Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Nagler, barlowed Nagler, Delos?

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80

Nagler, barlowed Nagler, Delos?

Sinds kort ben ik in bezit van een nieuwe 12"F/5 dobson. Ook mijn oculairenverzameling ben ik nu aan het upgraden. Ik richt me voornamelijk op deepsky, maar wil af en toe wel een planeetje kunnen meepakken

Ik heb momenteel een 24mm SWA en een 13T6. In de planning zit in ieder geval nog een 9T6, maar ik wil ook nog een oculair voor nog wat hogere vergroting op planetaire nevels, kleine stelsels en af en toe een planeet.

Voor die hoge vergroting heb ik een paar opties in gedachten:

- 2X Televue barlow gebruiken icm de 13T6 (misschien wel wat veel glas)
    - 7T6 of 5T6 Nagler
    - 6mm Delos. Schijnt nog een tandje beter te zijn dan Nagler, met nog steeds 72 graden beeldveld.

Het budget voor een Nagler of Delos is er wel, maar als de verbetering marginaal / niet aanwezig is, is het natuurlijk zonde. Een Ethos vind ik echt te duur, dus dat wordt het niet.

Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met 1 van deze suggesties, of er anderszins iets zinnigs over kan zeggen
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Persoonlijk zou ik (in een ideale wereld waarin de Delosreeks al volledig was) voor een Delos of soortgelijk ocualir gaan, omdat je voor veel van dat gebruik (compacte sterrenstelselgroepjes, enkele sterrenstelsels, kleine planetaire nevels en planeten) die extra kijkhoek niet relevant is.

Een Nagler is alleen interessant als je hoofdzakelijk groepen erg kleine sterrenstelsels wilt bekijken. En zelfs dan zie je een minder groot beeldveld met de Delos maar door het recentere glas en de modernere coatings zwakke voorwerpen op de rand van de zichtbaarheid beter.

Persoonlijk zou ik op een f/5 wel eerder een 8mm dan een 6mm oculair nemen, als 13mm jouw enige stapje hoger is, behalve als je vooral planeten en kleine maar heldere planetaire nevels wilt bekijken. Helaas is er nu nog geen 8mm Delos; het oculair dat het beste in de buurt komt is een 7mm Pentax XW, maar die kost natuurlijk bakken geld; daar kun je bijna de 8mm Ethos van de "Schnäppenliste" van Fernrohrland.de voor kopen.
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 25-01-12 om 18:20

Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Ik wil idd nog een oculair tussen de 13 en de 6 want die sprong is wel erg groot, ik dacht zelf aan een 9T6. Maar dan ga ik eerst even afwachten of die toevallig ergens als schnäppchen voorbij komt..
    HTTP 599

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

D'r is in die Schnäppchenliste die ik vermeldde een 10mm Pentax XW, als dat iets voor je is. Maar zelfs dán is die amper goedkoper dan een nieuwe Delos (kun je bij Wolfi wel gaan schermen met die Pentax om nog wat korting te krijgen op de Delos?), en de meeste mensen die ze vergeleken hebben schijnen de Delos nóg iets beter te vinden (wat al wat wilt zeggen, want de 10mm Pentax XW was jarenlang keizer bij de breedhoekoculairs).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Ik heb zelf het Nagler 7 T6 oculair: pracht van een oculair! Een aanrader, als het budget je toelaat. Schitterende widefield, scherp, compact, ... alles wat je wilt. Zelfs in mijn C11 bij vergroting van 400x blijft 'ie top, perfect voor kleine galaxie-groepjes of planetaire nevels.

Gebruik van barlow, kan ik je niet in adviseren: zelden of nooit gedaan. Als je er al één hebt: gewoon proberen en zien of het je aanstaat.

Verder:
    Een Hyperion zou ik persoonlijk niet aanraden in een F/5 kijker: die blijft niet helemaal scherp naar de rand toe. Maar kost dan ook weer een pak minder.

Ook eens gedacht aan een Vixen LVW8mm met 65° beeldveld? Ook een prima oculair hoor, hoewel die maar 50 euro goedkoper is dan die N7T6 of N9T6. en dan zou ik toch voor die laatste kiezen.

Er zijn ook de "merkloze" exemplaren tegen scherpe prijzen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    @TomC:

Ik had tot voor kort een 13mm Hyperion. Op zich prima beeld, en de randonscherpte op een F/5 vond ik nog niet eens heel storend, maar bij het vergelijken op de knardijk vorige week was de 13T6 inderdaad wel duidelijk nog een stap omhoog.

Dat is de reden dat ik nu ook mijn 8mm Hyperion ga vervangen. In de gitaarwereld heet zoiets 'gear acquisition syndrome'
    HTTP 599

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Als je al twee Naglers T6 hebt, vind ik het voor de hand liggen om als derde ook een Nagler te nemen. Kwestie van makkelijk wennen.

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hiro Bekijk bericht
    Dat is de reden dat ik nu ook mijn 8mm Hyperion ga vervangen.
    Volkomen begrijpelijk. Sinds ik mijn Hyp24 en Hyp10 heb gekocht, ben ik er zot tevreden van op mijn C11 - zalig beeld. Maar dat is een F/10 systeem, een andere wereld.
    Op mijn Newton 8" F/5 heb ik die randonscherpte meermaals hinderlijk gevonden, daarom gebruik ik daar nog steeds liever mijn LV10 en LV6 (ondanks kleiner beeldveld).

Als jij verkocht bent aan Nagler's, dan zal al de rest tweederangs blijven - ain't no substitute ...
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Ik gebruik op een f/4,5 kijker een 13 - 9 en 5 mm Nagler, de stap tussen 9 en 5 is eigenlijk wat aan de grote kant, maar in jouw geval zou ik eerst voor de sterke vergroting (planetaire nevels) gaan en dus een 5 mm kiezen.

Ach, voor echt klein grut is die 6mm Delos ideaal.

6mm-10mm-13mm is ook wel prettig, als je toch van plan bent om twee oculairs te kopen.

De suggestie om te wachten op de 8mm Delos was vooral als Hiro er maar ééntje onder de 13mm wilde.

Ik zeg het omdat er genoeg verschil was tussen een T6 en de Pentaxes om mij een 11T6 te doen vervangen door een Pentax XW. En de Delos belooft net even goed te zijn.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Regels voor berichten