Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 39

Discussie: Op zoek naar hulp bij mijn eerste telescoop

Op zoek naar hulp bij mijn eerste telescoop

Hallo,

Mijn is Faouzi en ben al 2 jaar bezig met het uitkijken naar een telescoop.
    Nu heb ik dan de knoop doorgehakt en wil op korte termijn een telescoop kopen.
    Nu heb ik op het oog,de Bresser Galaxia of de pollux.
    Maar nu zag ik op dit forum ook het merk skywatcher.
    Wat ik wil is planeten bekijken en sterren.

1. Welke beelden verwacht je te kunnen zien kraters in de maan

-a. Wat stel je je er op dit moment van voor geen voorstelling

-b. Is het een impuls(aankoop)? nee

-c. Heb je al ervaring met sterrenkijken? nee

-d. Heb je al een kijker? nee

-e. Ben je al eens op een starparty geweest? nee

2. Wat wil je met de telescoop doen? planeten en sterren bekijken

3. Hoe wil je objecten zoeken en volgen? push to

4. Wat is je budget? 300 euro

-a. Is dit inclusief/exclusief accessoires? exclusief

5.Hoe belangrijk vind je planeten? erg belangrijk

6. Hoe belangrijk vind je Deepsky? belangrijk

7. Waar ga je kijken? balkon en open velden

7a. Hoe donker is je achtertuin? donker

7b. Heb je vrij uitzicht rondom? (vooral het zuiden is belangrijk) ja

7c. Ben je bereid te reizen voor een donkere plek? ja

7d. Hoe ver wil je maximaal reizen naar een donkere plek? 20 km

7e. Waar woon je (ivm starparty's in je omgeving). Weert

8. Hoe lang ga je per sessie waarnemen? misschien 2 tot 4 uur

9. Wat kun je dragen? max 10 kilo

-a. Hoeveel kilo wil je maximaal tillen? max 10 kilo

-b. Hoe ga je de telescoop vervoeren? auto

10. Is 2e hands een optie? ja

11. Later interesse in fotografie? misschien

-a "Ja"/"Neen, we zien later wel en dan koop ik er eventueel wel iets anders voor"

-b Zoja, welk type (planetaire fotografie, fotografie van zwakke voorwerpen)?

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,want ik ben echt een leek op het gebied van telescopen.
    Mijn budget is maximaal 300 euro

Met vriendelijke groet,

Faouzi
    Laatst gewijzigd door faouzi; 23-01-12 om 23:39

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Hallo Faouzi, en welkom op het forum,

Je geeft in ieder geval een begin van de checklist
    Probeer de rest van de informatie ook nog even aan te vullen.

Planeten bekijken is erg leuk om te doen, en kan vanuit de stad al aardige beelden geven. Met sterrenkijken zou je best eens een heel breed veld kunnen aanboren. Helderheid schatten, dubbelsterren bekijken, ster bedekkingen. Ook daar kan je een heel eind mee komen met een relatief kleine kijker vanuit de stad. (hoewel je het het liefst zo donker mogelijk wil hebben, vandaar de vraag waar je gaat waarnemen, en hoe je daar gaat komen.)

Een skywatcher lenzenkijker met een opening van 50mm, is al tweedehands te krijgen voor 50 tot 75 euro. Is een leuke instapper.

Maar als je meer opening wil (lens of spiegel oppervlakte) ga je wat meer betalen. Voor 200 tot 300 euro is er best wat leuks te krijgen, maar dat is toch een beetje afhankelijk van jou (verdere) wensen en situatie. Probeer dus wat meer informatie te geven en wellicht dat we je verder kunnen helpen.

Veel plezier met de hobby en hier op het forum.
    BB
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Hallo BB,

Ik was net bezig met de checklist en zag je reactie.
    Dat heeft elkaar net gekruist.
    Ik heb de checklist nu wel ingevuld.

MVG Faouzi
    Laatst gewijzigd door faouzi; 23-01-12 om 23:38

Soms gaan dingen sneller dan je kan lezen. Ingevuld zie ik...

Je zit in ieder geval op een mooi plek zo te lezen. En kan snel op nog donkerdere plaatsen zijn.

De Bresser Galaxia is in ieder geval beter dan die Pollux, maar hij staat op een wat licht statief. Die Pollux heeft een extra lens ingebouwd waardoor hij een langer brandpunt krijgt dan de buis lang is (nl 1400mm) Die is lastig goed af te stellen (te collimeren).

Je kan voor dat budget beter naar een dobsonachtige telescoop/montering opzoek gaan. Je krijgt dan de meeste opening voor je geld. Vaak komen die nog wel voor een nette prijs tweedehands voorbij.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Inderdaad het zuiden van het land,er zijn behoorlijk wat open vlaktes in mijn omgeving.
    Kun je mij misschien een voorbeeld geven van een dobsonachtig model of een bepaald type of merk?

http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1628

een willekeurige zaak en scoop, maar zoals je ziet binnen je budget en met twee oculairen.

En voor iets meer (en bij een ander winkel)
    http://www.teleskop-express.de/shop/...Dobsonian.html
    net even wat meer opening...

Leuk he een scoop uitzoeken? Lees je eerst nog even goed in hier op het forum. Er valt veel te kiezen en af te wegen (waardoor je je budget weer wat omhoog wil bijstellen, oppassen hiervoor )

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als je veel op je balkon wilt waarnemen moet je er op letten dat je voldoende ruimte hebt. Een dobson lukt goed, omdat die compact zijn, maar de buis moet niet te lang zijn. Anders botst die overal tegenaan. Bij mij werkt een 20 cm met een meter lange buis nog goed, maar veel langer moet die niet worden.

Een equatoriale montering heeft veel meer ruimte nodig, em dat betekent dan snel ook een kleinere kijker. Ik heb het nu zelf de houten poten van een equatoriale montering ingekort waardoor het net past.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Moderator sixela's schermafbeelding
    Er zijn natuurlijk ook compacte tafeldobs, tot 150mm. Die kunnen meestal ook op een balkon, als je maar een kist voor de telescoop en een stoel voor jou op het balkon krijgt.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk dat ik uiteindelijk voor de skywatcher 200p dobson ga.
    Gelukkig heb ik een behoorlijk balkon.
    Een mooie telescoop met voor mij genoeg mogelijkheden.
    Maar ik heb nog 1 vraag.
    Ik zag dat het mogelijk is via een camera adapter een camera aan te sluiten en zo eventueel foto's te maken of video's.
    Weet iemand of dit gewoon een digitale fototoestel kan zijn?
    Laatst gewijzigd door faouzi; 24-01-12 om 11:02

Regels voor berichten