Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Filters? Waarvoor?

Filters? Waarvoor?

Ik wil wel eens een filter aanschaffen, maar welke, en waarvoor?
    Met mijn 150/f6.3 newton wil ik bijv wel eens iets meer zien van de maan, planeten maar ook nevels. Wat heb ik nodig en wat is het voordeel?
    HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Voor maan werk je best met grijsfilters; op jouw kijker is een ND0.6 prima.

Voor planeten (oppervlaktedetails) werk je best met kleurfilters, zoals vb. geel en groen voor Jupiter, roodoranje en violet/blauw voor mars etc. Vaak vind je setjes met 4 of 6 kleurfilters bij de bekende merken.

Voor nevels moet je naar breed- of smalbandfilters overstappen, zoals een UHC of OIII. dit zijn vaak duurdere filters, in vergelijking tot de grijs of kleurfilters.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Donateur Bert Bogchelman's schermafbeelding
    Ik zou geen kleurenfilters aanschaffen. Ze helpen maar matig en het beeld krijgt dus een een echte kleur mee, wat naar mijn mening niet aangenaam kijken is. Je ziet wel ietsje meer, maar het beeld wordt erg onnatuurlijk.
    Voor de maan adviseer ik een moon- en sky glow filter van Baader, die het maankijken confortabeler maakt met maar een licht blauwe kleurzweem. Het filter doet het ook goed op Jupiterdetails en ik ervaar ook een kleine contrastversterking op bolvormige sterrenhopen.
    Voor deepsky adviseer ik het Baader UHC-S, of, als je een ietwat agressiever wilt filteren, het Omega Optical NBP filter. Deze laatste is de beste in z'n soort (beter dan Lumicon en Astronomic UHC achtige filters ) maar legt genadeloos eventuele kleurfouten in een oculair bloot.
    Voor een stikdonkere hemel en de daarbij horende langdurige donker adaptie van je ogen, kun je nog plezier hebben van een OIII filter. In Nederland kijk je echter al snel in een zwart-gat, waarbij je de oculair rand niet eens kunt onderscheiden van de achtergrond.
    Gelijk hebben is goed, gelijk krijgen is beter maar je kunt toch het beste geluk hebben.

Bedankt tot zover.

Ik zie al: tegengestelde meningen over bijv. kleurfilters.

Ik wacht nog even af, wellicht komen er nog meer tips.
    Het wordt wel sparen begrijp ik.
    HEQ5 Pro Synscan # Kutter 110mm/ƒ24,7 - Zelfbouw # Newton 150mm/ƒ6,5 - Zelfbouw # EOS450D

Wil je visueel waarnemen of wil je aan fotografie doen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goethuysweg Bekijk bericht
    Wil je visueel waarnemen of wil je aan fotografie doen?
    Voorlopig eerst maar eens visueel.
    Ik maak wel plaatjes tussendoor, maar dat is - voorlopig nog - bijzaak.

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Google eens naar de site van Lumicon - daar vind je veel info over toepassing van filters. Specifiek voor Lumicon, maar ook algemeen geldig.

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Lumicon zelf beweert op zn website het volgende:

Q: Will Lumicon's Deep Sky filter work on small (e.g. 80 mm) telescopes?

A: Yes, at low magnification, but do not expect nebulae to start popping out all over the place. What the Lumicon Deep Sky filter will do is darken the background of space, providing a more aesthetically pleasing view of the sky.

Dat is natuurlijk een producent van die dingen en dus mogelijk niet helemaal onpartijdig; op cloudynights staan echter ook wel wat verhalen van mensen die in een 80mm baat hebben bij een UHC filter, vooral bij erg lage vergrotingen.
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Ik heb zelf een EOS500Da waarmee ik experimenteer in combi met een SkyWatcher 80mm Equinox en ben ook op zoek naar een filter.
    TS raadt me aan een Baarder 2" UHC S Filter (BA2458276) aan te schaffen en ik neem aan uit de reactie de Astronomik CLS Clip in eruit/erin te laten...
    (kosten ~112 euro, als ik hem echt nieuw ga kopen dan op de ATH Huckelhoven (DE) eind deze maand met fikse korting (hoop ik) )

Frage bleibt mir aber noch, ob ich, wenn ich das Baader Filter Kaufe, der Astronomik CLS Clip-In immer noch benötige in mein Setup?
    Da kommt nog etwas Spielgeld frei, ist da noch ein besseres Filter vorhanden?

Danke dir,
    Gruß,
    ---------------
    Hallo,

ich empfehle lieber die Baader Filter, weil sie weniger zu Reflexen und Halos um Helle Sterne neigen, die Vergütung ist einfach besser.

Der Baader UHC ist sicher eine feine sache – den schraubst einfach in den Flattener ein (in das fernrohrseitige filtergewinde) dann brauchst Du an Deiner Konfiguration nichts zu ändern.

Viele Grüße
    NEQ6 SkyScan Pro, Equinox80-80/500mm APO, EOS 500Da, Baader 2" UHC-S, Astronomik CLS Clip-Filter, QHY5 9x50 ViewFinder, 2" Flatt F5-F7, MSLiveCamHD mod, Backyard EOS, PHD

Regels voor berichten