probleem hoe groot maak ik hem, i.v.m met de enorme lichtopbrengst van deze XM - L led. Ik ga eerst div maten proberen begin bij 0,05 en indien nodig langzaam ietsjes groter ,ik heb de mogelijkheid om dit met een laser te kunnen doen 0,04 honderdste is momenteel het kleinste gaatje dat micro zuiver met laser gemaakt kan worden.

Ik wil de zaklamp natuurlijk niet geheel gaan verbouwen alleen voor colimatie, nee deze gebruik ik gewoon nog enkel maak ik hem zo met div afneembare optie's voor het collimeren en dat zijn dan 2 vliegen in een klap. En tot slot ook nog een collimatie proefje met afbeeldingen vanuit mijn nieuwe aanwinst de C8 die ik dan overdag ga maken op div afstanden.

wordt vervolgt!

Hier het verdere verloop van deze simpele selfmade collimator d.m.v een omgebouwde zaklamp, hier laat ik tevens zien welk een enorme licht opbrengst deze lamp kan geven.

De parabool reflector buigt het licht tot een zeer smalle lichtbundel waarvan het centrum op grote afstand gelijk blijft, ik heb een deksel van een theebus bij moeders uit de kast gehaald ca 0,4mm dik daar komt het gaatje in eerst nog even wat proefgaatjes maken voor test hoe groot die moet zijn bij deze enorme lichtopbrengst.Maar kan deze ook dimmen met (2) standen dus mooier kan het niet,ik heb op de handgreep van de lamp een beugeltje gemaakt met fotoschroef aansluiting om straks de lamp op een foto statief te kunnen plaatsen op div afstanden.

De deksel ga ik dmv van 2 M6 boutje diagonaal op de deksel solderen om deze op de reflector van de lamp te kunnen centreren, zodat het graatje precies in het hart van de XM-L led valt de deksel wordt aan de binnenzijde matzwart gemaakt dmv schoolborden verf.

wordt vervolgt!
    Laatst gewijzigd door Zenit; 27-01-12 om 12:01

Hier de licht opbrengt deze opname is overdag gemaakt afstand 10meter de (K) temp zit op 4400 - 5000 .
    Laatst gewijzigd door Zenit; 27-01-12 om 11:58

In feite is de collimator nu geheel klaar alleen op het gaatje na en het matzwart afwerken van de deksel en dat komt volgende week aan de beurt,ik heb er vertrouwen dat het goed zal werken.Ik zal zodra het gaatje erin zit daar eens een microscoop opname van proberen te maken is wel eens leuk om te zien hoe klein of dat wel niet is 0,05.

wordt vevolgt!

Regels voor berichten