Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 28

Discussie: Nieuwe telescoop: Polarex 75mm op equatoriale montering!

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding

Nieuwe telescoop: Polarex 75mm op equatoriale montering!

De afgelopen jaren heb ik verschillende Polarex telescopen gehad. Soms heel klein en licht (50mm azimutaal), soms heel groot en loeizwaar (102mm equatoriaal). Stuk voor stuk fantastisch mooie instrumenten: oerdegelijk gemaakt, optisch erg goed en bloedmooi. Van al deze kijkers was achteraf gezien één model het beste compromis tussen kijkeropening en hanteerbaarheid: de 75mm op equatoriale montering. Nog nét in zijn geheel door de deuropening te manouvreren zonder je rug te breken en voldoende opening om Maan en planeten haarscherp in beeld te krijgen met vergrotingen tot 200x.

Ooit had ik er één waar ik veel mee waargenomen heb, maar een grotere kijker lonkte en uiteindelijk heb ik hem verkocht… En daar kreeg ik uiteraard spijt van, vooral toen de grote 102mm Polarex (destijds mijn absolute droomkijker) in de praktijk zo onhandig groot bleek dat ik er nauwelijks doorheen keek. Dus ook de 102mm verkocht ik niet lang nadat ik hem had aangeschaft… De kans om ooit nog zo’n fijne 75mm te vinden achtte ik ontzettend klein. En toch: door een bizarre samenloop van omstandigheden ben ik sinds afgelopen vrijdag opnieuw in het bezit van in mijn ogen de meest veelzijdige Polarex ooit gemaakt: een 75mm op een equatoriale montering! En wat voor één! yesyes:

pol75-5.jpg

pol75-2.jpg

pol75-7.jpg

Praatje plus veel meer plaatjes: http://www.roelblog.nl/2012/01/nieuw...m-equatoriaal/
    Laatst gewijzigd door Skyheerlen; 18-01-12 om 13:31
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Die ziet er echt mooi uit roel! Maar waar heb je deze dan weer vandaan gehaald?

Titan
    Prachtig exemplaar Roel !! Gefeliciteerd !! Niet meer weg doen hoor..........

Er ontbreekt ook nog een plankje tussen de poten ( die overigens in een kartonnen doos zaten ).
    Er staat er eentje op Ebay ( new old stock ) voor $220 BIN or best offer.

http://www.ebay.com/itm/Vintage-Unit...item1c22e8f6e9

classicscopes
    " NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Prachtige klassieke Polarex Roel. Ik hoop dat je er veel plezier mee zult hebben en er weer mooie schetsen mee gaat maken.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

220 Dollar voor een driehoekig plankje: koopje! Ik bied snel 250 Dollar voordat iemand me voor is!

@Patrick: de vorige 75mm die ik had was optisch heel erg goed en gebruikte ik destijds vooral voor Maanschetsen. Maar net als de vorige heeft ook deze helaas geen volgmotortje, dus het zal hard werken worden. Geeft niet: back to basics, 100% analoog en met aangerijpte vingers in de winternacht: dat is juist het Polarexgevoel!
    Laatst gewijzigd door Roel; 18-01-12 om 13:46
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    220 Dollar voor een plankje? (Gekke Polarexers ook.....)
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Titan
    Ja best veel die $220 (170 Euro)...maarrrrrr je kan een bod uitbrengen en wie weet lukt het voor een leuk prijsje.

classicscopes
    " NIHON SEIKO KENKYUSHO Telescopen : SEIKO SCOPE (JAP) - UNITRON (US) - POLAREX (NL,BEL,AUS) - WELTBLICK (DUI) - MERIDIAN (SWE) - POLARIS (US) "

Voor dat bedrag maak ik er liever zelf eentje. Of tien.

Titan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
    220 Dollar voor een plankje? (Gekke Polarexers ook.....)
    Is niet alleen een plankje hoor......er zitten ook drie metalen borgschuifjes aan .........

classicscopes

Donateur henkp's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    24+
    ....en 5 gaten.

Regels voor berichten