Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Gebruik barlow op SC

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323

Gebruik barlow op SC

Het lijkt bijna triviaal, maar toch denk ik eraan om een barlow te gebruiken op een F/10 SCT voor visueel gebruik. Het gaat over de Televue 2x barlow (normaal model).
    Alleen dat bots ik op volgend probleem: overgrote meerderheid van mijn waarnemingen wordt gedaan met zenitprisma. En het barlow past niet in het prisma, want botst anders op de spiegel (gelukkig zit daar een veiligheidsring). Hij steekt dan wel heel ver uit en dit gaat ten koste van de stabiliteit; ik betwijfel zelfs of je nog in focus komt - nog niet getest door het slechte weer...

Dan mijn vraag: is het optisch verantwoord om de barlow rechtstreeks in de visual back te steken (daar heb je diepte genoeg in de SCT)? Loop je niet het risico dat je een stuk van de lichtbundel verliest, omdat je de barlow lens zo diep in de lichtgang steekt?
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Je zal wat verliezen, maar je beeldveld wordt ook kleiner. Als de verliezen buiten het beeldveld blijven lijkt het mij geen probleem. Je zou dus moeten uitrekenen of het gebruikte beeldveld past in de opening van de barlow.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Opzet is om een 10mm Hyperion te barlow'en naar een 5mm equivalent, voor een vergroting van 560x ... nodig voor Hickson compact galaxy clusters.
    Wie kan deze berekening doen? Liggen de verliezen buiten beeldveld?
    Ik heb dus elk foton nodig hè ... anders moet ik een 5mm widefield oculair gaan zoeken.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Als je de barlow zomaar in de SC steekt, positioneer je de barlow dichterbij de secundaire spiegel. Daar door zal je de hoofdspiegel een stuk moeten verstellen om weer in focus te komen. Daardoor verandert de correctie, dus lijkt me geen goed idee. Lichtverlies kan niet aan de orde zijn in mijn ogen. Volgens mij maak je een denkfout, door te denken dat het brandpunt niet van plek verandert. Door het verschuiven van de hoofdspiegel focuseert de lichtbundel meer "in" het instrument, zodat je weer focus vindt en het lichtpad tpv de barlowlens weer even smal is.

Wat nog kan is dat je met een verlenghuls bewerkstelligt dat je op hetzelfde punt als met prisma waarneemt.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als je kan focussen zonder de hoofdspiegel te verplaatsen zou het moeten werken als bij de berekening van de diameter van de vangspiegel van een newton. De diameter van de ingang van de barlow definieert de grootte van het 100 % verlichte beeldveld.

De truuk is nu te bepalen waar de ingang van de barlow precies zIt tov het originele brandpunt. die lengte is namelijk wat bij een newton de folding length is.

Wat reflector opmerkt over dat het brandpunt verschuift maakt de berekening nog wat ingewikkelder.

Ik ga er wel van uit dat de vangspiegel van de sct groot genoeg is maar dat lijkt mij wel.

Moderator sixela's schermafbeelding
    Tom, als je de barlow voor de diagonaal zet (wat sommige mensen doen) dan ga je de barlowfactor vergroten tot minstens 3x. Over de correctie zou ik me niet al te veel zorgen maken.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Oh, ja, je doet dan natuurlijk het zenitprisma er nog tussen.

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    OK, dus dat maakt het er alleen maar moeilijker op.

Als ik de barlow in de visual back steek, lees ik dus:
    - vergroting wordt veel meer dan 2x. Dus dan moet ik een oculair met groter brandpunt kiezen om bij 500x te geraken ... belangrijk!

- focussen zou weleens een groot probleem zijn, doordat het brandpunt serieus verder naar buiten wordt geplaatst. Dus moet de hoodspiegel naar haar verste positie bewegen om hopelijk nog focus te vinden.

Nog ideeën / reacties? Dit moet toch iets zijn waar menig SCT eigenaar al tegen gelopen is?
    Ik hoor het graag!

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Ik heb geen barlow en kan je dus niet helpen (ervan uitgaande dat je van mij een reactie verwacht).
    La Guindaine. What else?

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Je hebt het nog niet geprobeerd.

Misschien kan je eenvoudigweg wel het focus bereiken met de barlow achter het prisma. Dan is het een gewone 2x barlow. Zoveel hoofdspiegelverschuiving is er toch niet nodig?

Regels voor berichten