Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: O III Filter

O III Filter

Ik wil meer sterrenstelsels en nevels zien.
    Ik heb 5 oculairen resp. 40 25 15 9 5 mm 1.25.
    Een F4 newton diameter 20cm.
    En een Crayford 2 speed focuser
    Wat is een goed en betaalbaar O III filter ?
    Robtics bevalt me erg goed.
    Alvast dank.

IRL name top secret theritz's schermafbeelding
    Voor sterrenstelsels doet een OIII filter naar mijn weten niet veel (niks). En voor sommige nevels doet het wel wat. Kun je wat meer specifiek zijn wat je wilt zien dan?
    Woon je in een lichte of donkere omgeving?
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Ik woon in zuid-oost Drenthe onder Emmen , tegen de duitse grens aan.
    Graag wil ik stelsels zien als M101 b.v.en zwakke nevels.
    Maar ik begrijp dat je voor nevels weer een ander filter gebruikt dan voor stelsels.

Jup. Ik gebruik voor stelsels helemaal geen filter.
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Een OIII filter werkt alleen maar op objecten die specifiek genoeg geionizeerd zuurstof-licht uitzenden op één specifieke golflengte. Dit zijn vooral planetaire nevels en supernova restanten zoals de sluiernevel etc. Ook (sommige) emissienevels zoals de Orionnevel reageren er best goed op.

Als je sterrenstelsels beter wilt zien, werkt een OIII filter gewoonweg niet. Al meermaals geprobeerd, lukt niet: de galaxie verdwijnt gewoon.

Je kan beter een ander type filter zoeken: breedbandfilters - die de storende lichthinder deels kunnen wegfilteren. Er zijn verschillende types, oa. gekend als contrastbooster, nightglow, deepsky filter etc.

Uit praktische ervaring kan ik enkel adviseren: voor galaxies werkt een goed kwalitatief oculair beter dan eender welke filter.
    Laatst gewijzigd door TomC; 24-01-12 om 11:54
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Julie zijn super snel jongens.
    Bedankt alvast.
    Maar wat is een redelijk tot goed filter , en wat kost deze?

Voor filters moet je niet een redelijk goede kopen maar meteen een goede. Lumicon is erg goed hoor ik altijd.

Een UHC en OIII filter zijn wel prettig om in je verzameling te hebben. En dan zou ik zelf met OIII beginnen aangezien je daar denk ik relatief donker zit en UHC voegt dan minder toe dan hier in de tuin in Amersfoort 8)

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Enkele goede breedband-filters (de minst specifieke boven):

- Baader Moon & skyglow

- Baader Contrast booster

- Televue Deepsky filter - is wel een stuk duurder.

Ook Astronomik heeft een breed gamma aan filters, maar diegene die jij zoekt (breedband), moet je bij een andere winkel dan Robtics zoeken.

Als je een goede all-round smalband filter voor jouw 8" telescoop zoekt, ben je zeker goed af met een UHC-S filter. Minder speficiek dan een OIII, maar wel smalband genoeg om op veel objecten toe te passen. Maar dus niet op galaxies ...

Een OIII filter is natuurlijk de max om in je collectie te hebben, maar dan moet je wel weten op welke objecten dat 'ie zijn ding goed doet. Anders kan je ontgoocheld geraken. Informeer je in ieder geval goed over welk object er welk type filters goed verdraagt.
    De meeste waarnemers starten met een (goede) UHC filter, en breiden dan uit met OIII en evt. een breedbandfilter. Als het bij jou erg donker is, zal die breedband filter minder nuttig zijn.
    Laatst gewijzigd door TomC; 24-01-12 om 12:10
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Google eens naar de site van Lumicon - op de site staat heel duidelijke info over welk filter waarvoor bedoeld is.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Geen Baader Moon&Skyglow, liefst. Die filtert eigenlijk veel te veel wenselijk licht weg. Ook geen TeleVue NebuStar (die echt te veel blauw wegfiltert).

Filters die wel vrij goed werken: Lumicon Deepsky, Omega Optical GCE, Astronomik CLS, Orion SkyGlow, Baader UHC-S, IDAS LPS-V3.

Maar verwacht geen mirakels (er is echt maar een klein effect, terwijl OIII en UHC filters op emissienevels spectaculair werken), en je moet wel een tikkeltje minder vergroten (wat op kleine kijkers betekent dat kleine sterrenstelsels weer wat moeilijker worden).

Die filters werken ook een tikkeltje op nevels, trouwens, alleen niet even goed als een echte UHC of OIII.

Hier heb je een aantal breedbandige op een grafiekje:

http://www.karmalimbo.com/aro/pics/filters/wide.jpg
    http://www.karmalimbo.com/aro/pics/f.../extrawide.jpg

[Op de tweede grafiek voldoen de Astronomik CLS, de Orion Skyglow en de Omega Optical GCE.]
    Laatst gewijzigd door sixela; 24-01-12 om 14:14
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Regels voor berichten