Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 58

Discussie: Eigenwijze F/3 spiegel

Eigenwijze F/3 spiegel

Wie heeft er ervaring met het maken van snelle spiegels?

Ik ben bezig met een relatief kleine (150mm) F/3 paraboloid voor een Gregorian, maar het centrum wil niet corrigeren. De buitenste zones zijn inmiddels spot-on, maar de zeer wijde MOT parabolisatie slagen die het midden zouden moeten uitdiepen slaan niet aan.

Wie heeft een suggestie?
    Arjan

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Als je buitenste zones goed zijn, dan heb je nog maar een klein probleem lijkt me. Bij grotere spiegels zou ik zeggen een klein tooltje door het midden, net langs het centrum, v-slagje.

Maar je hebt maar een tool
    Misschien tool on top met een hand die drukt op de toolrand die over het centrum gaat - voorzichtig!

Of met folie tijdelijk de rand van de tool verlagen.

Leuke site trouwens.

Bedankt.
    Het ligt i.i.g. in de lijn van wat ik zelf ook dacht, Texereau methode 43C. Vreemd is dat het centrum eerder wel is uitgediept met de klassieke methode, maar nu kennelijk geen zin meer heeft...

Enfin, ik zoek eigenlijk naar een reactie in de trant van: "dat heb ik ook wel eens gehad, en het volgende heeft geholpen..."
    Arjan

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    De laatste figure xp komt me wel bekend voor: de buitenste zone ligt lager dan de een na binnenste. Dus een lage randzone. Hardnekkige fout
    Is die laatste figuur de laatste stand van zaken?

afbeelding geconverteerd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reflector Bekijk bericht
    Is die laatste figuur de laatste stand van zaken?
    Nee, de laatste stand is in de log onderaan de pagina. In FXP ziet het er zo uit:
    150f3-08_Surface.PNG
    Ik heb de RoC iets verkleind, je kunt zien dat er vooral in het midden nog heel wat afmoet...
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 21-01-12 om 20:47
    Arjan

Donateur janvangastel's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    125
    Het zal denk ik lastig worden hem goed te krijgen. Het is moeilijk iets van het centrum weg te halen zonder dat er ook maar iets weggaat verder naar de rand. En daar zit je al over de 100%. Ik had iets dergelijks met mijn 20 cm f/3.8. Ik heb hem toen weer sferisch gemaakt en ben daarna begonnen met het centrum flink te bewerken - veel overhang, zeer brede W met weinig slagen in de buurt van COC - voordat ik de rand echt mee ging nemen
    Jan

508 mm f/3.6 gecomput. zelfbouw Dobson
    305 mm f/6.1 zelfbouw Dobson
    300 mm f/5 zelfbouw Dobson
    90 mm Maksutow-Cassegrain

aanbouw:
    200 mm f/3.85

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Het laatste fototje kan ik niet tevoorschijn krijgen?

@reflector:
    Welk fotootje, de link naar de FXP dump?

@janvangastel:
    Ja, dat is de ultieme methode, maar dat heb ik al een keer gedaan. Als ik Mike Lockwoods' adviezen goed begrijp, is het centrum makkelijker te corrigeren dan de rand. Kennelijk niet voor snelle spiegels, dus?
    Ik heb trouwens gemerkt dat je met TOT normal stroke redelijk goed de correctie van de buitenste zones kunt matigen.

Ik ga in het weekend eerst eens de accented pressure methode met TOT proberen. Als ik het dan verklooi ga ik de boel weer serisch maken. Het valt me trouwens op dat je bij zo'n snelle spiegel behoorlijk lang moet volhouden met een paraboliseer slag, voordat je significant resultaat ziet...
    Arjan

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Ja die laatste link.

Donateur janvangastel's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    125
    Kennelijk niet voor snelle spiegels, dus?
    Bij snelle spiegels moet in het centrum in verhouding veel worden weggehaald. Daarom is vergt het paraboliseren van het centrum wat meer tijd dan bij een f/5 of nog tragere spiegels. Dat is tenminste mijn ervaring. Ik heb mijn 20 cm een keer of 10 geparaboliseerd omdat ik het alleen MOT (en met fullsize tool) wilde werken en zonder technieken als accented pressure. Ik kwam alleen tot goede resultaten als ik begon met het centrum.
    Jan

508 mm f/3.6 gecomput. zelfbouw Dobson
    305 mm f/6.1 zelfbouw Dobson
    300 mm f/5 zelfbouw Dobson
    90 mm Maksutow-Cassegrain

aanbouw:
    200 mm f/3.85

Regels voor berichten