Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Voltage Accu, volgens loopt hij erg snel leeg?

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2

Voltage Accu, volgens loopt hij erg snel leeg?

Hallo,

Ik heb onderhand al een paar maanden mijn Powerbox. (Accu 60AH) En heb hem al stuk of 12x gebruikt! En laad hem daarna met beleid weer meteen goed op met jullie aanbevolen acculader bij Conrad.

Ik sluit altijd mijn laptop en montering aan, op de voltmeter staat dan begin van de avond meestal op 12,80/13,20v. Maar als ik 1,5uur bezig ben dan staat hij al gauw op 12,16/12,8v.

Nu is de vraag, ik heb echt geen verstand van Volt, Ampère en Watt.
    De voltmeter wat geeft hij nou precies aan?
    Want ik bedoel ik heb een 60Ah accu, dus zou gemakkelijk 8uur met mijn laptop en Montering op mijn accu kunnen draaien. (?)

Twan,
    Laatst gewijzigd door MoreLinux; 21-01-12 om 17:22
    "Ik ben de toekomst!"

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Het is op dit moment vrij koud, de capaciteit halveert dan. Bij een belaste accu zie je gedurende de avond de spanning langzaam zakken, dat is normaal.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Twan, mijn grote Powerbox (80Ah) doet dat ook. Heel normaal.

Edit: in de Wiki staat een verhaal over accu's - daar wordt eea uitgelegd.

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Het is op dit moment vrij koud, de capaciteit halveert dan.
    Als de box vul met schuim, blijft i dan iets warmer?

Ik heb het wiki al 2 keer doorgelezen toen ik met de powerbox bezig was, of daarna.
    Maar een laptop vreet gewoon heel veel stroom!

En voor de dauwlinten moet je toch een aparte accu hebben.
    Voor overbelasting of kortsluitingen?

Twan,
    "Ik ben de toekomst!"

Pluto erwin's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    31
    Het lit er ook een beetje aan welk type Accu je gebruikt
    Als je een standaard Lood accu gebruikt die ook in auto's gebruikt worden is de levensduur kort bij weinig gebruik en zal hij in de loop van maanden snel in spanning afnemen door errosie tussen de loodplaten.
    Doorgaans kan je beter een Droge accu voor deze doeleinde gebruiken of een Gel accu .

met kou maakt het niet zoveel uit welke accu je neemt,elke accu/batterij krijgt door de kou een hogere interne weerstand en loopt de spanning en capaciteid sneller omlaag dus dat is ook wat jij ziet met je accu.

Een lood accu moet een nominale spanning hebben tussen 12,5 en 12,8 volt en net na opladen c.a 13,2 a 13,8 die na het laden of gebruik snel zal afzakken naar nominale spanning.
    Temperaturen beneden -10 is je capaciteid in Amperes gehalveerd van een lood accu ! dus 60amp is dan nog maar 30amp capaciteid.
    Temperaturen van 0 tot -5 verlies je al 25% capaciteid , een lood accu presteerd heb beste vanaf 10 tot 40graden en kan zijn volle capaciteid leveren.
    Voor onderhoud moet de Accu altijd op een druppel lader worden geplaats als je hem niet gebruikt voor meer als een week om de levensduur te behouden als je dit niet doet en de lood Accu wegzet en een weinig gebruikt is deze na 3-6 maanden overleden. (echt een nadeel van lood accu's)
    Waneer een lood accu beneden 12Volt zakt bij gebruik moet hij opgeladen worden en dit is belangrijk om de levensduur te behouden omdat je lood accu's nooit meer als 50% mag ontladen.
    SkyWatcher Explorer 150-750 NEQ3 Synscan Goto ,Philips TouCam Pro II, Skywatcer Evostar 102-1000,Skylux 70-700 EQ2

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    Hoi Twan,

Lees de Wiki goed door, en trek zelf je conclusies. Als je desondanks nog vragen hebt stel ze dan gerust, maar pas nadat je zelf hebt nagedacht. Dit topic wordt ellenlang door het grote aantal vragen dat je stelt en de meerwaarde ten opzichte van de wiki is dan nagenoeg nihil.

Je geeft het antwoord op jouw eigen vraag trouwens zelf al:

laptop gebruikt veel stroom +/+ dauwlinten gebruiken veel stroom -/- accu verliest capaciteit bij koude = oeps.

Ik ken jouw dauwlint configuratie niet, maar neem aan: 1..2 ampere
    Laptop: 3..4 Ampere
    Montering: 0,5 ampere

We verwaarlozen de montering (die zou ik inderdaad op een aparte, kleine mickey mouse accu zetten)

Je verstookt tussen de 4..6 ampere.

