Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4

Discussie: ALCDD 5-5V-5Vc-5T

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2

ALCDD 5-5V-5Vc-5T

Hallo Fotografen,

Heb vorig jaar een topic gestart over wat voor guider camera's er zijn.
    Maar toen was ik nog niet aan het astrofotograferen, nu wel!

En heb nu al gemerkt dat ik wel moet guiden, vorig jaar had ik er nog geen $$$$ voor.
    Nu wel.yesyes:

Ik was van plan een van de ALCDD 5 serie te kopen. (ik heb bij te-les-koop en hier op het forum al een advertentie geplaatst.)

Nu heb ik al 3ALCDDs gevonden 2de hands, maar er zijn natuurlijk verschillende ALCCDs.
    Zit er nu echt verschil in van kwaliteit?

De ALCDD 5 is voor alleen guiden.
    De ALCCD 5V en 5Vc is voor CDD en guiden.
    De ALCDD 5T is voor planeet opnames.

Maar als ik dus BV een ALCDD5T gebruiken voor guiden is die toch bijna net zo goed als ALCDD 5, er kan toch geen baat aan vangen of wel?

Twan,
    "Ik ben de toekomst!"

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Jongens ik ben er al uit gekomen.

Over 2/5 dagen kan ik gaan guiden!yesyes:

Hoi Twan,

Ben dan wel geen echte fotograaf maar toch…
    De 5T zou ik niet nemen om te volgen. Deze heeft erg kleine pixels van 3,2µm en dan ook nog in kleur wat hem behoorlijk ongevoelig maakt. Een monochrome camera is ook geschikt voor planeten, je moet dan wel filters gebruiken. Ik heb de 5 die heeft 5,2µm pixels en is zwart/wit, en de cmos heeft 1280x1024 pixels waardoor je sneller een bruikbare ster in beeld hebt dan met 5V of 5Vc. Uiteraard kun je ook door sparen voor een Starlight Express of een Imaging Source dan koop je waarschijnlijk een camera voor de rest van je leven.
    Laatst gewijzigd door TheoD; 28-01-12 om 19:19
    Luctor et Emergo
    SW120/900ED, SS90/500, NEQ6pro, NEQ5, ALccd8L, ALccd5, Revue10x50 www.theod.tk

Hoi Twan, ook ik heb een Alccd 5 (QHY5 om precies te zijn) en zou ook die aanraden als guidercam vanwege de grotere pixels en grotere MONO CMOS sensor wat de gevoeligheid van de guider gewoon ten goede komt. En ook deze camera is volgens mij prima als planeet camera te gebruiken, alleen heb je dan wel een setje RGB-filters nodig en misschien voor het gemak ook een filterwiel. Je zou ook nog kunnen kiezen om voor de planeten de luminatie te cammen met ALccd5 en daar dan direct op volgend een kleurenopname met een ToUcam, omdat de details van een planeet opname toch uit de luminatieopnamen komen.
    Groet Tim; 20cm @F/5 Newton, 7 cm @F/6 ED Doublet, NEQ6 pro/EQmod/CdC, QHY5/9x50 finderguider, Canon 350D (Baader ACF en directe peltier koeling)

Regels voor berichten