Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: DC Fan regelen met PWM (12V Led dimmer), kan dat?

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202

DC Fan regelen met PWM (12V Led dimmer), kan dat?

Ik heb een 12V DC fan (noiseblocker M12-3HS) en een 12V LED Dimmer (PWM) (zoiets, ebay). Dat ding is niet meer dan een 555 blokgolfgenerator en een FET.

De LED Dimmer doet het prima met een gloeilampje. De fan draait direct op een spanningsbron prima op 12V en 7V etc.

De fan start echter niet als ik hem aansluit op de dimmer. Blijkbaar start een DC fan niet als je hem op een PWM bron aansluit???? Ik snap niet waarom.

Ik heb de uitgang van de dimmer nog niet op een scoop aangesloten, maar dat ga ik nog wel doen.

Dit zou toch moeten werken??

EDIT: zou een flinke elko parallel aan de fan werken?
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 23-01-12 om 13:38

Donateur henkp's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    24+
    Een elco op de uitgang (parallel aan de fan) zou ik zeker niet doen.
    Goede kans dat je de regelaar (uitgangs FET) opblaast.

Rhea
    My advise is always free and worth every penny!

Rein Kuijper
    Aantal Messier gezien
    3
    Het koppel van een DC motor is evenredig met de stroom, niet met de spanning. Het gaat wel, maar je zit even met de opstartstroom. Met een beetje afstellen zal het zo best wel werken.

groeten Rein
    Meade LXD75 6" Newton.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Zie ik ook met een aantal fans die ik heb. Zet de regelaar volledig open en dan zal de fan wel draaien, en ze blijft meestal draaien als je de regelaar dan lager zet.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    @Rik_J: bedankt voor die link. Wordt daar idd ook al besproken.

@sixela: Lukt niet. Ook bij max start de fan niet.

Met de scope is te zien dat de blokgolf een frequentie heeft van orde 1kHz. (Niet exact gemeten) en er in feite wel ok uitziet. De dimmer doet wat ie moet doen.

Omdat de uitgang onbelast voor choas is ipv een blokgolf heb ik een lampje parallel gezet (dat dan voluit gloeit met de dimmer op max) maar ook dan draait de fan niet. Op de scoop is dan te zien dat de duty cycle nog geen 100% is, het blijft een blokgolf.

Moderator sixela's schermafbeelding
    En de ventilator werkt wel op 12V?
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Ja, de fan doet het vanaf ongeveer 5 tot 12V helemaal prima.

Ik ga morgen eens kijken of ik parallel aan de +12 en GND (dus niet parallel aan de fan) een elko kan zetten om de blokgolf te integreren.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tomkooij Bekijk bericht
    Op de scoop is dan te zien dat de duty cycle nog geen 100% is, het blijft een blokgolf.
    Ik neem aan dat de mosfet in serie staat met de fan, en dat de aansluitklemmen rechtstreeks op de belasting gaan? Waar zet je de scoop op, en is de fan dan aangesloten?

Voor een inductieve belasting zou er een diode overheen moeten staan, in de sperrichting, om de tegen-EMK van de inductie af te fakkelen. Ik weet niet of die wel in de box zit, maar je zou er een extern overheen kunnen zetten (een 1N4001 of zo).
    Arjan

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    @Arjan: Ja, inderdaad. FET in serie met de fan, zonder vrijloopdiode. Scoop over de fan. De vrijloopdiode zit ook niet in de dimmer.
    Ik zal de diode voor de zekerheid wel toevoegen.

Nog geen tijd gehad om het met een simpele elko over de voedingsspanning op te lossen, werkt in de dauwcontroller van patrickduis, zie gelinkte topic. Als dat niet lukt is deze oplossing nog wel een optie.

Regels voor berichten