Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 18

Discussie: Vreemd verschijnsel op 16-01-2012 19:30 meteoor?

Vreemd verschijnsel op 16-01-2012 19:30 meteoor?

Gisteravond maandag 16-01-2012 ca. 19:30 hebben we een vreemd verschijnsel gezien. boven de noordzee in den Haag. het bewoog zich in noordelijke richting.

tijdens het hardlopen zagen we een lichtpunt snel door de hemel schieten.
    eerst dacht ik aan een vliegtuig maar daarvoor ging het veel te snel.
    iemand anders in onze loopgroep dacht eerst aan een vuurpijl. maar de richting was horizontaal en er kwam ook geen knal .
    na 1 a 2 seconden begon het licht te stotteren en ging vervolgens uit.

het lichtpunt was vrij groot, dus geen puntje zoals een meteoriet die een streep zet langs de hemel.

iemand uit onze groep dacht dat het de russische satelliet was maar die is de 15de naar beneden gekomen.

op een forum in belgie maakte ook iemand melding op dezelfde tijd met dezelfde richting. Dus het moet vrij hoog geweest zijn.

Heeft iemand anders dit ook gezien?
    Heeft iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn?
    Laatst gewijzigd door EDGE; 17-01-12 om 14:01

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Het kan een meteoriet zijn geweest, maar ook een satelliet. Die verdwijnen op een gegeven moment ook, als ze in de aardschaduw komen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Ik denk eerder nog aan een feestlantaarn of thaise lantaarn. Er zit een kaarsje in, als ie uitgaat kan hij dus knipperen.

het licht stotterde nog een paar keer. Als ze in de schaduw terecht komen dan zijn ze volgens mij ineens weg.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ja, maar sommige satellieten draaien en worden dan helderder en zwakker. Dat kan net gebeuren voordat die in de aardschaduw terecht komt.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Had een oranje kleur? Dan was het vrijwel zeker een ballonnetje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door reflector Bekijk bericht
    Ik denk eerder nog aan een feestlantaarn of thaise lantaarn. Er zit een kaarsje in, als ie uitgaat kan hij dus knipperen.
    Dat zou een verklaring kunnen zijn, maar het is waarschijnlijk ook in belgie waargenomen.
    http://www.urania.be/forum/read.php?...iscussieforum&

en hij ging dan wel erg snel. maar ik zal eens kijken of ik windrichringen kan achterhalen.

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Dan kan het geen ballon zijn geweest inderdaad.

"EDGE

Vreemd verschijnsel op 16-01-2012 19:30 meteoor?
    Gisteravond maandag 16-01-2012 ca. 19:30 hebben we een vreemd verschijnsel gezien. boven de noordzee in den Haag. het bewoog zich in noordelijke richting.

tijdens het hardlopen zagen we een lichtpunt snel door de hemel schieten.
    eerst dacht ik aan een vliegtuig maar daarvoor ging het veel te snel.
    iemand anders in onze loopgroep dacht eerst aan een vuurpijl. maar de richting was horizontaal en er kwam ook geen knal .
    na 1 a 2 seconden begon het licht te stotteren en ging vervolgens uit.

het lichtpunt was vrij groot, dus geen puntje zoals een meteoriet die een streep zet langs de hemel.

iemand uit onze groep dacht dat het de russische satelliet was maar die is de 15de naar beneden gekomen.

op een forum in belgie maakte ook iemand melding op dezelfde tijd met dezelfde richting. Dus het moet vrij hoog geweest zijn.

Heeft iemand anders dit ook gezien?
    Heeft iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn?
    Ik wil even reageren , want gisteren avond om 19.30 u nam ik gelijk zoiets waar boven Utrecht. Ik dacht zelf meteen aan een meteoriet, daar het een oranje kleur had, het snel horizontaal in een grote boog verplaatste en er stukjes vuur achteraan gingen in de zelfde snelheid. Ik verwachtte bij het zien van dit verschijnsel een 'boem' , maar die kwam niet.
    Ik heb nog gekeken of het ergens vermeld werd, maar niets van dit alles terug gevonden in het nieuws.
    Via google kom ik hier en ik vermoed dat dit hetzelfde is als ik waargenomen heb.
    Ben eerlijk gezegd blij dat iemand anders de moeite genomen heeft dit hier te plaatsen.
    Eerder heb ik eenzelfde verschijnsel gezien in oktober 2009, (geloof ik) toen ging het ook om een meteoriet.. Ik weet zeker dat ik een gelijkenis zie in het verschijnsel van gisteravond 16 jan. om 19.30u.

Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Als het maar enkele seconden duurde lijkt een satelliet onwaarschijnlijk.

Een meteoor is meestal niet puntvormig, je ziet in feite ook niet het object, maar het "gloeiende" wolkje dat licht uitstraalt, rondom het object.

Misschien dat hij ergens is vastgelegd door meteoorwaarnemers.

Regels voor berichten