Ah, dat is interessant want ik wil de 8" van mijn "Piet Kuijt" dobson nog altijd een keer op laten dampen.
Ah, dat is interessant want ik wil de 8" van mijn "Piet Kuijt" dobson nog altijd een keer op laten dampen.
Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson
Wat ik me afvraag is of men na het verwijderen van de oude laag ook controleert in hoeverre het glas is aangetast (in geval natronloog wordt gebruikt, ik weet niet of er ook andere methoden zijn).
Enigszins offtopic: Natronloog zou ik niet gebruiken ivm het aantasten van het glas. Het kan veel beter met kopersulfaat en zoutzuur.
Die opdampklok in Almere zou nu weer goed zijn werk moeten doen. Zij hebben bij ons op de Ugent een occasiepomp opgehaald enkele weken terug. Denk wel dat deze reeds geïnstalleerd is.
De prijslijst die daar op de klok hangt is bij mijn weten voor donateurs.
Ik dacht dat de prijs die ze voor anderen vragen er naast hangt ? Die mannen leveren wel mooi werk af !
jp
Laatst gewijzigd door jeanpierre; 24-01-12 om 16:09
Dat weet ik zonet nog niet... Dat hangt van het loodgehalte af: Eén van mijn collega's is eens een keer prisma's vergeten uit het zoutzuur te halen.. Het SF-56 glas waaruit ze gemaakt waren
is sterk loodhoudend. Na een nachtje liggen was er dus echt een halve mm glas weg !!!!
Gr. FL.
202 en 310mm watergekoelde Newtons. Net klaar: Comavrije C-11 bino, Voorlopig nog niet klaar: Sterrenwacht met comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")