Ik heb een 200/1200 F6 Dobson. Vanwege de toenemende lichtvervuiling ga ik steeds vaker uitgebreid sterrenhopen waarnemen. Meer en meer vind ik het dan jammer dat deze sterrenhopen dan niet (helemaal) in het beeldveld passen. Als ik mijn logs teruglees, zie ik vaak staan: mooie sterrenhoop, maar jammer dat ie net niet helemaal in het beeldveld past.
Nu was mijn idee om te investeren in een groot oculair met een lagere vergroting. Mijn laagste vergroting is nu 48x doormiddel van een 25mm superplossel.
Mijn vragen:
-Mijn telescoop ondersteunt 2". Op zich lijkt me dat prachtig, maar wordt het beeldveld ook groter puur vanwege het feit dat het om een 2" oculair gaat?
-Wat zou ideaal zijn qua grootte? Ik zit zelf te denken aan een 40mm 2" Ik ga dan van 48x naar 30x vergroting
-Budget weet ik nog niet helemaal, hangt er een beetje van af wat nou echt het beste is. Niet meer dat 100 euro in ieder geval,
-Is dit wat? http://www.astroshop.de/teleskop-ser...40mm-2-/p,8696
-Welk oculair kan ik dan het beste nemen?
edit: ik zie dat deze post waarschijnlijk in het verkeerde subforum staat. Kan een moderator hem verplaatsen?

Met citaat reageren