Jouw accu: 60 Ah als ie nieuw is en lekker op temperatuur. Hij koelt af, en laten we aannemen dat het langzaam gaat, en dat ding verliest door de bank genomen een kwart van z'n opgegeven capaciteit. Resteert 45 Ah. Dus na 7..10 uur is het ding volledig leeggezogen, en na 3,5..5 uur zit je al op de helft. Nu hebben loodaccu's de plezierige eigenschap dat de spanningsdaling heel flauw verloopt (met uitzondering van de start en de einde van de ontlaad curve).

Dus ja: de accu loopt snel leeg omdat je veel verbruikt. Minder verbruiken of een grotere accu kopen / heeeeel lang verlengsnoer nemen is de remedie.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Donateur henkp's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    24+
    @Twan
    Ik heb deze grafiek al eens laten zien maar bij deze nogmaals.
    Voor het juiste begrip: als je jouw 60Ah accu met 6Amp. ontlaad geldt de 0,1CA kromme. (hier is het gebruikelijk om dit aan te geven met een C10 ontlading)

ontlaadgrafiek.png

Deze grafiek geldt alleen voor de capaciteit als functie van de temperatuur van een nog goede accu.
    Als je accucapaciteit door veroudering lager is geworden gelden uiteraard andere waardes.

Om de restcapaciteit te weten kan je gebruik maken van deze grafiek.
    Dit is de onbelaste spanning als functie van de actuele lading.
    De grafiek geldt voor een accu bij 25 graden Celcius. (voor andere temperaturen heb ik helaas geen voorbeelden)
    ladingstoestand.png

Wat jouw voltmeter tijdens gebruik aangeeft zegt niet zo heel veel over de actuele capaciteit.
    Dat is zeer complex omdat allerlei factoren invloed hebben. Feitelijk is de enige goede meting/indicatie het meten van de ontlaadstroom en de tijd alsmede de laadstroom en de tijd.
    Er bestaan hiervoor speciale meters, die kosten echter al snel enkele honderden €.
    Laatst gewijzigd door henkp; 26-02-12 om 11:23

Erik Hoorn - Moderator dieseltijger's schermafbeelding
    @Henkp: dat zegt al een hele hoop!

@Twan: Als je op basis van Henk z'n grafieken gaat rekenen- dan kom je erachter dat het voor jou best wel een lastig parket kan worden: je hebt geen eigen vervoer, waardoor een extra accu geen optie is. Maar toch: stel je laptop zo in dat het scherm uitgaan na zoveel minuten, volgens mij kan windows ook zo geconfigureerd worden dat de harde schijf uitgezet wordt, en de processor op halve kracht gaat werken als er weinig processing is.

Dauwlinten: stand anorexia. De vogels hoeven niet van het dak te vallen, een kleine verhoging tov omringede luchttemperatuur volstaat.
    "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Pluto erwin's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    31
    Mischien een dom idee

Tegenwoordig kost een aggeaatje niet zo gek veel, voor 130euro heb je nieuw een aggegaat van 230Vlt 750watt , nu kan je je opladen voor de accu meenemen en mocht hij gaan afzwakken kan je natuurlijk even het aggegaatje aanslingeren en de lader op de accu te zetten.
    Nu maak een Aggegaatje wel wat geluid maar met een houte kist met dempings matriaal op zijn kop over aggegaat is die erg stil... en hoor je hem amper (wel 2 ventilatie gaten voor lucht toevoer en warmte afvoer maken natuurlijk
    Leuk als je alleen gaat waarnemen en dat beetje gesputter voor lief neemt in het open veld ,kan mij voorstellen als je met meerdere personen bent zal niet iedereen dit zal waarderen als jij je aggegaat aanslingerd in de late avond of de nacht

maar hier ff een voorbeeldje...

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/...=7&navi=oben_2

Ben je echt van je stroom problemen af in de nacht , alleen ja weer extra sjouwwerk in het openveld ..dat dan weer wel

Wat ook een optie is,

Als je met de auto dicht op je waarneem plek kan komen, kan je natuurlijk ook vauit de auto stroom halen en de motor laten draaien of om het uur even laten draaien , zeker met koude temps wel lekker kan je ook zo nu en dan even opwarmen in de auto.

Zijn allemaal maar idee'tjes maar of het in de praktijk haalbaar is .. soms wel soms niet hangt van je waaneem plek af en of je met meerdere personen bent of alleen in het openveld.
    Laatst gewijzigd door erwin; 26-02-12 om 13:21
    SkyWatcher Explorer 150-750 NEQ3 Synscan Goto ,Philips TouCam Pro II, Skywatcer Evostar 102-1000,Skylux 70-700 EQ2

Administrator MoreLinux's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
    Mischien een dom idee
    Auto's met draaiende motor en puffende aggregaten

Regels voor berichten