Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Philips 740k pro en barlow

Donateur Ppassie's schermafbeelding

Philips 740k pro en barlow

Eindelijk heldere nachten. Ik ben begonnen met experimenteren met Jupiter te filmen met de webcam en daarna met Registax te bewerken. Ik heb een 150 f/5 telescoop, en volgens het beginners pdf document in de wiki is onder ideale omstandigheden f/20 tot f/30 nodig om het maximale eruit te halen. Ik heb een 2x barlow, dus f/10. Nu heb ik in de achtertuin natuurlijk nooit ideale omstandigheden. Heeft het zin om een 5 x barlow aan te schaffen zodat ik op f/25 zit? Of is de 2x in de praktijk wel het maximale? ( wellicht een tussenweg, 3x zodat ik op f/15 uitkom) wat gebruiken jullie voor de beste resultaten?

Verder heb ik met mijn 2x Barlow een blauwe waas langs Jupiter die ik zonder Barlow niet heb. Is dit nu chromatische abberatie veroorzaakt door de Barlow? ( is het eigen merk van TS, een achromatische).

Als ik dan toch een andere Barlow zou moeten kopen, dan neem ik aan dat ik het beste een APO kan kopen om de abberaties weg te krijgen. Wellicht tips voor de "best value for the money"?
    Skywatcher 150 f/5 op NEQ3-2

Ik werkte tot afgelopen weekend ook 'maar' met een 2x en 3x barlow. Mijn opstelling is een 10" newton met brandpuntsafstand van 1200mm = f/4.8 Wordt respectievelijk f/9.6 en f/14.4 met de barlows. Dit weekend toch ook maar een 5x Powermate van Tele Vue gekocht; wordt f/24.0 Ik ben er in ieder geval blij mee, gewoon vanuit de achtertuin i.c.m. DMK 21AU618 een veel beter resultaat kunnen behalen dan met de 2x en 3x.

Met de 5x (wel ff naar beneden scrollen): http://www.astroforum.nl/threads/137...Io-met-schaduw
    Met de 3x: http://www.astroforum.nl/threads/134...aan-en-Jupiter

Let wel op dat ik bij de 5x opname wel iets meer ervaring had in het opnemen en bewerken

De opname van 5x kun je evt. nog verkleinen, waardoor de afbeelding heel scherp wordt, zie mijn schermafbeelding links
    jeffreyjongmans.nl | Sky-Watcher BKP250 10" f/4.8 | NEQ6-Pro EQMOD | QSI 683wsg-8 | DMK21AU618 | SX Lodestar | Astrodon Tru-Balance Gen2 LRGB & 3nm Ha / SII / OIII

Met name die 2e afbeelding met 5 maal Barlow is erg mooi. Ik ben nu aan het twijfelen of ik een 3x aanschaf of een 5x barlow. Die 3x barlow is ook nog erg nuttig met mijn oculairen, terwijl de 5x alleen maar voor de webcam gebruikt gaat worden.

Jij hebt voor een TeleVue gekozen, ik moest even wennen aan de prijs, 170 euro voor 1 barlow.... Nu is TeleVue volgens mij wel een topmerk, ik ben er alleen nog niet uit of het mij dat waard is. Ik zag bij Robtics een 3x apo barlow eigen merk voor 94 euro. Ga ik dat verschil zien? Ik heb even gegoogled, maar kon geen testverslag van deze Barlow vinden, wellicht dat iemand hier op het forum ervaring heeft met deze? ( of andere die qua prijs onder TeleVue liggen, maar kwalitatief goed zijn)

Of toch maar die 170 euro..... moeilijke keuzes.

Donateur
    De beste barlows zijn geen barlows maar powermates van televue... het geld meer dan waard.
    Maan & Planeten: 10inch truss dobson/ H-alfa Zon: 100mm mod. Solarmax40/ Camera: DMK618/ Filters: Baader RGB/UV-IR

Danny Broertje's schermafbeelding
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wouterverhesen Bekijk bericht
    De beste barlows zijn geen barlows maar powermates van televue... het geld meer dan waard.
    En waar zit dat techn. weer in dan ?
    Meade LX200 GPS 12" met Philips spc900 Webcam, Canon 450D met modificatie

Donateur Bert Bogchelman's schermafbeelding
    Ik heb slechte ervaringen met TS barlows, goedkoop = duurkoop. Als je niet te veel geld wilt uitgeven koop dan bij Grootven.be een 3x Tal barlow voor E 51,- Tal barlows geven geen kleurfout. Betere barlows zijn er wel, maar die kosten E 100 of meer.
    Let er wel op dat de atmosfeer ook een kleurfoutje geeft. Maar om dat te corrigeren ben je in full color E 300 of meer kwijt.
    Gelijk hebben is goed, gelijk krijgen is beter maar je kunt toch het beste geluk hebben.

Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik vind de Powermate toch te duur. En ik heb zojuist de TAL besteld bij Grootven (ik heb ook nog even gezocht op internet, en TAL krijgt goede reviews, maar waarom verkopen ze het niet bij bv Robtics of TS)?

Als 'ie binnen is zal ik laten weten hoe hij bevalt en of ik spijt heb

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Dat kan allerlei redenen hebben. De wederverkoper kan vinden dat z'n marge te laag is, of dat het product niet in zijn assortiment past. Of een ander heeft exclusiviteit bedongen.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Donateur
    ( De televue powermates hebben gewoon een superieur ontwerp dat via een ander principe werkt. Maar die Tal barlows zijn ook meer dan goed hoor en zeker het geld waard. Maar ik heb bijv. een F4,8 newton die ik voor planetenfotografie naar F32 breng. En dat is echt een wereld van verschil met een powermate of een relatief goedkope barlow. )
    Maan & Planeten: 10inch truss dobson/ H-alfa Zon: 100mm mod. Solarmax40/ Camera: DMK618/ Filters: Baader RGB/UV-IR

Venus Christian1990's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    45
    Aantal Herschel gezien
    43
    Een iets goedkoper alternatief (met de nadruk op iets) zijn de meade 5000 serie tele-extenders.
    Deze werken ongeveer op de zelfde manier als de powermate van TV. Ik heb zelf goede ervaringen met de 3x versie hiervan.
    8'' Meade LX 200 ACF, Imaging Source DMK21, Canon eos 400D,

Regels voor berichten