Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12

Discussie: Dauwlint vangspiegel C8

Dauwlint vangspiegel C8

Ik heb een vraagje of het wel zinvol is om toch een dauwlint zonder verwarming dus enkel isolatie om de vangspiegel van een Celestron C8 te doen. Ik heb nu een selfmade Gold isolint om de corrector plate zitten >zie afbeelding, ben daarmee onlangs 3uur aan een stuk bij - 2,9 in een mistige atmosfeer verbleven maar heb geen dauw problemen gehad.

IMG_0204.jpg
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 20-01-12 om 21:09
    Das letzte Hemd hat keine Taschen

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Je bedoelt de corrector en niet de vangspiegel.

Het dauwlint gaat normaal gesproken onder de dauwkap en niet erover heen. Onverwarmd biedt het een beetje voordeel, als isolatie, maar de meeste warmte gaat verloren door uitstraling vd corrector de lucht/hemel in.

Mocht je het dauwlint verwarmen, dan is een isolatie buitenop zinnig - hierdoor gaat iets minder warmte verloren en is er minder accuvermogen noodzakelijk.

OK - baadt het niet, dan schaadt het niet.
    La Guindaine. What else?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Je bedoelt de corrector en niet de vangspiegel..
    Ik heb een vraagje of het wel zinvol is om toch een dauwlint zonder verwarming dus enkel isolatie om de vangspiegel van een Celestron C8 te doen.

bijgaand een plaatje dat geeft meer duidelijkheid over het dauwlint op de corrector die idd over de dauwkap heen zit maar heel goed blijkt te werken, zoals je op de afbeelding ziet
    heeft een Celestron dauwkap zelf ook al een kleine isolatie.Maar buiten dit alles om het gaat immers niet om deze corrector plate zoals ik al schreef in het begin, maar ''of het zinvol is om er ook een op de vangspiegel te doen''?

IMG_0208.jpg
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 20-01-12 om 21:09

voorkomen dauw op je vangspiegel

De vangspiegel zit onderaan de telescoop, concreet is je vraag dus of het nut heeft of je dezelfde constructie die je gemaakt hebt (tegen de dauw) onderaan je telescoop kunt bevestigen....

Kun je hiermee dan voorkomen dat je vangspiegel beslaat?

Mooie oplossing overigens als je geen electrisch dauwlint hoeft te gebruiken, ik ga het ook maar eens proberen!

grtjs Pieter.

Danny Broertje's schermafbeelding
    Ik wilde even meegeven hier: sinds ik de LX200 12" gebruik ik voor het eerst een Dauwlint bij de Corrector en een zelfgemaakte dauwkap( omdat de centen even op waren) er omheen van een slaapzak onder-lig-matje.
    Geweldig ! Ik heb al dagen buiten gestaan zonder ellende van dauw.
    Op de vangspiegel heb ik het nog niet gehad/gezien. Weet niet wanneer dat komt ?
    ik had eerder een combie van dauwlint en kap moeten doen vroeger.
    Meade LX200 GPS 12" met Philips spc900 Webcam, Canon 450D met modificatie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pieterbrands Bekijk bericht
    De vangspiegel zit onderaan de telescoop, concreet is je vraag dus of het nut heeft of je dezelfde constructie die je gemaakt hebt (tegen de dauw) onderaan je telescoop kunt bevestigen....

Kun je hiermee dan voorkomen dat je vangspiegel beslaat?
    Helemaal goed gelezen pieter dat was idd ook mijn vraag maar wellicht heeft de vangspiegel van een SCT minder last van dauw dan de eerste stage ''corrector plate'',die is natuurlijk het eerst aan de beurt maar ik ga eerst gewoon zo verder enkel op de corrector een iso-bescherming zonder verwarming.

ik moet er wel even bij vermelden dat ik het iso-lint de gehele avond op de radiator heb hangen, dus die is lekker warm en dan gaat die om de tube en tot nu toe nog geen dauwproblemen gehad maar de tijd zal het leren ik heb hem immers nog maar pas.
    Laatst gewijzigd door Zenit; 20-01-12 om 19:44

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Dit blijft verwarrend. De SCT, zoals een C8, heeft een corrector vooraan, een hoofdspiegel achteraan, een secundaire of vangspiegel vooraan (in het midden van de corrector, aan de achterkant van de zwarte cylinder in het midden) en een zenithspiegel met oculair achteraan, voorbij de hoofdpiegel.

De corrector beslaat heel snel, de hoofdspiegel niet, de secundaire of vangspiegel ook niet, de zenithspiegel ook niet en de ooglens van het oculair soms/vaak wel.

Over welke spiegel heb jij het nu? De vangspiegel zit bij een SCT niet achteraan, maar vooraan.

Als je het iso-lint op de verwarming legt, is 'ie lekker warm. Heel goed om dauw te voorkomen, maar zo'n mantel van warmte met relatief hoge temperatuur veroorzaakt een hele massa luchtonrust, en dus een heel slechte lokale seeing. Het lijkt een goed idee, maar is het dus niet. Een dauwlint is nauwelijks warmer dan de omgeving, en die veroorzaakt dus geen seeingproblemen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
    Over welke spiegel heb jij het nu? De vangspiegel zit bij een SCT niet achteraan, maar vooraan..
    Ik bedoel met de vangspiegel de (primare spiegel achter) om de (secondary mirror voor) zit het selfmade iso lint.Het verwarmen op de radiator heb ik pas een keer gedaan, en geen nadelen van ondervonden die koelt immers weer heel snel af bij -2 als er niet bij verwarmd wordt.

bedankt voor het meedenken

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Ah, duidelijk. De grote spiegel achteraan wordt hoofdspiegel of primaire spiegel genoemd, maar niet vangspiegel. Deze hoofdspiegel beslaat niet - tenminste, ik heb het nog nooit meegemaakt met m'n C14 en ik heb er ook nog nooit van gehoord.
    La Guindaine. What else?

Hoofdspeigel

Wat kan de oorzaak zijn van het beslaan van je grote, of hoofdspiegel...?
    En hoe voorkom je dat?

Regels voor berichten