Pagina 9 van 10 EersteEerste ... 5678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 81 t/m 90 van 94

Discussie: E en F ster in Trapezium van M 42, heeft u ze ook kunnen gezien?

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    1 en 2 februari met 114mm f/4.5 tafeldobson:

E goed zichtbaar (200x)
    F niet gezien.

Aangezien de seeing gewoon erg fijn was en ik het avonden achter elkaar heb geprobeerd, ben ik er inmiddels wel van overtuigd dat met mijn elfje ik die F ster niet ga zien. Weet niet of het de optiek of de apertuur is - of toch misschien de seeing boven de stad, maar het lukt niet. Ik zag F al eerder met een 10cm refractor, dus ik ga er even vanuit dat het niet aan mijzelf ligt.

Io Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Zou het dan toch niet komen door de betere kwaliteit van een 10cm refractor t.o.v. een "elfje" ?
    8" Skywatcher Dobsonian. 20-40X100 Astro Binoculair. 15x80 Binoculair

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Ja, zeker weten. Een 10cm refractor wint het volgens "de wetten van de fysica" volgens mij ook altijd van een 114mm elfje met grote obstructie, zoals mijn kort snel elfje. Een langzame apo wint het daar makkelijk van (En is inclusief montering/statief overigens wel 10x zo duur, anders had ik er ook eentje).

Kraakheldere tropische sterrenhemel hier (wel bijna volle Maan) dus ik dacht ik ga de E en F sterren eens proberen met de 10cm apo. Handig zo'n reiskijker.
    Vorige week woensdag 1 feb nog met de Dob in de ijzige kou heb ik ze gevonden. Nu opnieuw kraakhelder ditmaal geen ijzige kou maar 27 graden.
    Maar helaas geen E en F. Ik heb gekeken bij 83x: 13T6 + 2.2 * Barlow.
    De omstandigheden konden bijna niet gunstiger : Orion in het zenit en een zeer goede seeing. Misschien Maanlicht ? Of stoort de Orionnevel zelf die maakt de hemelachtergrond ook nogal licht. Volgende week als de Maan weg is nog eens proberen.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Misschien had je wat meer moeten vergroten. Heb je nog een sterker oculair bij je?

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    83x lijkt me inderdaad wat weinig, ze staan dan denk ik visueel nog te dicht bij de hoofdsterren. Bij 62x lukt het met mn 12" dob voor geen meter, bij 115x wel, en bij 250x is het een eitje. Volgens mij geldt: zolang de seeing het toelaat, hoe meer vergroting hoe beter..
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Net weer geprobeerd mooi helder hier in Bali, Orion hoog in t westen. Met 135x zag ik de E ster maar de F ster niet. Nog eens proberen met maanloze nacht.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    XT10 250mm, Genesis 100mm, TS 15x70, Canon EOS 7

Hans Polet
    Ik kijk elke keer als ik buiten ben. Geeft me een maat voor de transparantie. Laatste keer 10-2. Nu ik weet waar ze staan zag ik de E en F ster weer heel duidelijk, ook met 120X. Grappig hoe piepklein ze zijn (en voor mij nog steeds een wonder dat dit zichtbaar is door naar een spiegeltje te kijken dat naar een spiegeltje kijkt....)
    Sky-Watcher Explorer 150/1200 op EQ5; Galaxy D8 200/1200 Dobson; Kite Puffin 10 X 42

Donateur Ed's schermafbeelding
    Gisterenavond ook eens een poging gewaagd met mijn nieuwe Intes 15 cm mak vanaf de Papenslagweg in Lochem. Orion stond al wat lager en bovendien ook nog eens in een irritante lichtkoepel. Gebruikte vergrotingen 112x, 164x en 257x. Pas na wat langer kijken sprong E tevoorschijn bij vergrotingen vanaf 164x en bleef daarna vrijwel constant zichtbaar; echt een kwestie van weten waar je moet kijken. Geen spoor van F, ook niet in de 40cm dob van Reflector die vlak bij stond.
    WO Megrez 88 FD (88mm F5,6) | Intes MK-67 (150mm F12) | TAL 200K (200mm F10) | AT Voyager | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Zomaar even een maf idee, maar als de E-F-G-H sterren vooral moeilijk zijn door de aanwezigheid van de nevel, en niet zozeer door hun magnitude, is het dan geen optie om de nevel weg te filteren? Zeg maar een OIII-rejection filter? Ok, de groep objecten waarbij dat nut heeft is bijzonder klein dus die zijn vast niet kant en klaar te koop
    Maar even theoretisch?
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Regels voor berichten