Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8

Discussie: Chaumard (Bourgogne)

Sedna Danielk's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    2

Chaumard (Bourgogne)

Beste mede astronomen,

Van 12 tot 19 mei aanstaande ben ik van plan om een week naar Frankrijk te gaan met een vriend en de bedoeling is uiteraard om de telescoop mee te nemen om te gaan waarnemen en wat leuke plaatjes te schieten. Ik heb een leuke chalet gevonden met een veld eromheen ter grote van een voetbalveld in de plaats "Chaumard" (provincie Bourgogne). dit dorpje telt slechts 217 inwoners (1999) en lijkt mij een ideale plek om te gaan waarnemen. Het is er `s nachts stik donker.

Het punt waar ik nu mee zit is of het nog wel de moeite waard is in mei om te gaan waarnemen aangezien de nachten dan al behoorlijk kort zijn? Op zich ben ik met een paar uurtjes waarnemen/fotograferen per nacht wel tevreden, overdag zijn er genoeg andere dingen te beleven/te bezichtigen.

Zijn er hier mensen op het forum die wel eens in Bourgogne zijn geweest? en hoe was het daar?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Daniel.
    Skywatcher Explorer-150PDS EQ5 Pro SkyScan
    Celestron neximage / DKF 41AU02.AS / Canon 1100d niet gemodificeerd

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Je zit daar al een heel stuk zuidelijker dan Groningen.
    De zon gaat daar dus verder onder dan bij ons.

Je zal daar vast nog genoeg uren goed donker hebben.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ik ben een paar keer in de Bourgogne geweest, maar niet om te sterrenkijken. Het is een dunbevolkte landbouwstreek. De Morvan, een natuurgebied in het zuiden van de Bourgogne is een van de donkerste plekken in Frankrijk, maar ook een van de nattere, heb ik begrepen.

Voor de periodes dat het donker is kan je goed deze website gebruiken: http://www.sunrisesunset.com/calendar.asp. Als ik voor Dijon kijk eindigt de astronomische schemering om kwart over tien 's avonds en begint die om 5 uur 's ochtends. De maan komt op de 12-de om 2 uur op, en elke dag een uur later. Lijkt mij prima, de eerste nacht doorhalen na een hele dag in de auto is vrij zwaar. Je begint dan met 4 uur donker, en dat wordt in de loop van de week 5 1/2 uur, minder maan en kortere nachten.

Maar in een gebied dat echt donker is kan je vaak al veel eerder beginnen met waarnemen dan je zou zeggen vanwege de astronomische schemering.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aantal Messier gezien
    2
    Bedankt voor jullie reacties.
    Van 19 tot 26 mei is eventueel ook nog een optie. Ik heb dan minder last van de maan maar de nachten zijn natuurlijk ook weer een stuk korter. Ik denk dat ik ook nog even naar andere locaties in Frankrijk ga kijken. Ik ben bereid om maximaal rond de 1000 kilometer rijden dus als iemand nog een suggestie heeft voor een leuke locatie dan hoor ik dat graag.

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    Wij gaan in dezelfde periode naar het gehucht mhere, zo'n 10 km van chaumard, wel een week later bij nieuwe maan.we hebben de beschikking over een huis daar dus kom er vaak. Ik kan bevestigen dat het erg donker is maar dat de morvan wel wisselvallig kan zijn met het weer. Mocht buiten sterrenkijker wandelen en het opgaan in de natuur tot favoriete bezigheden behoren dan is de streek aanbevelswaardig. Verwacht geen grote wijngaarden want die zitten meer oosterlijk(uurtje rijden).
    HEQ5 syntrek - Vixen ED80SF - Skywatcher 80T guidescope - Carl Zeiss Jena 180mm f/2.8- USB EqMod - Artemis 4021 - Logitech Fusion - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Aantal Messier gezien
    2
    Nogmaals bedankt voor de reacties.

Ik heb zojuist de knoop doorgehakt en ga van 19 tot 26 mei naar Chaumard.
    Het huisje ligt aan de "Lac de Pannecière" die dit jaar helemaal droogstaat vanwege onderhoud aan de stuwdam. Oude restanten van huizen en wegen etc zouden hierdoor te zien zijn die normaal op de bodem van het meer liggen. Je kan dus als het ware over de bodem van het meer lopen. ik ben benieuwd!

Ralph rwagter's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    15
    Mocht het zo uitkomen dan zijn jullie van harte welkom op de borrel in mhere, wij (gezin met 2jonge kids) zitten vlakbij in dezelfde week uiteraard ook met telescoop voor wat astrofotografie als het weer goed is.

Aanrader voor een smakelijke eenvoudige hap is de forrelkwekerij in Brassy, moulin de tala, vers gebakken forel met friet tussen de middag voor een prikkie, je kan er ook tegen betaling een hengel uitwerpen.
    HEQ5 syntrek - Vixen ED80SF - Skywatcher 80T guidescope - Carl Zeiss Jena 180mm f/2.8- USB EqMod - Artemis 4021 - Logitech Fusion - http://www.flickr.com/photos/67152293@N02/

Aantal Messier gezien
    2
    Bedankt voor de tips en het aanbod. Wie weet komen we elkaar nog wel even tegen.

Regels voor berichten