Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 43

Discussie: Meten is weten

Meten is weten

Goede test apparatuur is van belang als je wilt weten geenkat in de zak gekocht te hebben.

Bij het testen van sct telescopen is het eigenlijk onvoorstelbaar dat sommige telescopen het predicaat diffractie begrensd mee krijgt.

De procedure is als volgt: Eerst wordt de telescoop in thermische balans gebracht en [dat wordt] gemeten met infrarooddetectie. Daarna wordt de telescoop gecollimeerd in autocollimatie met een kunstster op de optische as. Hierbij wordt een pinhole van 3 mu gebruikt en een 20x microscoop objectief. De lichtbron is een groene laser.

Als de collimatie is uitgevoerd kan je al duidelijk zien aan het diffractiebeeld wat er aan schort.

Daarna wordt er met de Bath interferometer een interferogram gemaakt. Door de compactheid van de opstelling heb ik geen last van luchtbewegingen: hij kan helemaal gesloten worden.

Veel van de interferogrammen van de SCT’s lijken op de afbeelding. De bekende Chinese Newton telescopen zijn over het algemeen van een veel betere kwaliteit. Zeker de Maksutov’s.
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Laatst gewijzigd door sixela; 18-01-12 om 20:29

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    OK, en wat wil je hier mee aantonen?

Bij de meeste (zoniet alle) SCT's die je commercieel koopt, wordt geen interferogram afgeleverd. Het is idd bij momenten een kat-in-de-zak kopen.

Wat is het alternatief? Bij jou eerst komen laten testen, vooraleer tot aankoop over te gaan? Ik denk dat je het dan druk zal krijgen
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Wat ik er mee wil bereiken is het voorkomen van teleurstellingen.
    Maak gewoon een afspraak dat je eerst wil testen voor de definitive aankoop.
    Vertrouwen op mooie bruine ogen en mooie verhalen is niet verstandig.

Hans

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Volledig akkoord!

Maar vaak weten we mensen niet waar ze dat kunnen laten testen.
    Bied jij die service aan? Anders wil ik wel eens mijn C11 laten opmeten, ben benieuwd of die beter presteert dan de middelmaat (of slechter ). En ja dus, ik ben voor de bruine ogen gezwicht ... maar geen teleurstelling tot op de dag van vandaag.
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Moderator sixela's schermafbeelding
    Een kleine vraag: hoe zeker ben je dat de afstand primaire-secundaire die is die sferische aberratie minimaliseert (als je een SCT hebt met een bewegende hoofdspiegel)?

Bij dit exemplaar is het natuurlijk niet zo van belang, maar bij veel betere misschien wel.
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Skywatcher 130mm f/5 reflector; zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom Osypowski platform; 250mm f/4.8 Alkaid.

Als ik de grootste fout astigmatisme software matig verwijder, is de PV buiging begrenst.
    Kleine verschillen in het gebruik van een bewegende spiegel vallen binnen deze begrenzing.
    Zoals ik al gezegd heb is het probleem vooral mechanisch scheve stand van de hoofd spiegel (niet verstelbaar) Spiegel en vangspiegel staan niet op de optisch as. De vangspiegel is a-sferisch en is daarvoor erg gevoelig.
    Mensen die hun SCT willen testen kunnen contact opnemen via pm
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Als de verkoper zegt dat de telescoop buigingsbegrensd is (Strehl 0.80 is dat toch?), en uit de test blijkt dat dat niet gehaald wordt, dan kan je een betere eisen. Je gaat een wettelijke overeenkomst aan, jij betaalt en hij levert het afgesprokene. Doet hij dat niet dan kan je hem in gebreke stellen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Verkopers zeggen vaak dat de kijker goed is maar kopers vergeten dat goed vast te leggen.
    En dan wordt het een welles nietes verhaal. Daarom is meten de oplossing
    Verder als je in de amateur wereld zo met elkaar om moet gaan verlies je snel het plezier in het waarnemen.
    Er zijn mij gevallen bekent waarbij de amateur zeer lang moest wachten op een snelle en goede oplossing

T-1 GALAXY Twan Bekkers's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    1
    Aantal Messier gezien
    43
    Aantal Herschel gezien
    2
    Maar vaak weten we mensen niet waar ze dat kunnen laten testen.
    Het zijn er weliswaar niet veel maar ik ken 2/3adressen waar ze het kunnen doen:
    -Astro systems (Die is nu de nieuwste techniek aan het installeren en gaat daarna mijn telescoop testen.)
    -Astro Techniek
    -Sterrenwacht Almere deed het volgens mijn ook. (?)
    En er zal er hoogwaalschijnrijk nog ergens eentje zitten die dat kan.
    "Ik ben de toekomst!"

Met een beetje ervaring kan je met een ronchi oculair al veel dingen (zoals zones, afgezakte rand) zien zonder dat de telescoop de showroom van de dealer moet verlaten. Veel mensen weten dat jammergenoeg niet en kopen op goed geluk een beetje.
    Nu natuurlijk, als je het echt goed wil weten (ronchi geeft enkel een indicatie) moet je inderdaad naar zo'n meting gaan. Als je veel geld geeft voor een dure SCT is het inderdaad wel de moeite om zo'n meting te doen. Ik denk dat als je dat op voorhand met de dealer afspreekt dat dat wel te regelen moet zijn.
    Laatst gewijzigd door StevenC; 19-01-12 om 13:42

Regels voor berichten