Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 15

Discussie: Papenslagse Paardenkopnevel 15-1-12

Donateur joostjohan's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    10
    Aantal Messier gezien
    79
    Aantal Herschel gezien
    18

Papenslagse Paardenkopnevel 15-1-12

Gisteravond op Papenslag was het tussen 19.30 uur en 20.30 uur heel erg goed. Alles was in die tijdwindow perfect. Dus B33 opgezocht met H-Beta filter, en waarempel hij stond eruit. Eerst met 21mm Ethos gekeken (iets te weinig vergroot), daarna met 13mm Ethos (iets teveel vergroot). De 17mm Ethos geleend van bkapitein (109 x met Paracorr), perfecte vergroting. Dit is een droomwaarneming om niet snel te vergeten. Ik prentte daarom het sterveld en de positie van B33 t.o.v. de driehoek waarin deze staat in mijn hoofd, en heb gisteravond bij thuiskomst direct deze schets gemaakt. Nu pas ingescand en geïnverteerd.

Moeilijk object. Waarom? Ik had de indruk dat bij perifeer waarnemen - anders zie je 'm sowieso niet goed, dan blijft alleen een streepje over - ofwel alleen de hals goed te zien was, ofwel alleen de kop. Die kop had wel een onmiskenbaar vierkante vorm. De hals had een lichtgebogen inzet aan de onderzijde.

Niet live aan het oculair, maar het scheelt niet veel. Geeft hopelijk een aardige impressie hoe het ding te zien was. De schets toont dus ook louter het object perifeer, zoals gezien onder mijn verduisteringsdoek. Volgende keer nog eens proberen, als je weet waar 'ie staat is het makkelijk zoeken, maar dan in Wateren want daar is het nog net wat donkerder!
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)
    "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    Mooie waarneming, ik meende de nevel iets groter te zien, maar helemaal eens over de moeilijkheidgraad. Hoewel die details als de vorm van de nevel wel degelijk een zeer goede adaptatie en afscherming en aandacht vragen, dat haalde ik er gisteren zo snel even niet uit.

Kaplaarzen! Roel's schermafbeelding
    WOW! Schitterende waarneming!
    "Door lijm te gebruiken krijgt het bouwwerk een meer permanent karakter"
    300mm f/4 Dob | 75mm Polarex EQ | 60mm Polarex EQ | 114mm f/4,4 Newton | 90mm f/10 h-alpha

Dat was gisteren inderdaad een fantastische waarneming. En dat gewoon in NL. Ik had ook het idee dat hij nog wat groter was.

Over de vorm hadden we gisteren inderdaad een discussie. Ik meende, zonder enige voorkennis van het beeldveld, het idee te hebben dat de "kop" naar beneden keek.
    Orion SkyQuest XX12 | WO Megrez 72 op Vixen GP | PST | TV Nagler 31 Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14

Aarde reflector's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    75
    Aantal Herschel gezien
    236
    En dat had je dan dus goed gezien!

Donateur joostjohan's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    10
    Aantal Messier gezien
    79
    Aantal Herschel gezien
    18
    Ja, kan zijn dat 'ie iets groter was, mijn schetskwaliteiten zijn ook niet alles meer na zo'n koude nacht. Het probleem met een schets van dergelijke fijne objecten is dat de subtiliteit moeilijk op papier te krijgen is, althans door mij.

Als het goed is valt te ontwaren uit de schets dat de ('blokkerige' vorm van de) kop naar beneden gericht is...
    "Attitude is a little thing that makes a big difference."

Jup, dat kan je goed zien. Overigens zou ik niet te bescheiden doen over je schetskwaliteiten hoor!
    Orion SkyQuest XX12 | WO Megrez 72 op Vixen GP | PST | TV Nagler 31 Ethos 17/10/6 | M:110 | H400:113 | BOC: 26 | C:30 | HII:14

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Knappe waarneming, dit is niet velen gegeven!
    Ben vooral verbaasd over de hoeveelheid nevel IC434 die je hebt geregistreerd. Zo duidelijk heb ik 'em zelf nog nooit gezien. De B33 springt er dan mooi uit.

Vraagje: welke telescoop heb je gebruikt?
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Big Bird Steem's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    90
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    308
    Dat is een beste prestatie Joost! Vanuit Nederland, ik heb het nog nooit durven proberen.
    Bij een wand van 5 meter hoogte dient men een afstand van minimaal 5 meter aan te houden. Bij hogere wanden moet de minimale afstand gelijk zijn aan de hoogte van die wand.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Mooie waarneming

Ik begrijp uit andere verslagen dat dit met een 40 cm was?
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Regels voor berichten