Hallo,
ik zou graag willen weten wat voor een beginner makkelijk te vinden is?
pleiaden heb ik al gezien/gevonden. Bedankt.
Hallo,
ik zou graag willen weten wat voor een beginner makkelijk te vinden is?
pleiaden heb ik al gezien/gevonden. Bedankt.
Laatst gewijzigd door sixela; 19-01-12 om 15:48
Dobson GSO 250 , bresser 10x50
sky watcher 7- 21 zoom oculair,plossl 5 mm planeet oculair
M42, de grote orionnevel, want de centrale ster is zichtbaar met het blote oog.
M31, de andromedanevel, staat vlakbij met het blote oog zichtbare sterren en is zelf bij donkere hemel ook zichtbaar met het blote oog.
M35, open sterrenhoop in de Tweelingen, staat vlak boven met het blote oog zichtbare sterren.
In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100
Niet helemaal je antwoord, maar wat zou kunnen helpen is volgens mij het volgende gidsje:
Ik vind als beginner de "Capitool Natuurgids Sterren" erg leuk en behulpzaam (Nederlandse taal en ongeveer 14 euro):
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-...973/index.html
Naast wat algemene info staat er per sterrenbeeld een kaartje met de interessante objecten in dat sterrenbeeld, en met een hele korte beschrijving of dat te zien is met verrekijker of hele dikke of dunne telescoop etc, en met plaatjes.
Ik blader het regelmatig door om ideeen op te doen van objecten die ik zou kunnen bekijken wanneer ik weet dat een bepaald sterrenbeeld gunstig aan de hemel staat.
Mobiele kijk opstelling: Skywatcher Maksutov-127; EQ3-2 met RA motor; (SPC900);
Fotografie: Skywatcher Maksutov-150 op ADM met DK3; Camera DBK21AU618;
Dit ligt ook een beetje aan hoe je zoekt.
De meeste heldere objecten (lees Messier objecten) zijn prima te vinden, en dan voornamelijk de sterren clusters die zelfs vanuit de stad te zien zijn. Melkwegstelsels zijn een stukje lastigere omdat deze gewoon minder helder zijn.
Maar nogmaals het ligt eraan hoe je zoekt. Als je alleen het blote oog hebt, en een zoeker om die objecten te vinden, blijft het wat beperkt. Maar als je een goede atlas hebt zal je al veel meer kunnen vinden en zien. Natuurlijk moet je een beetje de weg leren vinden, maar dat is met gewoon kaartlezen ook zo.
Ik zou dus zeggen zoek eerst een goede atlas, zoals bijv. de Pocket Sky.
12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.
M42 is juist heel makkelijk te vinden, maar daar had je een beetje een probleem mee toch!
M36 en M38 en M13 kun je zelfs met een verrekijker zien. M13 is mijn favoriet. Voor M 13 moet je vroeg opstaan maar aan het eind van de Lente kun je hem 's avonds zien.
Heb je nog niet veel gekeken? Ik kan me herinneren dat je een nieuwe telescoop kreeg en dat het daarna bewolkt was maar eigenlijk niets meer gelezen over waarnemen.
Heb zo nu en dan wat gekeken maar nooit echt specifiek ergens na gezicht. Eigenlijk alleen planeten bekeken. Maar wil me er nu echt dieper in verdiepen.
Het is wel zoeken in het begin maar de euforie is des te groter als je het e-i-n-d-e-l-i-j-k gevonden hebt!
Grappig dat iedereen hier meteen begint over deep sky objecten terwijl je dat helemaal niet vroeg.
Gemakkelijker te vinden:
1. zon - wel voorzorgsmaatregelen nemen (projectie op papier of objectieffilter maar dat laatste wordt lastig bij een Dobson, denk ik)
2. maan
3. heldere dubbelsterren, bijv. Gamma And (prachtig), Albireo = Beta Cygni (prachtig, maar in de zomer beter te zien dan nu), Gamma Leonis
Als je net begint met deepsky dan is dat gewoon even lastig. Ik kan je zeker de Sky & Telescope Pocket Sky Atlas vast aanraden. Die zal nog wat lastig zijn in het begin, maar je zult toch eens aan starhoppen moeten geloven hè
Verder zou ik zeker beginnen met de 'simpele' Messiers zoals daar al genoemd zijn. Waarvan de Orion Nevel nu zeker het meest imposant is. En dan niet 5 minuten kijken als je 'm gevinden hebt maar trek een doek over je kop (lekker donker) en ga eens met wat met verschillende vergrotingen spelen. Na 20 minuten op die nevel zie je een bak meer dan je anders met snel kijken ziet. Heb ik nooit gedaan en ik merk na bijna 3 jaar pas wat ik gemist heb! #mybad
Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson