Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11

Discussie: Lichtbeleid: het kan ook anders

Saturnus Jurgen's schermafbeelding

Lichtbeleid: het kan ook anders

Ik vermoed dat het 'not done' is om een mail op een openbaar forum mag plaatsen, daarom dat ik hem in off topic plaats (verwijder hem gerust indien nodig). Niet omdat ik wil stoefen met de foto waarover het gaat, maar omdat de mail wel een mooi contrast laat zien met het lichtbeleid dat de gemeente Valkenburg voert (zie topic van Nop).

Geachte heer, mevrouw,

Op uw website kwam ik de volgende foto tegen (http://sterrenplezier.be/w10022011.html) van een oplichtende stal in de duisternis. Een prachtige foto die wij als gemeente heel graag zouden willen gebruiken bij het presenteren van ons gemeentelijk lichtbeleid voor open stallen met krachtige verlichting.

Het door u gefotografeerde fenomeen neemt in Friesland (Noord Nederland) en ook in onze gemeente namelijk steeds grotere vormen aan. Dit willen wij in onze gemeente proberen te beperken met het door ons opgestelde beleid

Vraag
    Zouden wij de door u gemaakte foto mogen gebruiken als een voorbeeld (van hoe het niet moet) in projecten rondom ons gemeentelijk beleid (presentatie / folder)?
    Als u ons hiervoor toestemming verleent, zouden wij dan van u een digitale kopie van de originele foto mogen ontvangen in verband met de kwaliteit?

Alvast heel erg bedankt.

Met vriendelijke groet,

Beleidsmedewerker

Gemeente in Friesland
    Zo kan het dus ook. Ter info, de lichtstal op de foto staat tegen de rand van een bosreservaat en straalt kilometers ver, maar voor de gemeente Malle is dit blijkbaar geen probleem. En ik kan vanzelfsprekend wel begrip opbrengen voor de boer, want door dat kunstlicht geven de koeien meer melk. Alleen vind ik het zo jammer dat de hele omgeving erdoor verstoord word. Het was op die plek vroeger pikdonker.

In het wandelverslagje staat ook een foto van een lichtpaal die vrij recent geplaatst werd door de gemeente Malle, om een voor mij totaal onduidelijke reden. Ik heb de gemeente Malle enkele maanden geleden gemaild en gevraagd naar de reden van die lichtpaal, maar mijn vraag is blijkbaar geen antwoord waard. Geen enkele reactie kreeg ik.

Daarom: leve de gemeente ...! (geen idee hoe je dat uitspreekt). Ik hoop stiekem dat er nog meer gemeentes zijn die zorg dragen voor het milieu. Wat mij betreft verdienen die een dikke pluim.
    Laatst gewijzigd door tomkooij; 14-01-12 om 15:16
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Matthijs - Moderator BoertjeB's schermafbeelding
    Mooi dat het ook zo kan!

Je spreekt het trouwens uit, zoals je het schrijft, alleen dan op z'n fries.
    12" F5 Meade Lightbridge; 8" F10 Meade SCT op LXD75; 4" F7 Robtics ED op Vixen Polaris;
    7x50 Vixen Ascot verrekijker, en te weinig donkere nachten in een bos met een uil.

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Ik heb de brief iets anoniemer gemaakt en de links gerepareerd.

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Is dit niet meer iets voor het lichtvervuilingstopic?
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Moderator patrickduis's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    41
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    101
    Bedankt voor de tip, ik heb het verplaatst.
    200mmF5, 90mmF10, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Splend/Kamakura 10x50
    Artemis 4021 mono, Eos400d, SC3 SPC900 met ICX-424 mono CCD NEQ6 HEQ5pro

Is dit echt? Klasse hoor!

Administrator
    Aantal Messier gezien
    108
    Aantal Herschel gezien
    202
    Nu het in een door Google vindbaar deel van het forum is gezet heb ik de brief nog verder geanonimiseerd.

Saturnus Jurgen's schermafbeelding
    Oei, ik dacht dat het topic verwijderd was, maar het is gewoon verplaatst. Eerlijk gezegd heb ik liever dat het hele topic verwijderd wordt (ook al is de mail aangepast ivm Google). De mail gaf me gewoon een heel warm gevoel, te weten dat er ook gemeentes zijn die nog waarde hechten aan donkere nachten. Verder is er niet veel nieuwswaarde in te vinden. Soit, ik laat het aan de mods over.
    254mm f/4.7 Dobson | 130mm f/5 Newton EQ2 | 10x50 Helios verrekijker

Sander - Moderator

Aantal BOC gezien
    47
    Aantal Messier gezien
    94
    Aantal Herschel gezien
    65
    Ik heb juist het idee dat door topics als dit blijkt dat het wel de moeite waard is om tegen lichtvervuiling te ageren. Ten eerste zijn er gemeentes die er wel een goed beleid op nahouden, en tweede kan je die gemeentes gebruiken als voorbeeld als de lokale gemeente roept dat niemand dat doet.
    In de planning 303 mm f/5.4 reisdobson | Celestron C8 | Meade SN-8 | Sky-Watcher 200 mm f/5 | WO 66 mm f/5.9 SD | LXD55 | Vixen GP | Eden 8*42 | Canon 1100

Ik begrijp echt het probleem niet. We mogen wel schelden op gemeente Valkenburg a/d Geul, Deventer en noem maar op. Maar zeggen dat een andere gemeente een warme douche verdient kan ineens niet?

Ik vind het fantastisch nieuws. Een ereplaats in Google waard. Dat er maar vele mogen volgen.

Regels voor berichten