Het gaat omeen lumicon solar prominence filter voor een C8. Zie http://www.astromart.com/classifieds...fied_id=604816 voor een plaatje. Laatst heb ik een oudje voor een prik bij Ganymedes gekocht. De filterset bestaat uit een 70mm objectiefzijdig energy rejection filter en een oculairzijdig 1.5A H-alfa filter.
Nu lees ik ergens, dat ze slechter (donkerder?) worden als ze ouder worden. In hoeverre is het Tricky business om zo'n oud filter te gebruiken?
Wat mij betreft, pech gehad als het filter niet meer werkt, maar een oog kwijt raken? No-way!!! Zelf heb ik al bedacht eerst maar eens een zonneprojectie te doen en evt. een thermometertje in het focus. Snel even met het blote oog door de filterset naar de zon kijken kan denk ik ook geen kwaad.
Helaas zijn mijn bijdragen aan dit forum oneindig veel kleiner dan de kennis die ik hier opdoe, maar ik hoop dat iemand toch zo vriendelijk wil zijn, zijn licht hierover te laten schijnen?
De zon komt nog niet boven de horizon van mijn Amsterdams balkon dus het heeft geen haast.
Met vriendelijke groet,
André

Met citaat reageren