Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37

Discussie: Robtics ED110 vs Tak106

Donateur andrevdhoeven's schermafbeelding

Robtics ED110 vs Tak106

Ik heb vanavond even een h-alpha opname gemaakt met de robtics ed110 op dezelfde belichting als de Tak. Vervolgens heb ik met registar de opname exact naar hetzelfde formaat geschaald. Hier is de vergelijking te zien van 2x halpha 900s. Vergeet niet dat de ED110 f7 is en de Tak f5. Ik vind dat de robtics qua scherpte echt niet veel voor de tak onderdoet. Hooguit de hoeveelheid licht, daar zit het verschil, maar dat is ook logisch...

De bovenste is de ED110 de onderste de Tak...
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    C11 - ED-110 - SXV-H9 CCD camera - EOS 40D unmodified - DMK21 - NEQ6

Casper Baxstar's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    6
    Is het al bewerkt? Want ik zie nog behoorlijk veel ruis, maar toch geen slechte foto's en duidelijk verschil is welzichtbaar in de foto's

Nee, zijn allebei single frames...

Donateur TomB's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    37
    De ruis hoeft er ook niet uit. Het gaat hier om de scherpte. Inderdaad weinig verschil lijkt het. Maar hoe ziet het er in de hoeken uit?
    En f/5 is natuurlijk wel even wat anders dan f/7. Twee keer zo kort belichten voor hetzelfde resultaat en daar betaal je ook voor.
    Posted via my Lenovo and Google Chrome

Welke heb je teruggeschaald? De ED of de TAK? En om eerlijk te zijn, vind ik met deze vergelijking zelfs de ED scherper, en valt mij helemaal niet tegen!
    Mijn dochter van 2: Kijk papa, sterren, hoog in de lucht!

De ed is teruggeschaald. Het grote verschil zit hem in de vlakheid van het beeld. De ed zit op 15% met mijn camera de tak op 3%. Maar door het kleine beeldveld merk je dat nauwelijks. En ik heb geen flattener op de ed anders zou hij het waarschijnlijk nog wel beter doen...

Donateur EricB's schermafbeelding
    [Start disclaimer]Nou ben ik ik geen fotograaf, maar[Einde disclaimer] ik zie toch tien keer liever de onderste van de twee, zowel vanwege contrast als vanwege scherpte en plasticiteit van het beeld.
    Ich bin bald wieder Kollaser (DV)

Hoe is de vergelijking breedbandig? Monochromatisch on-axis met een klein beeldveld is zo ongeveer het aller-eenvoudigste voor een lens.
    Maar toch een mooi resultaat, daar zie je maar dat met eenvoudige spullen veel te bereiken is / zou zijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricB Bekijk bericht
    [Start disclaimer]Nou ben ik ik geen fotograaf, maar[Einde disclaimer] ik zie toch tien keer liever de onderste van de twee, zowel vanwege contrast als vanwege scherpte en plasticiteit van het beeld.
    Het contrast kun je gelijk trekken, de ruis ook en het verschil in scherpte is niet waarneembaar op deze foto (misschien door Tak-fanboys, maar het is niet aardig om dat te zeggen).
    Op basis van dit beeld is de meerprijs van de tak in elk geval niet goed te praten..
    Astronomers love going deep..

De opname van de ED110 laat veel meer verdwaalde hotpixels zien dan de opname met de TAK. Die puntjes mag je natuurlijk niet verwarren met sterren in een scherptebeoordeling.
    Hoe komt het dat het ruisbeeld zo verschillend is bij gelijke belichtingsduur?

Regels voor berichten