Gisteravond op Papenslag was het tussen 19.30 uur en 20.30 uur heel erg goed. Alles was in die tijdwindow perfect. Dus B33 opgezocht met H-Beta filter, en waarempel hij stond eruit. Eerst met 21mm Ethos gekeken (iets te weinig vergroot), daarna met 13mm Ethos (iets teveel vergroot). De 17mm Ethos geleend van bkapitein (109 x met Paracorr), perfecte vergroting. Dit is een droomwaarneming om niet snel te vergeten. Ik prentte daarom het sterveld en de positie van B33 t.o.v. de driehoek waarin deze staat in mijn hoofd, en heb gisteravond bij thuiskomst direct deze schets gemaakt. Nu pas ingescand en geïnverteerd.
Moeilijk object. Waarom? Ik had de indruk dat bij perifeer waarnemen - anders zie je 'm sowieso niet goed, dan blijft alleen een streepje over - ofwel alleen de hals goed te zien was, ofwel alleen de kop. Die kop had wel een onmiskenbaar vierkante vorm. De hals had een lichtgebogen inzet aan de onderzijde.
Niet live aan het oculair, maar het scheelt niet veel. Geeft hopelijk een aardige impressie hoe het ding te zien was. De schets toont dus ook louter het object perifeer, zoals gezien onder mijn verduisteringsdoek. Volgende keer nog eens proberen, als je weet waar 'ie staat is het makkelijk zoeken, maar dan in Wateren want daar is het nog net wat donkerder!

Met citaat reageren