Pagina 1 van 10 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 94

Discussie: E en F ster in Trapezium van M 42, heeft u ze ook kunnen gezien?

Io Veenmol's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75

E en F ster in Trapezium van M 42, heeft u ze ook kunnen gezien?

Zoals al vermeld in mijn verslag, heb ik de E en F ster in het Trapezium van M 42, de Orionnevel op 15 januari voor het eerst gezien.
    Graag uw ervaringen wat betreft deze jonge sterren: (Orionnevel is een kraamkamer van sterren)
    * welke soort kijker is gebruikt
    * welke oculairen en vergroting
    * datum en omstandigheden
    * beschrijving van uw waarneming
    Bedankt voor de reactie, ook als het (nog) niet gelukt is!
    8" Skywatcher Dobsonian. 20-40X100 Astro Binoculair. 15x80 Binoculair

Guus GuusGilein's schermafbeelding
    Vroeger was het met mijn 14,5" Dobson al een eitje, maar vorig jaar januari hebben tomkooij en ik zowel de E- als de F-ster met mijn 10 cm refractor gezien. De waarneming staat beschreven in het volgende topic:
    http://www.astroforum.nl/threads/129...l=1#post371250

Instrument: 10 cm Skywatcher ED Evostar refractor
    Oculair: 5 mm Plossl
    Vergroting: 180x

(bij 150x met een 6 mm TMB Planetary was enkel de E-ster te zien)

Frank - Moderator Skyheerlen's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    46
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    132
    Met de CGE1400 (14" SCT) lukt het altijd. Niet spannend of speciaal met die kijker.

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Nooit echt hard geprobeerd met mijn 20cm newton, maar hij staat op de lijst.
    Chase your dreams, cause no one else will

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Met de 200 mm f/5 Skywatcher zie ik E al bij 100*, met de 10 mm Pentax XW.

Voor F moet ik vergroten tot 200 maal, zelfde oculair met 2* Televue Barlow, en bij deze kijker ook het beeld zo zetten dat C's abberaties (coma, astigmatisme) niet over F heenvallen.

Pas 1 waarneming, 16 jan 2012.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Sedna Hiro's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    60
    Aantal Herschel gezien
    80
    Het is denk ik vooral een kwestie van weten waar ze staan (en een goeie collimatie in geval van een newton), en dan een beetje vergroten. De sterretjes waren mijzelf tot een paar weken terug nooit opgevallen, maar nu zie ik ze heel vaak
    HTTP 599
    Service Permanently Unavailable

The server you are trying to contact has crossed the event horizon of a black hole.

Dat is één van de voordelen van een refractor: naar de collimatie hoef je eigenlijk nooit te kijken en van de aberraties waar svdwal het over heeft heb ik ook geen last. Terwijl het trapezium gisteravond door het beeldveld schoof (mijn kijker stond azimuthaal opgesteld) zag ik door mijn 127 mm triplet bij 190x (5 mm Pentax XW) zowel de E- als de F-ster continu, zowel aan de rand als in het centrum van het beeldveld.

Moderator John Baars's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    In een 12" is er eigenlijk niet zo'n groot probleem. In kleinere instrumenten lijkt het een kwestie van transparantie en in zekere zin ook seeïng te worden. De E- ster duikt altijd als eerste op. Een 4 "refractor lukt het inderdaad, bij goede omstandigheden, zoals Guus al schreef.

Laatste waarnemingen E en F:
    14-01-2012 Maksutov140mm V235X met Pentax 8.5mm XF
    15-01-2012 ED Lenzenkijker 102mm V180X met Pentax 5mm XW
    16-01-2012 Schmidt Cassegrain 305mm V234X met Televue Ethos 13mm
    Laatst gewijzigd door John Baars; 17-01-12 om 17:10 Reden: waarnemingen toegevoegd
    Schiedam: GP-DX, Vixen ED102/9, OMC140/14.3, Pronto 70/6.8, Swift 20*80, Jena 10*50,
    Eden 8*42. Sterrenwacht Rijswijk: Meade LX200 12", C8, Polarex 10 cm, 8 cm ED + Lunt.

Misschien nog wel interessant om toe te voegen:

Ik heb gisteravond na een uurtje veranderlijken schatten zoals hierboven gezegd nog even M42 bewonderd. Als test liet ik het trapezium in mijn 127 mm triplet door het beeldveld lopen, eerst met mijn Baader Amiciprisma (deze http://www.teleskop-express.de/shop/...Anschluss.html) en daarna met een TS 2" 99% dielectric zenitspiegel.

Doordat het een goede Amiciprisma is zie je de verschillen enkel bij sterke vergrotingen in het voordeel van de zenitspiegel. Denk aan zo 0,1 tot 0,2 magnitude bij de sterren en zeer kleine kratertjes op de Maan (ik had toen getest op de kraters Armstrong, Collins en Aldrin waarbij de kleinste gemakkelijker met de spiegel dan met het prisma waar te nemen was).

Maar gisteravond gaf een andere uitslag: ik vond de F-ster door het Amiciprisma iets gemakkelijker te detecteren dan met de zenitspiegel! De E-ster gaf geen verschil, maar daarvoor was deze ook te gemakkelijk te zien.

E en F

Gisteravond heb ik ook een poos naar de orionnevel gekeken. Vershillende oculairs gebruikt , alles was heel helder ,prachtig mooi,ik heb er wel een half uurtje rond gezworven. Maar ik weet niet precies waar ik naar moet zoeken voor E en F. Stellarium geeft mij geen duidelijkheid. Is het soms e ori en n ori (zeta ori en eta ori) ?

Regels voor berichten