Weergegeven resultaten: 1 t/m 9 van 9

Discussie: Fototje versus scannen

Callisto Jef De Wit's schermafbeelding
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394

Fototje versus scannen

Ik denk dat de meeste schetsers (mezelf incluis) hun tekeningen inscannen. Zo heb ik eens een tekening groter dan A4 in twee stukken door de scanner gehaald en dan geprobeerd om het digitaal terug aan elkaar te plakken (waar absoluut niet wilde lukken). Het idee om er simpelweg een foto van te nemen is nooit in me opgekomen...
    Zijn er schetsers die ervaring hebben met het fotograferen van hun tekeningen? Wat zijn de voor- en nadelen?
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Moderator luukieboy's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    23
    Aantal Messier gezien
    90
    Aantal Herschel gezien
    58
    Ja, ik fotografeer mijn schetsen eigenlijk altijd. De scanner hier werkt niet echt lekker.
    Waar je vooral voor op moet passen is het verschil in helderheid op het papier. Hier heb je meestal bij een scanner geen last van omdat die toch afgesloten zit. Zorg er dus voor dat je een diffuus licht heb.
    Chase your dreams, cause no one else will

Mimas FredB's schermafbeelding
    Al eens Autostitch geprobeerd (http://www.cs.bath.ac.uk/brown/autos...ostitch.html)?
    Voor het maken van panorama-foto's werkt dat uitstekend (en automatisch!). Ik weet alleen niet hoe het programma op schetsen reageert, maar dat is een kwestie van proberen. Het is freeware.
    Laatst gewijzigd door FredB; 14-01-12 om 03:34

Venus TomC's schermafbeelding

Aantal BOC gezien
    87
    Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    323
    Nooit geprobeerd. Kunst zal zijn om een egale grijz-zwarte balans van je achtergrond te krijgen. Dat vind ik de grootste troef van de scanner.

Maar wie houdt je tegen om te experimenteren?
    Celestron SCT CGEM1100 - Helios Newton 8" F/5 op EQ3-2 - AP Carbon Doublet ED80 F/7 - Pentax 10x50 DCF ED

Natuurlijk moet je dat met de gescande tekeningen proberen. Nogmaals, met foto's heb ik goede resultaten bereikt. Het programma zoekt zelf uit waar opnames aan elkaar passen.

Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Dank voor de info!
    Eden XP 8x42, 6 cm speelgoedscope, WO Zenithstar 80 FD & Orion Optics UK 12" Dobson / "Bright skies aren't empty skies" (James Mallaney)

Laat svp het resultaat eens horen/zien. Ik schets zelf niet, maar ben uiterst nieuwsgierig of Autostitch ook voor schetsen werkt.

Aantal Messier gezien
    110
    Aantal Herschel gezien
    394
    Fred was zo vriendelijk om Autostitch los te laten op de twee delen van m'n "te groot om in één keer in de scanner" tekening. Het resultaat van enkele seconden Autostitch links (wel lichte vervorming van het beeld), het resultaat van meer dan een uur knoeien op de computer door mezelf rechts. Zoek het verschil!
    Ik vraag me wel af of het programma ook overweg zou kunnen met een (getekend) sterrenveld... voor het geval iemand eens widefield wil gaan op A3-formaat .
    Bijgevoegde afbeelding(en) Bijgevoegde afbeelding(en)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jef De Wit Bekijk bericht
    Ik vraag me wel af of het programma ook overweg zou kunnen met een (getekend) sterrenveld... voor het geval iemand eens widefield wil gaan op A3-formaat .
    Vraag ik mij ook af. Misschien heeft Autostitch dan te weinig overeenkomstige punten om te kunnen samenvoegen. Dus gewoon even proberen.

Regels voor berichten