Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Suggestie telescoop

Suggestie telescoop

Hallo, ik wil mij een (goede) telescoop aanschaffen met enkele vereisten nl:
    Een goto of soortgelijk statief, deftig beeld (planeten, sterrenstelsels)
    En aansluiting op pc (eventueel ingebouwde Cam in telscoop )
    Prijsklasse : tussen de 1500en2000euro nieuwprijs
    Ik zou ook Liefst een tweedehands willen in goede staat aangezien er dan al enkele oculairen enzo bijzitten.
    Wie kan mij enkele aanbevelingen doen of heeft nog iets in dit gamma staan.
    Without spacedust , there were no humans.
    Without humans, there still is spacedust.

Rhea astromannetje's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    32
    Hoi Geert, welkom op het forum!

Kun je eerst even deze checklist invullen? Dan hebben wij een beter beeld van wat je zoekt. Nu is het nogal een shot in the dark.
    10" Flextube dobson | 8-24x50 bino
    “Somewhere, something incredible is waiting to be known.”

De meade LS6 lijkt me wel iets wat me enorm aanspreekt ivm de ingebouwde Cam
    En de positie bepaling.
    De compacte vorm en de snelle setup zijn een pluspunt.
    Mijn achtertuin en de volgende 10kilometer zijn velden zonder enige verlichting(zuidkant)
    Ik heb weinig of geen hinder van lichtvervuiling
    Ik kan wel twee uurtjes aan een stuk in de ruinte staren .
    Tweedehands is geen probleem
    Ik heb al een telescoop gehad(zonder volgmotor)
    ik hou van hightechsnufjes
    Mvg geert
    Laatst gewijzigd door geert; 22-01-12 om 13:15

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Je bedoeld deze telescoop: http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1224. Is een optie wat betreft je GoTo en alignment-eisen. Je koopt wel veel electronica en vrij weinig opening.

Voor planeten is een goto niet nodig, omdat ze zo helder zijn dat je ze direct herkend. Of ze zijn zo zwak en klein dat je er niets aan ziet.

Voor deep sky is goto wel handig, omdat je sneller het object vind en dus meer tijd kan besteden aan objecten bekijken. Maar dan wil je eigenlijk ook nog wat meer opening.

Of voor visueel waarnemen een Advanced Coma Free overkill is weet ik niet. Als het voornamelijk handig is voor fotograferen dan betaal je voor iets wat je niet gebruikt. Je kan dan dat geld beter in een grotere opening steken.

Je ziet het, zo'n checklist invullen heeft voordelen
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

dat dacht ik wel, beter een grotere spiegel en zelf uitlijnen op enkele sterren met systeem zonder gps dan heb ik voor zelfde budget betere scoop.
    Mvg geert

waar is men hamer?! Spaceman's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Hoi,

Wat is je favoriet? planeten fotografie, of deepsky?
    Deepsky wide field ( dus grote nevels )
    of echt galaxytjes van dicht bij fotograferen.
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX

Het fotograferen al dan niet met spiegelreflex of webcam is een must naar de toekomst toe.
    Planeten is ok, maar ook galaxies (na een tijdje heb je de planeten gezien en met galaxies ben je volgens mij wel langer zoet.)
    Nevels ook maar aangezien de kleuren niet zichtbaar zijn is dat geen must, als ik de meest heldere al eens kan spotten is dat voor mij ok.
    Als ik de beelden kan vastleggen op pc kan ik een archiefje bijhouden wat ik er allemaal mee heb gezien.
    Mvg geert

Moderator sixela's schermafbeelding
    Ik denk dat je vooral niet beseft hoe ver astrofotografie af staat van visueel observeren, en ook van de verschillen in de disciplines met betrekking tot fotografie (planeten en deepsky fotografeer je eigenlijk met ander materiaal en een andere techniek, en zelfs bij deepsky heb je eigenlijik iets anders nodig voor grote en kleine voorwerpen tenzij je budget €30000 is).

Je kunt natuurlijk een manusje van alles kopen, zoals een 200mm f/5 Newtonkijker op een HEQ5 of (als later fototgraferen belangrijker is dan portabiliteit) een EQ6.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Dat lijkt me idd een goede telescoop om te starten, met de goto mount kom ik op 1000 euro np van sky watcher.

waar is men hamer?! Spaceman's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Uit ervaring weet ik dat een 20cm op HEQ5 toch kantje boord is.
    Ik tel uit: Sky-watcher 20cm f5 op een HEQ6 pro ( met goto etc etc )
    1542€ ongeveer. Dan heb je echt een stabiele opstelling!
    Daar nog een Digitale camera bij en je bent weg
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.35m f4/5 Newton O.O Optics, 0.20m f4.5 O.O Optics, Lichtenknecker M100B mount, Vixen GP DX

Regels voor berichten