Pagina 4 van 4 EersteEerste 1234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 39 van 39

Discussie: Op zoek naar hulp bij mijn eerste telescoop

Ik heb van robtics begrepen dat 275 keer vergroten max is.(daarboven wordt alles wazig volgens hem).
    Wat ik wel jammer vind is dat hij andere winkels echt afkraakt.
    Het vreemde is dat ik gisteren zijn collega sprak via de telefoon die aangaf 380 keer vergoten is het maximale zonder problemen.
    Ik zie op youtube filmpjes waarbij men de skywatcher 8inch dobson gebruikt met een 2x barlow.
    Ik vind het erg verwarrend.
    Ik heb nu wat extra geld over,vandaar dat ik een extra barlow 2x en nog een extra oculair kan kopen.Ik heb nog een bedrag te besteden van 200 euro.
    Kan iemand mij aub een helder antwoord hierop geven wat wel en niet kan met deze dobson.

Eigenlijk hebben ze allebei gelijk. Je hebt namelijk zoiets als theorie en praktijk. Theoretisch kun je wel 400x vergroten, daar zijn formules voor (2x de objectiefopening in mm) maar door de aardatmosfeer haal je die theoretische opening nooit. Zeker niet in Nederland. Die 380x lukt misschien hoog in de bergen, in Nederland heb je 275x tijdens een nacht met goede seeing.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Hoe veel een telescoop zinvol kan vergroten hangt van zoveel zaken af: kwaliteit van de spiegels, kwaliteit van de atmosfeer, hoe goed de montering is, hoe goed je gecollimeert hebt, hoe goed je eigen ogen zijn, etc. Er zijn een paar richtlijnen, maar het zijn geen wetten in steen gebeiteld.

Wat je in de praktijk ziet is dat hele hoge vergrotingen, veel meer dan de diameter van de spiegel in mm, vrij zelden gebruikt worden, omdat de atmosfeer meestal niet goed genoeg is. Bij jouw kijker is dat dus ongeveer 200x, omdat je spiegel 200 mm groot is. Dat wil niet zeggen dat 180x of 220x fout is, maar dat je het in die buurt moet zoeken.

Het komt af en toe voor dat de atmosfeer zo goed is dat je nog meer kan vergroten. Je kan dan denken aan 300x of misschien zelfs 400x. Maar dan moet ook bijna alles kloppen, de collimatie, de montering, de optiek.

Voordat je je geld gaat uitgeven zou ik eerst eens naar wat objecten kijken met de oculairen die je nu hebt. Bekijk de maan met al je oculairen, Jupiter, Mars, de Orionnevel, M35, M37, de Pleiaden, enz. Wat valt je op als je van vergroting wisselt, wat zou je beter willen hebben in het beeld.

Ik heb zelf ook een 200 mm telescoop, en kijk zelf naar de Maan en Jupiter met 200x, naar de Orionnevel met elke vergroting die ik heb, naar de Pleiaden met een zo laag mogelijke vergroting, en naar kleinere open sterrenhopen met 100x.

Reden: 200x geeft details op de Maan en Jupiter, de Orionnevel is met elke vergroting mooi en interessant, de Pleiaden zijn zo groot dat je weinig moet vergroten voor een groot beeldveld, en 100x geeft bij de meeste open sterrenhopen een donker beeld dat groot genoeg is.
    Laatst gewijzigd door svdwal; 29-01-12 om 14:04
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Ik heb jupiter gezien als een mini bolletje en zou graag meer detail willen zien.
    Ook is het zo dat ik het geld nu beschikbaar heb.
    Ik weet dat als ik geen oculairen koop,
    het geld weer ergens anders aan ga uitgeven en dan later spijt krijg.

Hier op het forum staat een oculairen set te koop incl koffer
    totaalprijs koffer 225 euro.
    Ik vraag me af of dit wat is voor mijn dobson.
    En of het niet te duur is.
    Hierbij de link

http://www.astroforum.nl/showthread....******************-en-meer

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Dat geld kun je beter aan één oculair van hoge klasse besteden dan aan een koffer vol glas. Dat ene oculair heb je dan over 10 jaar nog steeds. In plaats van steeds grotere bollen met vage strepen erop, zie je dan één bolletje met ragfijne details.
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door capella Bekijk bericht
    Eigenlijk hebben ze allebei gelijk. Je hebt namelijk zoiets als theorie en praktijk. Theoretisch kun je wel 400x vergroten, daar zijn formules voor (2x de objectiefopening in mm) maar door de aardatmosfeer haal je die theoretische opening nooit. Zeker niet in Nederland. Die 380x lukt misschien hoog in de bergen, in Nederland heb je 275x tijdens een nacht met goede seeing.
    Kort door de bocht; als er een hogedrukgebied in de buurt is haal je moeiteloos veel meer (ik noem een nacht maar "goed" als 350x op kousevoeten lukt). Maar dan nog hangt het af van de oppervlaktehelderheid van het voorwerp (Jupiter is zwakker dan pakweg Mars en tolereert dus minder goed hoge vergrotingen) en de grootte en het contrast van de details die je wilt zien (voor detail op Ganymedes heb je kolossale vergrotingen nodig, voor Mars slechts iets minder, voor Jupiter veel minder).
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Hallo,

Ik heb bij robtics gekeken voor oculairen en wil eigenlijk de 6mm tmb planetary 2de generatie en 9mm kopen.Hierbij de link http://www.robtics.nl/index.php?cPath=28_44_73
    Maar nu kan ik 2 oculairen kopen die hier op het forum te koop staan hierbij de link http://www.astroforum.nl/showthread....******************-en-meer

Het gaat om de 6mm Burgess TMB planetary en de 9mm Burgess optical
    Zitten hier verschillen in t.o.v degene bij robtics?
    En kan ik met de 9mm ook alle details zien op b.v de maan.
    Ik weet niet wat het verschil is tussen planetary en optical,en of de kwaliteit goed is.(vergelijkbaar met robtics)?
    Kan iemand mij misschien verder helpen wat nu te doen,of de oculairen bij robtics aanschaffen,
    of deze 2dehands aanschaffen?

Moderator sixela's schermafbeelding
    Die oculairs zijn vrijwel identiek. "TMB Optical" is de ontwerper, "Burgess" was de eerste verdeler. De huidige modellen worden door een andere producent gemaakt maar het optisch ontwerp is identiek.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Bedankt Sixela,

Ik heb mijn keuze gemaakt en ga voor de gebruikte set oculairs van de advertentie van dubbelster.

Regels voor berichten