Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18

Discussie: Vreemd verschijnsel op 16-01-2012 19:30 meteoor?

IRL name top secret theritz's schermafbeelding
    Volgens mij heeft Cityjohn dit gisteren ook in Amersfoort gezien...
    Starparty & LAN Party-ganger | Secretaris Publiekssterrenwacht Schothorst | Robtics 70/420 ED doublet | Vixen Polaris | Meade Lightbridge 12" | 20cm Piet Kuit DHZ dobson

You're not kwayzee, I saw it.

Ik heb precies om 19:30;10 een stuk schrapnel gezien op 24 Graden hoogte Recht op het Westen.
    Het object bewoog richting het Noorden met een schijnbare inclinatie van ongeveer -20 tot -30 graden en viel na 4 seconden uiteen in ongeveer 10 stukken voordat het uit ging.
    Na 2 seconden splitste het geheel zich ook nog eens in twee helften waarvan er een meteen uit ging.

Lijkt me zeer sterk dat het een meteoor was omdat de Magnitude ongeveer 2x die van Venus was maar de kleur mooi vuur geel bleef wat indicatief is voor een object dat heel dichtbij staat. Daarnaast bewoog het 4 seconden lang maar 40 tot 55 centimeter op een armlengte afstand.

You're not kwayzee, I saw it.
    Bestuurslid publiekssterrenwacht Schothorst
    Custom 6"N LXD75 / Stock NexImage / Custom Firm 780k Cooled / Custom Firm 680K

Gelukkig zijn hier ook medewaarnemers bedankt voor het reageren.
    Wat bedoel je met schrapnel? Is dat ruimteschroot?
    Ik was ook al op nieuws sites en Google aan het zoeken geweest maar kon alleen die jongen in België vinden.

Is er een manier om erachter te komen wat dit was? Ben toch wel erg benieuwd.

Rhea Fabricius's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    20
    Aantal Messier gezien
    49
    Na al deze berichten gelezen te hebben en dan vooral de oorspronkelijke melding, denk ik toch in de eerste plaats aan een meteoor (vuurbol).
    EDGE schrijft weliswaar "het lichtpunt was vrij groot", maar wat betekent hier "groot"?
    Zeer helder, zodat het geen minuscuul puntje meer lijkt? Heb je Venus wel eens gezien - nu vroeg in de avond een helder object aan de westelijke hemel - en noem je dat ook "groot"?

Of was het vreemde object echt te zien als een schijfje? Wat was dan de schijnbare diameter? Even groot als de volle maan?

P.S. een meteoor wordt pas een meteoriet als hij op de grond gevonden is

Vesta Dobber's schermafbeelding
    Ik zag hem in Franeker ook. Deed me aan als een meteoor. Heb dit wel eerder zo gezien. Was wel mooi overigens.
    Skywatcher 12inch Dobson, postzegelvergrootglas

vreemd verschijnsel op 16-01-2012(gezien boven ijmuiden om 19.30 uur)

hallo mensen ,ja ik zag ook die heldere lichtpunt overschieten en na een paar tellen doven . het stoof v zuid/westelijke richting naar het noorden, ik stond net mijn finder op de 6 inch te stellen op de poolster en van uit mijn linker ooghoek,zag ik hem aankomen,zo helder als venus en het ISS,daar dacht ik eerst nog aan ISS??????????? maar die gaat nooit die kant uit lijkt mij,die stuift altijd van uit het westen naar oost,het leek ook net zo hoog te zitten als het ISS,en......veel sneller.. ik dacht dan ook gelijk aan een verbrandende meteoriet
    toch leuk om te zien hoor,later op mijn werk sprak ik mensen die tijdens het joggen hem ook hadden gezien in wijk aan zee..

Afgaande op de verhalen is het wellicht een trage meteoor geweest. Een Belgische all sky camera heeft het object vastgelegd.

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Cityjohn Bekijk bericht
    Lijkt me zeer sterk dat het een meteoor was omdat de Magnitude ongeveer 2x die van Venus was maar de kleur mooi vuur geel bleef wat indicatief is voor een object dat heel dichtbij staat.
    Wat is volgens jou indicatief voor een dichtbij staand object? De kleur geel of de helderheid?

Regels voor berichten