Weergegeven resultaten: 1 t/m 2 van 2

Discussie: Waar op letten bij aanschaf scanner?

Planeet Pluto Asellus's schermafbeelding

Waar op letten bij aanschaf scanner?

Een tijdje terug is m'n scanner er mee opgehouden. Er moet uiteraard een nieuwe komen om weer schetsen in te kunnen scannen. Nu is de techniek waarschijnlijk weer wat gevorderd en vroeg ik me af waar je zoal op kunt letten.
    Het belangrijkste voor mij is dat de scanner héééél kleine contrastverschillen in het zwarte gebied nog goed kan opnemen. Ik heb al wat zitten googlen op zaken als 'dynamisch bereik' en 'bit-diepte' maar echt thuis hierin ben ik niet. Wat ik wel lees is dat in het gebied dat voor ons belangrijk is (laag contrast in zwarte gebied) de kwaliteit van de scanner pas echt naar voren komt. De electronica kan hier voor ruis gaan zorgen.
    Wie kan me adviseren? Is een run-of-the-mill flatbed scanner voor een paar tientjes al goed genoeg of misschien toch een wat duurdere fotoscanner met CCD techniek...?

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Je hebt gelijk dat de eisen hoog zijn. Mijn scanner is echter niet van de hoogste kwaliteit, maar doet het naar tevredenheid. Ik zou het niet durven zeggen.

Ik heb wel gemerkt dat het ook afhankelijk is van het stuurprogramma. Met een professioneel scanprogramma vuescan had ik vreemd genoeg slechtere resultaten dan met een standaard windows prog.

Regels voor berichten