Tsjaahhhh..........zonde !!
http://users.utu.fi/mikaar/Abo_Akade.../AA_index.html
classicscopes
Tsjaahhhh..........zonde !!
http://users.utu.fi/mikaar/Abo_Akade.../AA_index.html
classicscopes
" NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "
Mijn Fins is vandaag de dag niet meer zo best, nooit geweest overigens, maar dat terzijde, Zo te lezen een scoop uit 1917 die in 2004 gepoogd word te restaureren. Is het bekend of dit nog gelukt is?
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )
Toch wel wonderlijk hoe zo'n telescoop inclusief observatorium gewoon een paar decennia lang wordt 'vergeten'..
HTTP 599
Service Permanently Unavailable
The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.
Wow!
Toch begrijp ik niet hoe een telescoop er zelfs na 50 jaar ongebruikt er zo bij kan komen te staan. Als ik een oude brommer in mijn schuur zo lang onaangeroerd laat staan, zit er hooguit een beetje roest op. Die Zeiss lijkt wel 10 jaar op de zeebodem te hebben gelegen! Het kan haast niet anders of die koepel heeft gewoon al die tijd open gestaan...
Het objectief ziet er trouwens nog prima uit!
"Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha
Ik denk niet dat de koepel heeft opengestaan......wat te denken van 10-tallen jaren in die metalen koepel,zomers bloedheet en s'winters temperaturen tot -30 en in het voor en najaar veel vocht.............gaat echt wel roesten hoor........
Gelukkig hebben ze de oculairen,prisma's en andere toebehoren goed in hun kist bewaard ! Ziet er allemaal zeer fraai uit.
classicscopes
" NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "
Er staat ook een dergelijk vergeten kijker in Vlaanderen ... in mijn thuisstad!
Een 150mm refractor in het Scheppersinstituut te Mechelen
De telescoop is een refractorkijker met een brandpuntsafstand van 1350 mm en een opening van 150 mm. Dat maakte haar lange tijd tot één van de grootste niet-professionele kijkers van België. Ernaast hangt een een volgkijker, eveneens een refractor, met een brandpuntsafstand van 1000 mm (onzeker) en een opening van 100 mm.
De telescoop werd in de jaren '50 gebouwd door één van de broeders van Scheppers, en volledig zelf gemaakt met materialen die er voorhanden waren ... statief uit een gasfles, de aandrijfmotor uit een oude wasmachine etc. etc.
De telescoop werd eind jaren '80 grondig opgeknapt door de lokale jongerenvereniging JVS Orion. De verf werd verwijderd, de telescoop werd in de mate van het mogelijke gedemonteerd, en de onderdelen zorgvuldig schoongemaakt. Dit monnikenwerk heeft tot enkele ontdekkingen geleid. Bij het verwijderen van de lens van de volgkijker werd er vastgesteld dat ze gefabriceerd is door de firma Wray uit Londen, een firma die bekend stond om lenzen de slijpen van superieure kwaliteit (van het kaliber van Zeiss) en die jaren geleden over kop is gegaan. Ook bleek dat de telescoopbuizen uit messing bestaan en een mooie, koperachtige kleur hebben. Er werd dan maar ineens beslist om de buizen niet te herschilderen maar er een gewoon een beschermingslaag op aan te brengen. Na deze 'grote werken' is de telescoop dus een echt juweeltje geworden.
Ik heb het geluk gehad er ooit één keer door te mogen kijken: naar Saturnus - schitterend!
Helaas is de kijker al bijna 10 jaar in onbruik geraakt en niemand krijgt er nog toegang toe (ook al omdat de trap tot de koepel is afgebroken ... ). Er zijn enkele schuchtere pogingen genomen, maar nog niets concreet om dit unieke stuk erfgoed te redden.
Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED
Zo zie je maar ... in mijn stad staat een 20cm Fauth refractor in een lekke koepel. Gelukkig loopt er een initiatief er wat aan te doen.
La Guindaine. What else?
Zouden er wellicht ook "vergeten sterrenwachten" in NL zijn.
Ik las laatst iets dat er wellicht 2 in de duinen zouden staan?
Het bestaan van 1 daarvan is geloof ik al ontkracht.
Heelal: Hoe verder men keek, hoe groter het leek. ( Jules Deelder )
Er is een vergeten sterrenwachtje in de waterleidingduinen. Google maps is je beste vriend![]()
I have gained 8 1/2 inch in length
In de Oude Sterrenwacht in Leiden stonden de telescopen ook maar een beetje weg te rotten voordat een paar mensen ze in hun oude glorie wilden herstellen. Uit die groep mensen is later de Werkgroep Leidse Sterrenwacht voortgekomen. En na heel veel lobbywerk hunnerzijds is de Sterrenwacht nog later weer helemaal opgeknapt, en afgelopen najaar heropent, helaas nog wel zonder alle telescopen.
Ik heb dat zelf allemaal niet meegemaakt, maar op hun website is nog wel het een en ander te vinden aan info: http://www.werkgroepleidsesterrewacht.nl/news.php
Het kan dus wel, een sterrenwacht redden, maar het gaat wel bakken met tijd kosten om alles geregeld te krijgen.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100